Grafikkort
Fijala 2911
phg1 1758
PC til TV (igen)
Fra : JAN L PEDERSEN

Dato : 17-01-05 22:11

Hejsa....
Jeg er lige flyttet i lejlighed efter at have boet i eget hus i et godt
stykke tid. I den forbindelse skal alt jo pilles ned og sættes op igen -
deriblandt min pc og tv... Jeg har indtil nu ikke haft problemer med at
kunne sende billedet fra min pc til mit tv via mit graffikkort ( NVIDIA
GForce FX 5600XT) igennem et S-Video kabel og 2 phono kabler...
Men nu er billedet blevet farveløs og meget utydeligt.. Der skal lige siges
at jeg også har opdateret driveren til grafikkortet. Jeg har prøvet næsten
alt - men kan bare ikke få farver på igen. Skiftet mellem PAL og NTSC (mit
tv kan dog klare begge - et Phillips 32" 100 Hz -32PW9503)... Nu er jeg ved
at blive desperat...
Har prøvet at forbinde på alle mulige (og umulige) måde - men ingen
farver...
Det skal siges at kablet som jeg bruger ikke gerne skulle være alt for ringe
kvalitet (kostede mig en del).
Kan man få TV tuner kort med udgange på også ? (er rgb - rød, hvid, gul - at
foretrække fram for s-video?)
Mit skærmkort har desuden det der DVI tilslutning - kan jeg konverterer det
til s- video ?
Eller kan man få et indstikskort som kan give udgang i RGB (det gule stik)

På forhånd tak....
Håber der er nogle som ligger inde med svarerne på alle mine spørgsmål....

--

MVH Jan LP
Når man nu ikke kan køre på CBR om vinteren

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 18-01-05 09:33

> [...]
ved
> at blive desperat...
> Har prøvet at forbinde på alle mulige (og umulige) måde - men ingen

S-Video er desværre ikke altid S-Video. Man kan åbenabrt overføre signalet
både composite (farve og lys i samme ledning) og separat.
Jeg har købt et 10-15 m S-Video kabelsæt et sted, hvor der fulgte et lille
S_Video "farve-fix" med (et kort kabel med S-video stik i begge ender og ssv
et par komponenter i det ene stik). Det løste problemet hos min bror.
Så sandsynligvis sender dit grafikkort signalet ud som separat lys og farve
mens dit fjernsyn forventer composite farve og lys.

Niels Dybdahl

Fra : Sune Salminen

Dato : 18-01-05 16:28

Niels Dybdahl wrote:

> [...]
> Så sandsynligvis sender dit grafikkort signalet ud som separat lys og
> farve mens dit fjernsyn forventer composite farve og lys.

........men han siger jo at det har virket på et tidspunkt, med det samme
grafikkort og det samme TV.
Så det må vel næsten være en indstilling et sted, enten i TV'ets
menusystem eller i driveren til kortet.

-Sune

--
Nuke a gay vegan whale for christ!
My band: www.secondnature.dk

Fra : JAN L PEDERSEN

Dato : 18-01-05 17:00

Sune Salmien wrote :
".......men han siger jo at det har virket på et tidspunkt, med det samme
grafikkort og det samme TV.
Så det må vel næsten være en indstilling et sted, enten i TV'ets
menusystem eller i driveren til kortet"

Det er også det jeg hælder mest til - det er nok den driver opdatering til
mit graffikkort - jeg har prøvet med en anden ledning (s-video) med samme
resultat.... Øv
Men kan man få et "rgb Video out" (ved ikke om det hedder sådan) kort til
pc´en som sender billedet ud via rgb ?
Hvad med et tv tuner kort - eller er det kun input ?

Mvh Jan LP ( som er sortseer - bogstavlig talt når det drejer sog om signal
fra pc)

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 19-01-05 10:54

> Men kan man få et "rgb Video out" (ved ikke om det hedder sådan) kort til
> pc´en som sender billedet ud via rgb ?

Det kan man godt. Nu forventer et fjensyn normalt ikke et rgb signal, så den
løsning er mest til monitore med separate RGB indgange.
Men man kan få skærmkort med composite udgang (coaxialstik, dvs rundt med et
hul i midten). Der er du garanteret at alle signaler er blandet sammen.
Mange nyere fjernsyn har desuden en composite indgang, så man ikke behøves
at beslaglægge et scart stik.

> Hvad med et tv tuner kort - eller er det kun input ?

Nogle tunerkort har også TV-output (f.ex Hauppauge PVR-350), men man kan få
billigere grafikkort med TV-Out.

Niels Dybdahl

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 19-01-05 11:01

> .......men han siger jo at det har virket på et tidspunkt, med det samme
> grafikkort og det samme TV.

Det har du ret i.

> Så det må vel næsten være en indstilling et sted, enten i TV'ets
> menusystem eller i driveren til kortet.

Jeg ville nærmere sige tværtimod. Hvis han bare har flyttet PCen og TVet fra
huset til lejligheden, så er det nok nærmere noget hardware som er gået i
stykker under transporten.
Nu fremgår det ikke klart om han har opdateret driveren til skærmkortet før
eller efter problemet optrådte. Hvis han gjorde det før, så vil jeg anbefale
at skifte tilbage til den gamle driver. Ellers kig på hardwaren. Der er tre
elementer involveret: Grafikkort, kabel og TV. For at kunne sige god for
nogen af delene, bør de testes på et andet system.
Prøv evt følgende for at lokalisere fejlen:
- Send signalet til videoen istedet for at se om TVet har et problem.
- Tag PCen og det nye og det gamle kabel med til en ven og test det på hans
fjernsyn.

Niels Dybdahl

Fra : JAN L PEDERSEN

Dato : 19-01-05 17:01

"Niels Dybdahl" <ndy@fjern.detteesko-graphics.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>Mange nyere fjernsyn har desuden en composite indgang, så man ikke behøves

Hvad skal det være for et ?
(mærke, model)
Og hjælper det også på kvaliteten ?

> [...]
> før
> eller efter problemet optrådte. Hvis han gjorde det før, så vil jeg

Problemet opstod efter at jeg opdaterede... Jeg prøver at skifte tilbage til
den gamle driver.......

> [...]
> - Send signalet til videoen istedet for at se om TVet har et problem.
> - Tag PCen og det nye og det gamle kabel med til en ven og test det på

Det vil jeg også prøve......

Takker for de gode råd - men jeg tror jeg vil ofre det det koster for et tv
kort - da jeg jo så kan se kabel tv på pc´en og optage.. Men hvilket er det
beste til en 1000 - 1500 kr. ?

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 20-01-05 09:40

> Hvad skal det være for et ?
> (mærke, model)

Søg på edbpriser.dk. Hvis du vælger "avanceret" under grafikkort, så kan du
vælge at kortet skal have composite ("Komposit Video/Audio")udgang.

> Og hjælper det også på kvaliteten ?

Det ved jeg ikke. Jeg har hidtil hørt at S-Video skulle give bedre billede
end composite, men jeg har ikke selv prøvet at sammenligne. Jeg har kørt
composite fra min bærbare til fjernsynet (via Scartadapter) og jeg kører
S-Video fra min server i kælderen til fjernsynet og begge dele giver rigtig
gode billeder. Min server har et nVidia GeForce4 MX440 kort til godt 300
kr...

> [...]
tv
> kort - da jeg jo så kan se kabel tv på pc´en og optage.. Men hvilket er

Hauppauge får rigtig god omtale for sin kvalitet, men jeg er ikke sikker på
at de andre er så meget dårligere (jeg har selv et hauppauge PVR-250).
Overvej om du vil have MPEG2 komprimering på kortet. Det gør at PCen ikke
skal modtage så meget data og gør faren for at der mistes data mindre. Så
jeg kan anbefale dig at kigge på et Hauppauge PVR-150 (evt MCE udgaven) (til
700-800 kr) og et separat videokort (f.ex et GeForce4 MX440 til godt 300
kr). Det ser ud til at Linux driveren til PVR-150 er ved at være på plads.

Hilsen
Niels Dybdahl