Grafikkort
Fijala 2911
phg1 1758
ATI Silencer 4
Fra : Jeppe

Dato : 13-01-05 21:07

Hejsa,

Er der nogen her i gruppen der har nogen erfaring med Arctic ATI Silencer 4
til X800 kortene?
I så fald ville det være interessant at høre fra nogen der har været så
heldig at anskaffe et eksemplar, der ikke har mislyde som dette:
http://demo.certus.dk/jeppe/ATI-silencer4.mp3

Mvh. Jeppe

Fra : Hans

Dato : 13-01-05 21:33

Jeppe wrote:
> [...]
> I så fald ville det være interessant at høre fra nogen der har været
> så heldig at anskaffe et eksemplar, der ikke har mislyde som dette:

Min havde nøjagtig samme lyd. Ikke hvad jeg vil kalde støjsvag.

Hans

Fra : Jeppe

Dato : 14-01-05 10:42

Hej Hans,

Nu skriver du "havde"? Fik du den ombyttet med en der ikke sagde de mislyde,
eller har du fundet på en anden løsning?

Og ja, vi kan hurtigt blive enige om at det er alt andet end støjsvagt :)

/Jeppe

Fra : Hans

Dato : 14-01-05 11:11

Jeppe wrote:
> Hej Hans,
>
> Nu skriver du "havde"? Fik du den ombyttet med en der ikke sagde de
> mislyde, eller har du fundet på en anden løsning?

Den er blevet udskiftet med denne passive løsning fra ThermalTake:

http://www.thermaltake.com/coolers/chipset/cl-g0009schooner/cl-g0009.htm

> Og ja, vi kan hurtigt blive enige om at det er alt andet end
> støjsvagt :)

Den lød forfærdeligt med al den lejestøj. Alt andet end "Silencer".

Hans

Fra : Jeppe

Dato : 14-01-05 13:07

> Den er blevet udskiftet med denne passive løsning fra ThermalTake:
>
> http://www.thermaltake.com/coolers/chipset/cl-g0009schooner/cl-g0009.htm

Hej Hans,

Den ser voldsom ud. Hvilket kort har du monteret den på, og hvordan går det
med at holde temperaturen nede på GPU'en og ikke mindst i kabinettet?
Hvor har du iøvrigt købt den? Ser ikke ud til at den forhandles i DK.

/Jeppe

Fra : Hans

Dato : 14-01-05 13:34

Jeppe wrote:

> Hej Hans,
>
> Den ser voldsom ud. Hvilket kort har du monteret den på, og hvordan
> går det med at holde temperaturen nede på GPU'en og ikke mindst i
> kabinettet?

Den sidder på mit PowerColor Radeon X800 XT. Temperaturen kommer sjældent
over 50 grader ved lang tids belastning, og ca. 34-36 grader idle. Der er
ingen tvivl om at det er den udvendige radiator som holder temperaturen nede
ved hård belastning, da der ikke går ret lang tid før den er varm. Den
indvendige køleplade bliver ikke mere end håndlun uanset belastning, men jeg
har også to 12dB's Pabst blæsere kørende lige over grafikkortet på
kabinetbagsiden, da min CPU køler også er passivt heat pipe baseret. PSU'en
er en Chill Innovation 510W, som har en langsomt roterende 120 mm. blæser
indvendigt, og de tre blæsere tilsammen holder kabinettemperaturen nede på
ca. 2-5 grader over rumtemperaturen alt efter belastning, hvilket jeg
absolut er helt tilfreds med. Støjniveauet fra maskinen er så lavt, at man
ikke lægger mærke til den kører med mindre øret lægges ned til kabinettet.

> Hvor har du iøvrigt købt den? Ser ikke ud til at den forhandles i DK.

Jeg har købt den i udlandet, men den er på vej herhjemme også. F.eks. har
jeg fundet den her:

http://www.midtdata.dk/asp/index.asp?varernr=CL-G0009&goto=productinfo&mainfunc=link

Om så leveringstidspunktet bliver overholdt er en helt anden sag.

Hans

Fra : Jeppe

Dato : 14-01-05 13:56

Hans,

Mange tak for dine svar. Det er en jungle det her, og det ser ud som om at
du har fundet en fornuftig løsning der.
De temperaturer du nævner er ihvertfald et pænt stykke under hvad jeg opnår
med ATI Silenceren, så helt skævt kan det næppe være.

Jeg har ikke kunnet finde nogle reviews af køleren, så jeg tillader mig lige
at stille dig et par sidste spørgsmål :)
Bliver ram modulerne kølet ved denne løsning?
Hvor besværlig og risikabel var monteringen iforhold til ATI silenceren?

Endnu engang tak :)

/Jeppe

Fra : Hans

Dato : 14-01-05 14:30

Jeppe wrote:
> [...]
> Bliver ram modulerne kølet ved denne løsning?
> Hvor besværlig og risikabel var monteringen iforhold til ATI

Der følger desværre ingen ram-kølere med, men genbrugte sættet fra den
Zalman HP-Køler jeg havde prøvet tidligere, så der er ingen problemer med at
montere standard køleklodser til videoram.

ATI silenceren er langt mere simpel at montere, men har du kun to
tommelfingre og følger vejledningen, så er TT-køleren ikke så slem endda.
Jeg synes helt klart Zalmans HP kølere er noget mere besværlige, og ikke
mindst mindre stabile efter montagen.

> Endnu engang tak :)

Velbekomme.

Hans

Fra : Jeppe

Dato : 20-01-05 12:32

> [...]
>
> Om så leveringstidspunktet bliver overholdt er en helt anden sag.

Det gjorde den så ikke
Leveringen udskudt til omkring d. 18/2. Det er også svært at finde den andre
steder i EU. Har du et link til siden hvor du købte dit eksemplar?

/Jeppe

Fra : Hans

Dato : 20-01-05 20:18

Jeppe wrote:

> [...]
> Leveringen udskudt til omkring d. 18/2. Det er også svært at finde
> den andre steder i EU. Har du et link til siden hvor du købte dit

Desværre. Jeg har ikke fået den på nettet. Du må væbne dig lidt med
tålmodighed.

Hans

Fra : Jeppe

Dato : 27-01-05 14:49

> Desværre. Jeg har ikke fået den på nettet. Du må væbne dig lidt med
> tålmodighed.

Det er fint nok, jeg kan sagtens vente. Standartkøleren er ganske støjsvag i
forhold til den plæneklipper der sad på ATI silenceren :)

/Jeppe

Fra : Allan / Kolding

Dato : 15-01-05 17:46

He..

Min siger også det samme.
Dog ikke så slemt som på den mpg du har.
Men hvor højt skal man skrue op så ?

Men..men. Min gjorde det samme, og jeg install. ATI TOOL,
Fandt ud at at mit XT PE kort kørte med ca. 43,5 % af fuld
blæser hastighed. Da jeg i ATI TOOL kan stille blæseren op til
100 %, fandt jeg ud af, at larmen forsvandt.
Og man kan tydelig høre det når Windows starter op.
Først kan høre denne knagende lyd, og når der så
står Velkommen i starten, forsvinder det. Da går ATI TOOL
i gang og blæseren kører på fuld drøn. ( Uden støj ).

Prøv det.

http://www.techpowerup.com/atitool/

--
Allan / Kolding

KLIP

Fra : Jeppe

Dato : 16-01-05 22:14

> [...]
> står Velkommen i starten, forsvinder det. Da går ATI TOOL
> i gang og blæseren kører på fuld drøn. ( Uden støj ).

Hej Allan, det er selvfølgelig en mulighed, men måske stadig ikke helt
tilfredsstillende når køleren burde kunne køre ved lave omdrejninger også,
som trodsalt er standart for kortet det er lavet til.
Jeg har godt nok lagt mærke til at Silencerens grimme mislyde aftager lidt
ved 3D spil, tilgengæld virkede det stadig ikke specielt støjsvagt.

Begge mine ATI Silencer 4 er dog sendt tilbage til forhandleren nu, og jeg
vil i stedet forsøge med den passive løsning som Hans tilsyneladende har
haft held med at montere. Idéen med at flytte det varmeste legeme uden for
kabinettet lyder umiddelbart som en ret snedig løsning.

Mvh. Jeppe

Fra : ct

Dato : 18-01-05 15:17

min kører perfekt uden problemer

Fra : Jeppe

Dato : 20-01-05 12:30

> min kører perfekt uden problemer

Ok, så er det hermed bevist at det godt kan lade sig gøre at opdrive et
fejlfrit eksemplar