Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fotografering af oplyste lamper i rum med ~
Fra : Mads Pedersen

Dato : 21-05-01 19:53

Pyyyha, lang overskrift

Nå, men det der var problemet med ovenstående var, at kontrasten mellem det
halvmørke rum og de oplyste lamper var for stort. "Strukturen" i
lampeskærmene kridtede totalt, mens selve lokalet henlå i tusmørke.

Hvad ville I vælge at bruge for en film til formålet? Jeg brugte selv
Fujicolor Superia 200, men har efterfølgende luret på om en langsommere film
kunne have gjort det bedre (lukkertiden er ikke noget problem eftersom
motivet var helt uden bevægelse) eller måske en dias- eller
sort/hvidfilm(billedet skulle alligevel scannes og bruges i et sort/hvid
klubblad)

Eventuelt kan jeg scanne billedet og smide det i dk.binaer. Problemet er så
bare, at min scanner ikke er det helt store at råbe hurra for - selv om den
dog er anvendelig til husbehov.

Mvh Mads

Fra : Mads Pedersen

Dato : 21-05-01 20:07

"Mads Pedersen" <cykologen@sletdette.mailme.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> motivet var helt uden bevægelse) eller måske en dias- eller
> sort/hvidfilm(billedet skulle alligevel scannes og bruges i et sort/hvid

Glemte i øvrig at skrive, om der eventuelt var andet man kunne have gjort
som f.eks. at have brugt polfilter eller lignende.
Alternativt kunne jeg selvfølgelig også have skiftet samtlige pærer til
30W-modeller, men jeg havde ikke liiiiige tid til at skifte alle ca. 50
pærer

Mvh Mads

Fra : Asle Bjerva

Dato : 21-05-01 22:52

"Mads Pedersen" <cykologen@sletdette.mailme.dk> skrev i melding

> [...]
> Alternativt kunne jeg selvfølgelig også have skiftet samtlige pærer til
> 30W-modeller, men jeg havde ikke liiiiige tid til at skifte alle ca. 50

Jeg skulle en gang ta bilde om natten av en delvis flombelyst bygning med
noen store neonopplyste skilt utenpå.
Min løsning ble å benytte meg av en dobbelteksponering, første eksponering
med neonskiltene på, eksponert etter deres lysstyrke, altså kort 1/125 s ,
deretter lang eksponeringstid med neon av og kun flomlys på (flere
sekunder). Resultatet ble meget bra, og jeg fikk en mengde spørsmål etterpå
om hvordan jeg hadde klart å få det til, det var nemlig mange som hadde
forsøkt før meg, uten hell.

En dobbelteksponering ville sikkert kunne bli brukt også for deg.
Først med alle lamper på og en riktig kort eksponering, deretter lamper av
og en LANG eksponering med kun tilgjengelig lys, evt. med ganske kort tid
med lys på.
Før øvrig ville det ikke hjelpe å bytte pærer, forholdet mellom de opplyste
lameskjermer og det halvmørke rom er akkurat det samme.

--
Asle Bjerva, Oslo
" Dette telefonnummeret har allerede ADSL "

Fra : Arneche Photo Design

Dato : 21-05-01 22:45

"Mads Pedersen" <cykologen@sletdette.mailme.dk> skrev i en meddelelse
> Pyyyha, lang overskrift

[klip]
> [...]
> halvmørke rum og de oplyste lamper var for stort. "Strukturen" i
> lampeskærmene kridtede totalt, mens selve lokalet henlå i tusmørke.

*Ja der er simpelthen for stor kontrast, imellem lamperne og rummet. Det du
kan gøre er at du tager en lysmåling på lamperne, og bruger den som
hovedmåling.
Derefter drejer det sig om at du får hævet lyset i rummet, så der ikke er så
stor blændeforskel, imellem lamperne og rummet.
Til det skal du jo nok bruge et flash anlæg, eller B-lamper (men de har
lavere kelvingrader, og vil give et varmt skær).

[klip]
> [...]
> motivet var helt uden bevægelse) eller måske en dias- eller
> sort/hvidfilm(billedet skulle alligevel scannes og bruges i et sort/hvid

*Det er ligegyldigt, hvilken film du bruger, det vil ikke kunne ændre den
blændeforskel der er i motivet.
Det eneste betydning med filmen, er hvor finkornet eller farvemæthed der er
i filmen.

Hvis du bruger S/H film, vil der ikke være problemer med farvetemperatur ved
brug af B-lamper.
Du kan også bare bruge farvefilm og lave dem om til S/H på computeren, det
giver det samme resultat.

Dias er rigtig godt, men den er ikke så eksponerings tolerant som en farve
negativ film.

--
Med venlig hilsen/Best regards

Arneche Photo Design
v/ Per Arneche Jensen
E-Mail : arneche@email.dk

\!/
(@@)
------o00-(_)-00o------

Fra : Rune Baess

Dato : 24-05-01 01:37

"Arneche Photo Design" <arneche@email.dk> :

> [...]

> blændeforskel der er i motivet.
> Det eneste betydning med filmen, er hvor finkornet eller farvemæthed der

Det er ikke ligegyldigt hvilken film der bruges, en film med lavere kontrast
vil klart kunne få flere detaljer med i både skygger og højlys.

Prøv med en Portra 160NC skudt og fremkaldt ved 80 eller 100 asa, og med et
blåfilter 80B el. 80C
Vær desuden opmærksom på ikke at lave din lysmåling lige ind i lamperne, men
istedet på et neutralt sted på væggen el lign.

Vil du prøve med diasfilm, som dog ikke har det samme omfang som negativ,
men kan give rigtig gode resultater, så prøv fx "Ektachrome Epy 64T" el.
"Fuji Rtp 64T" som begge er tungstensbalacerede, og gode til længere
exponeringer.

Rune

Fra : Torben

Dato : 24-05-01 00:08

Hejsa.

Filmen du har brugt er udmærket til formålet, da du vil konvertere om til
sort/hvid. Skulle det have været i farver ville det bedste have været at
bruge en tungstensfilm. Så havde farvetemp. og Schwarzchild-effekten ikke
være et problem.
Det du skal prøve at gøre er: Lav en gennemsnits måling. Mål to gange på
lampeskærmen og udregn gennemsnittet. Mål en gang til i et skyggeparti, og
udregn gennemsnittet med første gennemsnit. *G* det lyder lidt vrøvlet, men
den er god nok. Når du har gjort det har du bl. og tid. God fornøjelse. :)

Mvh.
Torben Stampe