grafikkort til Photoshop
Fra : jens skov

Dato : 04-01-05 13:48

hvilket grafikkort vil være egnet til at arbejde med ovennævnte
programtype?, jeg spørger for at undgå "overkill". Kortet skal arbejde
sammen m. pentium 4 prescott/northwood el.lign
mvh Jens Skov

Fra : Mads

Dato : 04-01-05 14:05

On 4 Jan 2005 04:48:27 -0800, jensskov@gmail.com (jens skov) wrote:

>hvilket grafikkort vil være egnet til at arbejde med ovennævnte
>programtype?, jeg spørger for at undgå "overkill". Kortet skal arbejde
>sammen m. pentium 4 prescott/northwood el.lign
>mvh Jens Skov

Hej

Grafikkortet har ikke ret meget at sige i grafiske programmer.
Det er processor hastighed og RAM mængde der spiller den
største rolle i den slags opgaver.
Medmindre du skal arbejde med 3D grafik eller spille de nyeste
spil, så er et grafikkort til under 1000 kr rigeligt.
Det vil dog altid være en god ide at få så meget RAM på
grafikkortet som muligt. ( helst 128 eller 256 MB )

mvh Mads

Fra : iddqd

Dato : 04-01-05 14:14

Mads wrote:

> Grafikkortet har ikke ret meget at sige i grafiske programmer.

Ja og nej. Grafikkortet er medbestemmende for billedkvaliteten plus at
der altså er enkelte kort der tilbyder flere farver ned de gængse
(Matrox Parhelia serien) samt evt. særlige features i driverne til
farvekalibrering.

Se www.matrox.com

> Det er processor hastighed og RAM mængde der spiller den
> største rolle i den slags opgaver.

Enig.

> [...]

Enig.

> Det vil dog altid være en god ide at få så meget RAM på
> grafikkortet som muligt. ( helst 128 eller 256 MB )

Sludder!

Når man arbejder i 2D som i fx. Photoshop så skal der groft sagt kun
bruges den ram som selve skærmbilledet anvender, altså skal man
eksempelvis kun bruge kun godt 7 MB til 1600*1200 32 bit farve
(1600*1200*32/8/1024/1024=7,32421875 MB).

Jeg ville købe et billigt Matrox kort, se www.edbpriser.dk

Mvh

Bruno

Fra : Brian Lund

Dato : 05-01-05 03:42

> [...]
> der altså er enkelte kort der tilbyder flere farver ned de gængse
> (Matrox Parhelia serien) samt evt. særlige features i driverne til

Ja, men det påvirker kun billedkvaliteten på brugerens egen skærm!
Nævner det bare lige for at være på den sikre side mht. OP; hvis billedet
kommer på print vil det se ens ud uanset om det er et kort til 400 eller
4.000 kr :)

Brian