Andet multimedie
InDesign - indsættelse af billede?
Fra : jp

Dato : 13-02-05 20:31

Jeg skal indsætte et billede i InDesign CS, som jeg har gjort masser af
gange tidligere, men nu driller det.

Jeg tegner vha. Rectangle Frame Tool en firkant, ctrl + D og vælger mig
billede. Når det indsættes fylder det kun et lille bitte udsnit af firkante.
Selv om billedet er stort.

Hvad sker der???

(Jeg har forsøgt "Fitting" men det giver en dårligere opløsning. Og
billederne jeg vælger er IKKE en lav opløsning)

Fra : Niels Boegh

Dato : 13-02-05 21:05

jp wrote:
> [...]
>
> (Jeg har forsøgt "Fitting" men det giver en dårligere opløsning. Og
> billederne jeg vælger er IKKE en lav opløsning)

Hvor stort er billedet, hvis du lader være med at tegne en billedramme,
men blot sætter det ind med Ctrl + D ?

Niels

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 13-02-05 21:14

jp skrev:

> Jeg tegner vha. Rectangle Frame Tool en firkant, ctrl + D og
> vælger mig billede. Når det indsættes fylder det kun et lille
> bitte udsnit af firkante. Selv om billedet er stort.

Hvad er det stillet til i printstørrelse og har du prøvet at
indsætte billedet udenfor din tegnede ramme for at kontrollere
om det er selve rammen som kokser, af en eller anden grund?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Storm

Dato : 13-02-05 22:35

jp <abc@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
> billede. Når det indsættes fylder det kun et lille bitte udsnit af firkante.

Som du beskriver det her har jeg også oplevet nogle gange uden at kunne
forstå hvorfor. Som om der pludselig er en maske man ikke har bedt om.

Jeg har løst det ved at flytte referencepunktet på transform tool - jeg
ved ikke hvad det hedder - men altså f.eks. ladet referencepunktet være
i bunden (eller noget andet end det er - det har løst det, uden at jeg
helt forstår hvorfor.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : jp

Dato : 13-02-05 23:13

Jeg har forsøgt med flere billeder af forskellige størrelse og opløsning.
Indsætter jeg blot billeder uden for rammen fremkommer billedet i stor
størrelse???

Dvs. der må være noget galt med rammen eller en indstilling i InDesign. Har
ligeledes forsøgt at lave en ny ramme i dokumentet men med samme resultat.

Mærkeligt...

Nina, kan du beskrive hvordan jeg flytter referencepunktet?

Fra : Storm

Dato : 14-02-05 09:30

jp <abc@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>
> Mærkeligt...
>
> Nina, kan du beskrive hvordan jeg flytter referencepunktet?

Faktisk tror jeg kun jeg har oplevet det når jeg copy-paster et billede
ind i en ramme. (Og ikke hvis jeg henter det ind med æble/ctrl-D).

Jeg har lige prøvet at genskabe det - faktisk ser det ud som om det sker
hvis jeg har sort pil valgt når jeg copy paster og ikke hvis jeg har
hvid pil valgt.

Jeg har ikke lige tid til eksperimenter nu - senere på dagen måske.
Med referencepunktet mener jeg den firkanten i transformpaletten der
viser hvor dine koordinater beregnes fra.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 14-02-05 14:19

Storm skrev:

> Faktisk tror jeg kun jeg har oplevet det når jeg copy-paster
> et billede ind i en ramme. (Og ikke hvis jeg henter det ind
> med æble/ctrl-D).

Jeg har også før oplevet det, hvis jeg indsætter billeder i en
eksisterende ramme hvis indhold tidligere er blevet skaleret
ned i størrelse. Hvis det sker på alle nyoprettede rammer, så
kunne det godt tyde på, at præferencefilen er sandet til og at
der derfor er tid til nulstilling.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Storm

Dato : 16-02-05 20:40

> [...]
> ned i størrelse. Hvis det sker på alle nyoprettede rammer, så
> kunne det godt tyde på, at præferencefilen er sandet til og at

Ja det kan man gøre med Shift-Control-Alt-Æble (PC: Shift-Control-Alt)
og en genstart som spørger...

Jeg har kigget lidt på Transform palettens "Reset scaling to 100%" - men
den kan vist kun bruges når man har skaleret et felt med tekst.

Min problem har jeg fået løst ved at formulere svaret til jp
Jeg har tit hevet aktuelle billeder ind på desktoppen og så copy-paster
jeg derfra ind i billedfelter.
Her er problemet løst hvis jeg altid gør det med sort pil valgt.
Jeg behøver ikke at fedte rundt med referencepunktet.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 17-02-05 00:24

Storm skrev:

> Jeg har kigget lidt på Transform palettens "Reset scaling to
> 100%" - men den kan vist kun bruges når man har skaleret et
> felt med tekst.

Jeg har endnu ikke brugt den funktion af den simple grund, at
det aldrig er lykkedes for mig at få den aktiv, så den kan
vælges. Har derfor aldrig lært hvad den præcis skal bruges til.

> [...]
> Her er problemet løst hvis jeg altid gør det med sort pil
> valgt. Jeg behøver ikke at fedte rundt med referencepunktet.

Jeg hører til typen, som meget sjældent genbruger billedfelter.
Når jeg indsætter et billede plejer jeg som regel at fravælge
alt, trykke Æble/Ctrl + D og klikke et tomt sted, så der helt
automatisk bliver oprettet et billedfelt i samme størrelse som
billedet har. Jeg kan dog selvfølgelig sagtens komme i tanke
om situationer, hvor det er nemmere at genbruge billedfelter
frem for at oprette nye hver gang.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Storm

Dato : 17-02-05 21:09

> Jeg har endnu ikke brugt den funktion af den simple grund, at
> det aldrig er lykkedes for mig at få den aktiv, så den kan
> vælges. Har derfor aldrig lært hvad den præcis skal bruges til.

Tilsyneladende kan det (kun) bruges når man har skaleret grupperede
elementer.
Ungrouper men så og vælger et tekstfelt med hvidpil kan man sætte
teksten til "Scale Text Attributes", så slipper man for 15 pt(30)"" i
tekstfeltet og får i stedet kun 30 pt. Det er rart.

Reset scaling to 100% virker på samme måde for billeder der er blevet
skaleret mens de var i grupperede.
De bliver sat til 100% selv om de er skaleret til 130%.
Det er jeg så noget i tvivl om hvad man kan bruge til...

Måske er ideen en anden, som jeg ikke har fattet.

> [...]
> billedet har. Jeg kan dog selvfølgelig sagtens komme i tanke
> om situationer, hvor det er nemmere at genbruge billedfelter

Ihvertfald - men hvis man copy paster et billede fra desktoppen ind i et
billedfelt med sort pil, så sætter man faktisk en ramme ind i en ramme.
Derfor er det i den arbejdsgang vigtigt at bruge hvid pil.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 17-02-05 21:37

Storm skrev:

[Reset scaling to 100%]
> Tilsyneladende kan det (kun) bruges når man har skaleret
> grupperede elementer.

Nå'sårn. :)

> Ungrouper men så og vælger et tekstfelt med hvidpil kan man
> sætte teksten til "Scale Text Attributes", så slipper man for
> 15 pt(30)"" i tekstfeltet og får i stedet kun 30 pt. Det er
> rart.

Hmm, det der 15 pt(30)"" har før irriteret mig, men har aldrig
kunnet slippe af med det igen, og hvis jeg gør nøjagtig som du
beskriver, så står der stadig 15 pt(30)"" i tekstfeltet. Sært.
Måske skulle man lige prøve det på Mac'en også...

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 17-02-05 21:52

Thomas G. Madsen skrev:

> [..] hvis jeg gør nøjagtig som du beskriver, så står der
> stadig 15 pt(30)"" i tekstfeltet. [..]

Tsk, jeg kunne jo starte med at læse hvad du skriver! Jeg sidder
og vælger 'Reset scaling to 100%' igen og igen og intet sker der,
men du skrev jo også 'Scale Text Attributes' og det virker. D'OH!

Nå, men tak for tippet Nina. Nu ved jeg, hvordan jeg skal slippe
af med det der 15 pt(30)""-halløj fremover.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Storm

Dato : 26-02-05 23:07

> Nå, men tak for tippet Nina. Nu ved jeg, hvordan jeg skal slippe
> af med det der 15 pt(30)""-halløj fremover.

Man får slet ikke problemet hvis man ikke grupperer sine elementer ved
skalering. Bare vælg og skaler samlet.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 26-02-05 23:35

Storm skrev:

> Man får slet ikke problemet hvis man ikke grupperer sine
> elementer ved skalering. Bare vælg og skaler samlet.

Sørme så!
Jeg har automatisk gået ud fra, at man ikke kan skalere flere
tekstblokke i ét hug ved blot at trække dem større, medmindre
de er grupperede, for det kan man jo ikke med billedrammer(*),
men det kan man så altså godt med tekstrammer. Herligt. :)

(*) Man kan også godt med billedrammer, men ikke ved at trække
dem større eller mindre. Så skal man markere dem og skrive et
procenttal for skalering oppe i indstillingsmenuen, men jeg
vil nødig gå den vej, medmindre jeg er pisket til det.

PS. Den der 'Adjust Text Attributes when Scaling' burde også
kunne løse problemet, men den virker ikke som beskrevet i
hjælpen hos mig. Faktisk så kan jeg ikke se nogen forskel på
om den er koblet til eller ej.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Storm

Dato : 26-02-05 23:42

> PS. Den der 'Adjust Text Attributes when Scaling' burde også
> kunne løse problemet, men den virker ikke som beskrevet i
> hjælpen hos mig. Faktisk så kan jeg ikke se nogen forskel på
> om den er koblet til eller ej.

Jeg nævnte det ikke af samme grund, nogle gange har jeg fået det til at
virke andre gange ikke - jeg kan ikke se noget system i det.

Man skulle kunne stille det i preference filen - text og så skulle den
potte være ude, men ikke her.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 26-02-05 23:44

Storm skrev:

> Man skulle kunne stille det i preference filen - text og så
> skulle den potte være ude, men ikke her.

Heller ikke her, så du er ikke alene. :)

--
Hilsen
Madsen