Andet multimedie
bentjuul 3670
JPEG i grafisk produktion
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 10-02-05 22:50

I det nye AGI-blad for februar 2005 er der på side 32 og 33 en kort
gennemgang af JPEG-formatets fordele og ulemper. Det overrasker mig,
at det er så svært at se forskel på et ukomprimeret originalbillede
på 13,81 MB og et JPEG-komprimeret gemt i laveste kvalitet på kun
1,30 MB.

På side 33 står der så følgende:
"Det frarådes dog at placere JPEG-billeder direkte i InDesign eller
et andet DTP-program. Der er mange årsager til at man ikke bør
anvende JPEG aktivt i den grafiske produktion. En af årsagerne til
at dette frarådes, er at Acrobat Distiller i en PDF-generering vil
genkomprimere et JPEG-billede. Dette giver ikke altid det bedste
resulat".

Det forstår jeg ikke rigtig. Vil Distiller _altid_ genkomprimere
et JPEG-billede selvom man f.eks. stiller 'Compression' til 'OFF'
inde under Images-fanebladet? Det lyder da sært, hvis det virkelig
er tilfældet.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Studio Smalbro

Dato : 11-02-05 00:18

> [...]
> et JPEG-billede selvom man f.eks. stiller 'Compression' til 'OFF'
> inde under Images-fanebladet? Det lyder da sært, hvis det virkelig

Mig bekendt virker "Compression OFF" i Distiller godt nok, så jpegbilledet
ikke blive kompriemeret..
Jeg har til gengæld haft nogle grimme oplevelser med jpeg billeder i
produktion. Sådan noget med hvidt der alligevel ikke var - helt - hvidt
osv...

Kh
Bjørn

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 11-02-05 14:56

Studio Smalbro skrev:

> Mig bekendt virker "Compression OFF" i Distiller godt nok, så
> jpegbilledet ikke blive kompriemeret..

Det vil jeg nu også mene, så hvad de præcist mener med det, er
jeg ikke helt klar over.

> Jeg har til gengæld haft nogle grimme oplevelser med jpeg
> billeder i produktion. Sådan noget med hvidt der alligevel
> ikke var - helt - hvidt osv...

På det område kan man nok godt blive snydt ja.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Kurt Lund

Dato : 12-02-05 13:45

"Thomas G. Madsen" skrev:

> [...]
> et JPEG-billede selvom man f.eks. stiller 'Compression' til 'OFF'
> inde under Images-fanebladet? Det lyder da sært, hvis det virkelig

Mon ikke det kan have noget at gøre med, at de fleste færdige .joboptions
har en kompressionsindstilling? Det tilrådes jo gerne fra mange trykkerier
at man bruger deres egen joboption, når man genererer et job. Det er jo ikke
alle der er nørdede nok (som os herinde i gruppen), til at turde ændre /
oprette disse indstillinger.

--
Kurt Lund

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 12-02-05 14:44

Kurt Lund skrev:

> Mon ikke det kan have noget at gøre med, at de fleste færdige
> .joboptions har en kompressionsindstilling?

Jeg havde ikke lige tænkt på, at stort set alle joboptions har
en kompressionsindstilling, men du siger noget. Det kan meget
vel tænkes at være det, de hentyder til i artiklen.

> Det er jo ikke alle der er nørdede nok (som os herinde i
> gruppen), til at turde ændre / oprette disse indstillinger.

Det er muligt. :)

I øvrigt så sidder jeg pt. og leger lidt med Acrobat 7 Pro.
Hold da helt ferie hvor er den hurtig til at starte sammenlignet
med tidligere versioner og den har mange nye smarte funktioner,
ser det ud til.

Tools > Print Production > Convert Colors kunne godt gå hen og
blive en hyppigt anvendt funktion i mit tilfælde. I det hele
taget, så er der mange spændende nye ting inde under det menupunkt:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/acrobat/7/print_production.png>.

Det undrer mig bare, at de stadig ikke har lavet en funktion, som
gør et program som Pitstop Server overflødig. Altså en funktion,
så Acrobat selv kan kontrollere PDF-filer for definerbare fejl og
også rette dem, i stedet for blot at rapportere om dem, uden at
gøre noget ved dem.

I version 7 kan man godt nok rette mange af dem vha. Tools > Print
Production-muligheden f.eks., men det er en langsommelig affære
sammenlignet med at køre PDF-filen igennem Pistop Server og lade
den rette fejlene automatisk.

--
Hilsen
Madsen