Andet multimedie
bentjuul 3670
InDesign - hvilket sideformat?
Fra : xm

Dato : 07-02-05 19:19

Jeg skal lave et hæfte på x antal sider - siderne skal være A6-format.
Trykkeriet kræver 3mm til beskæring hele vejen rundt. Jeg går ud fra der
trykkes på A5, der foldes på midten. Hvordan finder jeg ud af at afsætte
margenen ind mod midten af hæftet? Gode råd eller links?

Klaus

Fra : Ukendt

Dato : 07-02-05 22:39

"xm" skrev i en meddelelse
> [...]
> trykkes på A5, der foldes på midten. Hvordan finder jeg ud af at afsætte
> margenen ind mod midten af hæftet? Gode råd eller links?

Hvis du laver det som opslag, skal der ikke beregnes beskæring på midten.

--
mvh kajo

Fra : xm

Dato : 08-02-05 09:53

Skal der ikke beregnes en margen til foldning? Som jeg forstår dit svar,
skal jeg lægge de 3mm til top, bund og hhv højre og venstre, og ingenting
ind mod midten. Jeg synes snart jeg har søgt svar alle steder på nettet, men
lige præcis dette spørgsmål kan jeg ikke finde noget om. Har du ikke et godt
link?

Klaus

Fra : Ukendt

Dato : 08-02-05 10:31

"xm" skrev i en meddelelse
> [...]
men
> lige præcis dette spørgsmål kan jeg ikke finde noget om. Har du ikke et

Der skal ikke beregnes beskæring mod midten, så bliver din folder jo skåret
midt over.
Din folder bliver ikke trykt på et A5 ark, så kan det jo ikke beskæres.
De trykker sikkert på et A2 i overstørrelse, så de trykker 16 sider af
gangen.
Det smarteste ville være at snakke med trykkeriet personligt, så kan de
hurtigt forklare dig, hvordan de vil have siderne leveret.
Der er jo mange måder at gøre det på. Bl.a med hensyn til udskydning etc.
--
mvh kajo

Fra : Jeroen

Dato : 08-02-05 10:10

Undskyld at jeg svarer på engelsk, men:

Wouldn't it be easiest to ask your "trykkeri" to make an empty document for
you to work with? This is not a very unusual request.

Mvh

Jeroen

Fra : Per Christoffersen

Dato : 08-02-05 10:15

"xm" <fjernxm@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> trykkes på A5, der foldes på midten. Hvordan finder jeg ud af at afsætte
> margenen ind mod midten af hæftet? Gode råd eller links?

Snak med trykkeriet. De vil kunne beregne margenen, hvis det er dem der
laver udskydningen (fordeling af sider ifht. hvad der skal trykkes bagpå
hinanden).

I øvrigt: Hvis du vil opnå fuldt A6-format, og samtidig have beskæring, så
kan de ikke trykke på A5. Beskæringen vil jo tage noget af formatet. Det er
heller ikke normalt at trykke på A5. Det giver ufatteligt mange trykgange,
fordi der er mange ark der skal igennem maskinen. De vil formodentlig trykke
på et langt større ark, og så skære ud efterfølgende.

Tag en grundig snak med trykkeriet, så I bliver enige om, hvad du skal
levere, og hvad de skal sørge for.
Når jeg har alvet den slags, har jeg leveret Indesign eller Pagemaker-filer,
og trykkeriet har ordnet resten.
Det er en klar måde at fordele ansvaret på.

/Per

Fra : xm

Dato : 08-02-05 10:41

Takker for svarene - den der med det tomme dokument må være sagen...
Men mærkeligt at det er så svært at finde beskrevet en fremgangsmåde..

Klaus

Fra : Per Christoffersen

Dato : 08-02-05 13:46

"xm" <fjernxm@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Takker for svarene - den der med det tomme dokument må være sagen...
> Men mærkeligt at det er så svært at finde beskrevet en fremgangsmåde..

Det er måske fordi, der er mange forskellige fremgangsmåder, hvoraf ikke en
kan siges at være dén rigtige.

/Per

Fra : Tiscali

Dato : 08-02-05 17:04

> Takker for svarene - den der med det tomme dokument må være sagen...
> Men mærkeligt at det er så svært at finde beskrevet en fremgangsmåde..
>
> Klaus

Prøv at lave f.eks. 8 sider i A6 format 105x148,5 mm, om du vil se dem på
skærmen som opslag eller ej er ligegyldigt. Sæt nogle billeder eller bokse
ind på siderne, lad dem gå 3 mm ud over sidekanten.
Gå i print dialogboksen, slå skæremærker til og sæt beskæring til 3 mm. Prøv
at skrive ud som enkelt sider og opslag, så kan du se hvad trykkeriet mener.
Mvh.
JS