Andet multimedie
bentjuul 3670
Forskel - fordele/ulemper ved PSP, Photosh~
Fra : Klaus Eriksen @aigis~

Dato : 06-02-05 18:36

Med risiko for at starte en større religionskrig forsøger jeg alligevel at
spørge her i gruppen om, hvad forskellen er på de forskellige
grafikprogrammer, hvilke fordele og ulemper er der ved dem. Paint Shop Pro,
Adobe Photoshop (Elements 3) og Publisher er jeg mest interesseret i at få
vurderet.

mvh.
Klaus

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 06-02-05 20:39

Klaus Eriksen @aigis.dk> skrev:

> [...]
> Adobe Photoshop (Elements 3) og Publisher er jeg mest interesseret i at få

Jeg kender ikke Paint Shop Pro så meget. Men for et par måneder siden
købte jeg Adobe Photoshop Elements 3.0. Det er jo et forrygende godt
program, der først og fremmest er til fotoredigering. Jeg synes, det
er fint, at programmet automatisk starter op når jeg sætter mit
kamera til. Så kan jeg udvælge og lægge billederne ind i pc'en. Og
når det er gjort, kan programmet også formatére hukommelseskortet.
En anden fin ting er, at der i Elements 3.0 nu findes en god
RAW-converter. Det har jeg savnet før, og det var derfor jeg købte
den nye version. Men en stor ulempe er dog, at programmet er meget
ressourcekrævende. Jeg sidder med en 2.0 GHz Pentium 4 og 512 MB ram.
Det føles absolut ikke at være spor for meget! Måske kan andre give
tips til, at få programmet til at køre så glat som muligt?

Publisher er et DTP-program. Sådan lidt firkantet sagt, er det her, du
designer fx en brochure. Du laver en fin baggrund, skriver noget tekst,
sætter passende billeder/cliparts ind og udskriver. Du kan godt lave
sådan noget i et fotoredigeringsprogram, men det er ret klodset at gøre
i et sådant.

Jeg vil ikke deltage i nogen religionskrig, men kan oplyse at der
findes mange rigtig gode programmer til fotoredigering og DTP - også
i freeware.

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Peter Loumann

Dato : 06-02-05 22:03

"Klaus Eriksen @aigis.dk>" <ke<nospam> skrev:

>[...] hvilke fordele og ulemper er der ved dem. Paint Shop Pro,
>Adobe Photoshop (Elements 3) og Publisher er jeg mest interesseret i at få
>vurderet.

Med forbehold for at jeg ikke kender de allernyeste versioner:

PSP og PhE: Vælg PSP hvis du har brug for et allround grafikprogram,
også til stregtegning m.m. Vælg PsE hvis du specielt har brug for
fotoredigering - der er PsE lidt stærkere.

MS Publisher er et DTP program - forholdsvis primitivt. Det er ikke
særlig egnet til arbejde specifikt med grafik.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Anders Rehhoff

Dato : 06-02-05 22:26

Hej Klaus

Hvis dit valg bliver Publisher, og du skal aflevere dit resultat til et
trykkeri - så vær opmærksom på at Publisher, som ellers er et nemt og meget
bruger venligt program, for ikke øvede grafikere, vil give nogle store
problemer i den øvrige grafiske process. Hvis du derimod kun skal bruge det
til eget forbrug (printe selv) så er publisher ganske fortrinligt.

Kommentarer til de øvrige programmer - jeg bruger en konkurrent.

Mvh
Anders

Fra : Klaus Eriksen @aigis~

Dato : 07-02-05 15:05

Tak for jeres svar - så ved jeg en smule mere om grafik/layout-programmer.

Mvh.
Klaus E.

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk