Andet multimedie
bentjuul 3670
Irfanview - Batch problem
Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 05-02-05 12:06

Irfanview 3.95. Jeg har en stribe GIF-billeder med gennemsigtig
baggrund. Billederne ønsker jeg at gøre mindre, og dertil vil jeg
gerne bruge Irfanviews Batchfunktion. Mit problem er dog at jeg
ikke kan finde ud af at beholde gennemsigtigheden, som automatisk
konverteres til sort.

Kan man ikke gemme transparens i batch-kørsler med Irfanview?

Lars

Fra : emj

Dato : 05-02-05 16:55

On Sat, 5 Feb 2005 12:05:54 +0100, "Lars Thomsen Nielsen"
<lars@EraseThisflexcom.dk> wrote:

>Mit problem er dog at jeg
>ikke kan finde ud af at beholde gennemsigtigheden, som automatisk
>konverteres til sort.

er du sikker på, at den sorte ikke er gennemsigtig. prøv at se et
billede i din browser MSIE, for det er jo der, du kan vurdere det.
Hilsen emj

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 07-02-05 14:38

> er du sikker på, at den sorte ikke er gennemsigtig. prøv at se
et
> billede i din browser MSIE, for det er jo der, du kan vurdere
det.

Af samme grund har jeg ændret min baggrundsfarve i Irfanview til
grå, så tænker man nemmere på om transparensen virker. Men en
browser løser det selvfølgeligt endegyldigt.

Jeg har dog lige opdaget hvordan jeg kan løse mit problem. Jeg
har i batchfunktionen været meget fokuseret på knappen "Advanced"
hvor man kan sætte størrelser mm. Jeg havde derved overset
knappen lige ved siden af, der hedder "Options". Her kan man for
gif-billeder vælge mellem enten "vælg aktivt baggrundsfarven for
hvert enkelt billede" eller "sæt til fast farveindexnummer". Er
man i tvivl om sidstnævnte kan man for det enkelte billede finde
den ved at trykke "i" (Information) og så aflæse tallet for
"Transparent color" under punktet "Compression". Den har det dog
med at ændre sig selvom billederne er næsten identisk, så jeg vil
anbefale at man for hvert billede selv vælger den transparente
farve.

Herefter er det blot at vælge de ønskede filer og sætte de
ønskede settings under "Advanced" og så trykke "Start" og så evt.
med musen vælge den transparente farve for hvert billede.

PS. Lidt underligt at Irfanview ikke selv kan læse den
transparente farve på samme måde som jeg har beskrevet ovenfor.

Lars

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 08-02-05 05:54

Lars Thomsen Nielsen wrote:

> Herefter er det blot at vælge de ønskede filer og sætte de
> ønskede settings under "Advanced" og så trykke "Start" og så evt.
> med musen vælge den transparente farve for hvert billede.

Det er dog lidt en halv løsning. Claus beskriver meget godt problemet
i fremgangsmåden: Der opstår nogen pixels, der bør have en vis del af
gennemsigtighed i stedet for enten-eller. Hvis du skal bruge billederne
på er webside, sker der nemt det at nogen af dem får en grim kant hvis
sidens baggrundsfarve er forskellig fra gennemsigtighedsfarven.

Hvad med at benytte lejligheden til at skifte til PNG?
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/
PNG med gennemsigtighed kan godt vises i Internet Explorer:

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 12-02-05 09:57

> Hvad med at benytte lejligheden til at skifte til PNG?

Det har jeg prøvet, men under batchkørslen skal jeg stadigvæk
manuelt vælge den transparente farve, hvilket undrer mig.

PS. Jeg er efterhånden ved at konvertere til PNG, men enkelte af
de programmer jeg anvender kender dog stadig ikke til
PNG-formatet

Lars

Fra : emj

Dato : 12-02-05 12:22

On Sat, 12 Feb 2005 09:56:37 +0100, "Lars Thomsen Nielsen"
<lars@EraseThisflexcom.dk> wrote:

>PS. Jeg er efterhånden ved at konvertere til PNG, men enkelte af
>de programmer jeg anvender kender dog stadig ikke til
>PNG-formatet

Så er det vist nogle værre discountprogrammer, du anvender
Hilsen emj

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 12-02-05 12:27

> Så er det vist nogle værre discountprogrammer, du anvender

Jeps - Microsoft...

Fra : emj

Dato : 12-02-05 17:56

On Sat, 12 Feb 2005 12:27:04 +0100, "Lars Thomsen Nielsen"
<lars@EraseThisflexcom.dk> wrote:

>Jeps - Microsoft...

Microsoft laver ikke programmer, som ikke kender PNG
Hilsen emj

Fra : Morten Lind

Dato : 12-02-05 18:58

emj <emjnospam@stofanet.dk> wrote:

> Microsoft laver ikke programmer, som ikke kender PNG
> Hilsen emj

Øh - IE, så vidt jeg er orienteret
M.

Fra : emj

Dato : 12-02-05 20:43

On Sat, 12 Feb 2005 18:57:55 +0100,
fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com (Morten Lind) wrote:

>Øh - IE, så vidt jeg er orienteret

Så er du sørme meget dårligt orienteret. IE kan da fint vise PNG.

Hilsen emj

Fra : Morten Lind

Dato : 12-02-05 21:42

emj <emjnospam@stofanet.dk> wrote:

> Så er du sørme meget dårligt orienteret. IE kan da fint vise PNG.
>
> Hilsen emj

Nå, jamen det var da godt - tak skal du ha´
M.

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 13-02-05 01:04

emj skrev:

> Så er du sørme meget dårligt orienteret. IE kan da fint vise PNG.
>
> Hilsen emj

Det er ikke helt sandt! IE6 kan godt vise dem, MEN såfremt det er
24-bit med transperans, så vil det gennemsigtige område have en svag
farvning, som gør det absolut ubrugeligt som format. 8-bit fungerer
ligeså godt som gif. Der findes workarounds men MS burde have gjort
noget ved det for længe siden, men det er jo en anden sag. :) Office
har også haft en hel del problemer med 24-bit. (især de versioner der
ligger 2-3 gange tilbage på mac) Man kan desuden sige, at png, aldrig
har været en del af MS's foretrukne formater, eftersom det var et
"gratis" format.

Claus

Fra : Peter Loumann

Dato : 12-02-05 21:26

Morten Lind skrev:

>Øh - IE, så vidt jeg er orienteret

IE har begrænset eller ingen understøttelse af transparens i png, men
nyere udgaver forstår png, både 8 og 24 bit.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 12-02-05 20:43

> Microsoft laver ikke programmer, som ikke kender PNG

Ærgerligt at vi ikke væddede en øl, for i Microsoft Visual Basic 6 kan man i
en picturebox ikke indsætte grafikbilleder af typen PNG.

Lars

Fra : emj

Dato : 12-02-05 20:53

On Sat, 12 Feb 2005 20:43:28 +0100, "Lars Thomsen Nielsen"
<lars@EraseThisflexcom.dk> wrote:

>Ærgerligt at vi ikke væddede en øl, for i Microsoft Visual Basic 6 kan man i
>en picturebox ikke indsætte grafikbilleder af typen PNG.

Mener du i PowerPoint, for så kan man da fint bruge PNG.
Hilsen emj

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 12-02-05 20:54

> Mener du i PowerPoint, for så kan man da fint bruge PNG.

Nej, jeg mener VB6, som jeg også skrev.

Lars

Fra : emj

Dato : 13-02-05 00:01

On Sat, 12 Feb 2005 20:53:34 +0100, "Lars Thomsen Nielsen"
<lars@EraseThisflexcom.dk> wrote:

>Nej, jeg mener VB6, som jeg også skrev.

Aner ikke, hvad det er eller havd programmet kan bruges til, men hvis
det er et vektorprogram kan man vel heller ikke forvente at det skal
kunne bruga andet en vektoformater

Hilsen emj

Fra : Peter Loumann

Dato : 12-02-05 18:42

Lars Thomsen Nielsen skrev bl.a.:

>enkelte af de programmer jeg anvender kender dog
>stadig ikke til PNG-formatet

Af nysgerighed: hvilke? Jeg er vist aldrig stødt på et grafikprogram
eller em browser som ikke kender png. Jeg bruger windows, men det
burde ikke gøre noge forskel ...

http://www.libpng.org/pub/png/

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 06-02-05 18:52

Lars Thomsen Nielsen skrev:

> [...]
> konverteres til sort.
>
> Kan man ikke gemme transparens i batch-kørsler med Irfanview?

Generelt nej! Du skal jo tænke på at du nedskalerer, så hvis du har 3
pixels, som du skalerer ned til et mindre antal, bliver det mere
utydeligt, fordi du samler flere pixels ved siden af hinanden til en
pixel. Det betyder også at transperans ryger sig en tur! (den nye pixel
får en middelværdi ud fra en masse beregninger!) hvis du vil beholde
det, bliver du nødt til at lave billederne i den størrelse de skal være.

Claus