Andet multimedie
bentjuul 3670
Adobe Creative Suite MAC og PC.
Fra : Ukendt

Dato : 04-02-05 20:02

Hejsa.

Der hvor jeg arbejder har vi en grafikker ansat som lavet alt vores
materiale i Adobe Creative Suite (Bl.a. Illustrator og InDesign) på en
Mac.
Nu har vi så overvejet at får installeret Adobe Creative Suite på en
PC, så vi andre kan lave små rettelser i de dokumenter som er lavet på
Mac.

Men så har jeg hørt lidt forskellige steder at det giver problemer,
dels kan en PC ikke åbne Mac filer uden en konverter, men også fonte
og den grafiske opstilling kan se forskellig ud på henholdvis Mac og
PC.

Kan det virkelig passe og findes der en løsning på problemet.?

--
....::Hilsen Erik

Fra : Morten Lind

Dato : 04-02-05 20:59

Erik Hansen <mail.dk> wrote:

> [...]
> PC.
>
> Kan det virkelig passe og findes der en løsning på problemet.?

Ja, det kan virkelig passe - du kan ikke installere en Macversion på
Windows. Du skal have en Windowslicens.
M.

Fra : Studio Smalbro

Dato : 04-02-05 21:01

> Kan det virkelig passe og findes der en løsning på problemet.?
Det passer i et vist omfang, men det afhænger meget af hvad man snakker om.
Vektorgrafik i Illustrator giver ikke rigtig problemer. Photoshopgrafik kan
give lidt mht skærmfarver. Tekst/fonte er nok den største hurdle. Man kan
vælge at køre alt i OpenTypefonte. De er platformskompatible og det virker
fint - det jeg kender til ihvertfald. Der er også mindre praktiske
problemstillinger som f.eks den klassiske med filendelserne. Personligt
ville jeg nok bede grafikeren skifte til Windows, men det er jo ikke altid
nemt at overtale folk. Kører i VersionCue ?

Kh
Bjørn

Fra : Kurt Brixen

Dato : 04-02-05 23:05

On Fri, 4 Feb 2005 21:00:57 +0100, "Studio Smalbro" <studio@smalbro.dk> wrote:

> Tekst/fonte er nok den største hurdle. Man kan

Hvis man bruger Type1 fonte begge steder mener jeg ikke der er problemer.

Kurt Brixen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 04-02-05 23:30

Kurt Brixen skrev:

> Hvis man bruger Type1 fonte begge steder mener jeg ikke der er
> problemer.

Mange bøger og hjemmesider påstår, at man fra Windows til Mac
blot kan smide fontene ind i InDesigns Fonts-mappe og så skulle
de virke uanset om man har brugt Type 1 eller TrueType, men det
virker ikke her. InDesign CS på Mac'en kan ikke bruge Type 1
eller TrueType-fontene fra Windows og den anden vej går det
heller ikke.

Det eneste jeg kan få til at fungere imellem begge platforme er
OpenType-fonte.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Kurt Brixen

Dato : 05-02-05 17:10

On Fri, 04 Feb 2005 23:29:34 +0100, "Thomas G. Madsen"
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>virker ikke her. InDesign CS på Mac'en kan ikke bruge Type 1
>eller TrueType-fontene fra Windows og den anden vej går det

Det var heller ikke på den måde jeg tænkte på det.
Jeg mente at når de samme Type1 fonte er købt og installeret på begge platforme,
så virker det.

>Det eneste jeg kan få til at fungere imellem begge platforme er
>OpenType-fonte.

Det har jeg så ikke prøvet.

Kurt Brixen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 05-02-05 17:43

Kurt Brixen skrev:

> Jeg mente at når de samme Type1 fonte er købt og installeret
> på begge platforme, så virker det.

Så virker det fint ja, men det med at InDesign på en Mac skulle
kunne bruge alle typer fonte når bare de ligger i dens Fonts-mappe,
er i mine øjne noget rekvalme-gas, eller også er funktionen gået
i stykker i InDesign CS. Nogle påstår, at det virker i version 2.0,
men det har jeg ikke haft mulighed for at prøve af endnu.

--
Hilsen
Madsen

Fra : KNL DtP

Dato : 04-02-05 21:06

"Erik Hansen" <mail.dk> skrev i en meddelelse

> dels kan en PC ikke åbne Mac filer uden en konverter

Hvis det er lavet i samme udgave af CS, skulle det ikke kræve en konvertering.

> men også fonte

Det kræver naturligvis at man har de samme skrifttyper installeret på begge
maskiner. Hvis den ikke kan finde den nøjagtige font, kan du i f.eks. InDesign
erstatte alle steder i dokumentet med en anden skrifttype.

> og den grafiske opstilling kan se forskellig ud på henholdvis Mac og PC.

Hvis der ikke anvendes den *nøjagtig* samme skrifttype (Garmond er f.eks. ikke
bare Garmond), vil layoutet naturligvis skubbes rundt.

> Kan det virkelig passe og findes der en løsning på problemet.?

Jeg har ikke oplevet nævneværdige problemer med Mac > PC og tilbage igen med
CS-pakken. Hvis du tager dine forbehold mht. skrifttyper, "efternavne" på
filer, undgår ÆØÅ o.l. så burde det køre ganske smertefrit.

MVH

Kristian

Fra : Ukendt

Dato : 05-02-05 19:41

Hejsa.

On Fri, 4 Feb 2005 21:06:19 +0100, "KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com>
wrote:

>Jeg har ikke oplevet nævneværdige problemer med Mac > PC og tilbage igen med
>CS-pakken. Hvis du tager dine forbehold mht. skrifttyper, "efternavne" på
>filer, undgår ÆØÅ o.l. så burde det køre ganske smertefrit.

Det er jo lidt svært at undgå ÆØÅ, når vi skriver på Dansk. Siden du
nævner ÆØÅ vil det give problemer?

Tak for de mange fine svar, men jeg kan forstå at det er fonte som
giver de størte problem, men det må vi jo bare tænke på når vi laver
dokumenter som skal åbne af både en PC og MAC.

--
....::Hilsen Erik

Fra : KNL DtP

Dato : 05-02-05 20:44

> Det er jo lidt svært at undgå ÆØÅ, når vi skriver på Dansk. Siden du
> nævner ÆØÅ vil det give problemer?

He he - naturligvis skal kan du ikke undgå ÆØÅ i selve dokumentet - det var i
filnanvnet jeg tænkte :)

MVH

Kristian