Andet multimedie
bentjuul 3670
hvordan cropper jeg et billede i Illustrat~
Fra : Studio Smalbro

Dato : 31-01-05 16:57

I InDesign CS kan man croppe/beskære et billede ved at flytte rundt med
rammen eller indholdet. Kan det ikke lade sig gør i Illustrator CS ? Eller
skal man her lave en clipping mask for at få samme funktion ?
Kh
Bjørn

Fra : Kurt Lund

Dato : 31-01-05 19:17

"Studio Smalbro" skrev:

>I InDesign CS kan man croppe/beskære et billede ved at flytte rundt med
> rammen eller indholdet. Kan det ikke lade sig gør i Illustrator CS ? Eller
> skal man her lave en clipping mask for at få samme funktion ?

Hvis jeg forstår dig ret; På dit billede - eller deromkring - laver du et
rektangel, ellipse eller lign. Marker derefter både figuren og dit billede.
Gå i Objekt og opret en Udsnitsmaske. Herefter kan du frit flytte billedet
indenfor udsnitsmasken med direkte valg-værktøjet.

--
Kurt Lund

Fra : Studio Smalbro

Dato : 31-01-05 19:48

> [...]
> Gå i Objekt og opret en Udsnitsmaske. Herefter kan du frit flytte billedet
> indenfor udsnitsmasken med direkte valg-værktøjet.

Tak for svaret. Jeg ville gerne slippe for at skulle lave en Udsnitsmaske.
Placerer man et
billede i InDesign ligger det automatisk i en ramme/maske, men sådan er det
åbenbart ikke i Illustrator. Jeg havde håbet det var muligt at trække i
hjørnehåndtagene på billedet med direct selection toolet.

Jeg sidder og forsøger at lave noget webgrafik i Illustrator og når man
eksporterer til web, så eksporterer Illustrator også alt det der ligger uden
for arkstørrelsen med og det er noget knold. I hvert fald i dette tilfælde.

Kh
Bjørn

Fra : Kurt Lund

Dato : 31-01-05 20:07

"Studio Smalbro" skrev:

> [...]
> uden
> for arkstørrelsen med og det er noget knold. I hvert fald i dette

Ok. Så er jeg med. Nej, det kan Illustrator ikke, men jeg sad lige og
eksperimenterede:
Når du er i Save for Web, så markér det nederste højre flueben (på dansk:
Klip til tegnebræt) og tryk på Anvend. Så skal du bare se ...

--
Kurt Lund

Fra : Storm

Dato : 31-01-05 20:25

Kurt Lund <lund@fabel.dk> wrote:

> Når du er i Save for Web, så markér det nederste højre flueben (på dansk:
> Klip til tegnebræt) og tryk på Anvend. Så skal du bare se ...

Sådan en har jeg ikke - kunne du overtales til at smide et skærmdump?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Kurt Lund

Dato : 31-01-05 20:48

"Storm" skrev:

> Sådan en har jeg ikke - kunne du overtales til at smide et skærmdump?

Det er hermed smidt i dk.binaer med subj. crop billede.

--
Kurt Lund

Fra : Storm

Dato : 31-01-05 20:54

Kurt Lund <lund@fabel.dk> wrote:

> Det er hermed smidt i dk.binaer med subj. crop billede.

Det var sødt af dig - desværre kan min nyhedslæser ikke klare binære
grupper

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Storm

Dato : 31-01-05 20:14

Studio Smalbro <studio@smalbro.dk> wrote:

> [...]
> for arkstørrelsen med og det er noget knold. I hvert fald i dette tilfælde.

Du kan i et nyt lag oprette en ramme uden fyld og streg og placere den
netop der hvor du vil have dit udsnit, gå i Object - Crop Area og
derefter Save for Web. Så kommer kun dit udsnit med, men den kendte du
nok

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Studio Smalbro

Dato : 01-02-05 11:33

Hej med Jer! Tak for de gode råd! Selvom jeg stædigt nægter at give slip på
CorelDraw, må jeg gang på gang sande at Illustrator er bedre. Og jeg kendte
ingen af tips'ene. I er alle sammen meget klogere end mig! øv

Kh
Bjørn