Andet multimedie
bentjuul 3670
Kan man ikke beskæfre fotos i Illustrator ~
Fra : :-\)

Dato : 31-01-05 10:53

Hej!

Sætter fotos ind i Illustrator. Jeg kan godt ændre størrelsen på fotos, men
kan man ikke beskære direkte i Illustrator 10 DK ???
Skal billedet en tur over Photoshop for at blive beskåret?

--
Mange hilsner fra
Carsten

Fra : Jeroen

Dato : 31-01-05 12:39

You can't "cut" images at bitmap level, but you can "clip" out the part you
want to loose.

- With the "pen" tool draw a shape across you picture / image
- select the new shape and your picture / image
- go to: Object / Clipping mask / Make

Vh
Jeroen

Fra : :-\)

Dato : 01-02-05 13:45

> - With the "pen" tool draw a shape across you picture / image
> - select the new shape and your picture / image
> - go to: Object / Clipping mask / Make

Det værktøk dr hedder pen kan jegikke lige bruge til dette...
Hvilket værktøj skal jeg have fat i... markeringsværktøjet???

Jeg bruger dansk version - så gerne navnet værktøjet på dansk!

Fra : Studio Smalbro

Dato : 01-02-05 15:42

Hej
Ideen i processen er at du nederst har dit foto. Oven på fotoet lægger du en
afmaskning. Det kan f.eks være en cirkel, firkant eller anden vilkårlig
figur. Det der så skal gøres er at putte billedet ind i denne ramme/figur.

Altså nederst fotoet. Så masken. Så vælger du begge objekter og går ind i
menuen Objekter/Clipping Mask (måske hedder den klippemaske?) og trykker
Make (måske hedder den Lav eller Opret?)

Nu forsvinder det nederste objekt - fotoet - ind i det øverste objekt -
cirklen eller hvad det nu er - og du kan kun se det af fotoet der ligger
inden for figuren.

Kh
Bjørn