Andet multimedie
bentjuul 3670
Indscanning af sort/hvide fotos.
Fra : Jesper

Dato : 29-01-05 08:59

Hej alle.

Håber at det er den rigtigt gruppe.

Jeg skal igang med at indscanne mange gamle sort/hvide papirfotos på en
Canon 9900 F scanner.

Scanneren skulle kunne finde ud at indscanne flere billeder ad gangen og så
alligevel indscanne dem, så de komme til at ligge i separate filer.

Jeg kan dog ikke få den til at gøre det - er der nogen som kender den
scanner og kan forklare hvordan jeg får den til det?

Hvormange dpi bør jeg indstille scanneren på for at få en god kvalitet?

Det vil jo spare en masse tid.

På forhånd tak for hjælpen.

mvh

Jesper.

Fra : Mads

Dato : 29-01-05 10:18

On Sat, 29 Jan 2005 08:58:51 +0100, "Jesper"
<christop@***post1.dknet.dk> wrote:

> [...]
>
>Jeg kan dog ikke få den til at gøre det - er der nogen som kender den
>scanner og kan forklare hvordan jeg får den til det?

Hvad hedder scanner softwaren til en 9000F ?

Er det Canoscan Toolbox og Scangear CS ?

Jeg har nemlig en lidt mindre model scanner, men hvis det er
samme software vi bruger, så kan jeg mpske hjælpe.

mvh Mads

Fra : Jesper

Dato : 29-01-05 10:35

> [...]
>
> Jeg har nemlig en lidt mindre model scanner, men hvis det er
> samme software vi bruger, så kan jeg mpske hjælpe.

Hej Mads.

Ja det er den rigtige software som du nævne

Håber meget at du kan hjælpe, da jeg har mange fotos at indscanne...

mvh

Jesper

Fra : Mads

Dato : 29-01-05 11:18

On Sat, 29 Jan 2005 10:35:27 +0100, "Jesper"

>Ja det er den rigtige software som du nævne
>
>Håber meget at du kan hjælpe, da jeg har mange fotos at indscanne...

Jeg skal da gøre et forsøg.

Læg nogen billeder i scanneren. Lad der være lidt luft imellem dem.

Start Canoscan Toolbox op og vælg så enten Scan1 eller Scan2

Sæt flueben ved "Use the scanner driver to make advanced settings"
og klik på SCAN
( jeg går ud fra at de andre indstillinger på denne side er i orden,
altså med hvilket grafikprogram billederne skal afleveres til )

Herefter kommer fremgangsmåden an på om du kører i Simple eller i
Advanced mode.

Simple Mode :
Klik på den grønne Multiscan knap, vælg opløsning og "Platen
grayscale" Klik Next.
Billederne skulle nu blive scannet og smidt ind i dit grafikprogram
som separate billeder, pænt beskårne og rettet op ( hvis de lå skævt )

Advanced Mode:
Klik på Preview, vent og derpå på Apply ud for Multi-crop.
Hvert billede skulle nu være indrammet af en stiplet linie.
Vælg "Grayscale" i Color Mode menuen og vælg opløsning
lige nedenunder. 300 dpi er en god standard opløsning, men det
kommer jo an på hvor meget du skal arbejde videre med billederne.
Klik så på Scan knappen og vent.

Det er sådan jeg scanner flere billeder på en gang. Jeg håbe du kan
bruge beskrivelsen. Lad mig høre hvordan det går med projektet.

mvh Mads

Fra : Jesper

Dato : 30-01-05 20:23

">>>>

> [...]
>
> Det er sådan jeg scanner flere billeder på en gang. Jeg håbe du kan
> bruge beskrivelsen. Lad mig høre hvordan det går med projektet.

Hej Mads.

Tak for inputs.

Det er nu lykkedes at indscanne en del af billederne - dejligt.

Jeg oplever dog, at det er åbenbart vigtigt at der er en del luft mellem
billederne ellers indscanner den dem som et billede...

Jeg svarer først nu, da jeg havde fødselsdag i går og var optaget...

Det eneste som nu irriterer mig er, at programmet Photobase 3 starter HVER
gang jeg indscanner (eller rettere, når billederne er overført til
computeren).. Jeg har prøvet at fjerne "opstarten i indstillingerne, men så
kan jeg ikke indscanne - har du samme problem?

Tak for hjælpen.

mvh

Jesper.

Fra : Mads

Dato : 30-01-05 21:15

On Sun, 30 Jan 2005 20:22:36 +0100, "Jesper"
<christop@***post1.dknet.dk> wrote:

>Tak for inputs.

Velbekomme.

>Jeg oplever dog, at det er åbenbart vigtigt at der er en del luft mellem
>billederne ellers indscanner den dem som et billede...

Ja, der skal åbenbart være en vis afstand for at programmet kan
fatte at det er 2 eller flere billeder, men det er vel egentlig også
ret logisk. Det kunne jo også bare være en hvid stibe igennem
et enkelt billede.

>Jeg svarer først nu, da jeg havde fødselsdag i går og var optaget...

Jamen så tillyke med det.

> [...]
>computeren).. Jeg har prøvet at fjerne "opstarten i indstillingerne, men så
>kan jeg ikke indscanne - har du samme problem?

Næh, det har jeg ikke oplevet. Jeg bruger selv Paint Shop Pro 8
til billedbehandlingen og her fungerer det fint nok.

Fjerne opstarten siger du. Mener du at du har fjernet indstillingen i
"Link scanned images to" ? Ja, hvis du fjerner den, så vil
programmet ikke scanne. Det skal have et program at aflevere
billederne til. Vil du ikke have billederne afleveret til et
grafikprogram, men bare gemt på harddisken, eller er det det
forkerte program der starter op ?
Hvis du bare vil have billederne gemt på disken uden at et
andet program starter op, så brug "Save" knappen i Toolbox'en
istedet. Den scanner direkte til en mappe på disken.

mvh Mads

Fra : Jesper

Dato : 30-01-05 23:53

> [...]
> andet program starter op, så brug "Save" knappen i Toolbox'en
> istedet. Den scanner direkte til en mappe på disken.

Tak for hjælpen.

Nej jeg skal bare i første omgang have indscannet billederne for derefter
evt. at efterbehandle dem i PhotoShop. Så det hjalp med at bruge "knappen
Save".

Det vigtigste er at få lavet kopi af alle billederne og få dem brænde over
på CD-R og derefter få dem lagt i bankboksen, så jeg har kopier hvis der
skulle ske noget i mit hjem (indbrud, brand og lignende kedelige ting).

Så nu kører projektet.

mvh

Jesper

Fra : Mads

Dato : 31-01-05 00:33

On Sun, 30 Jan 2005 23:53:21 +0100, "Jesper"
<christop@***post1.dknet.dk> wrote:

>Så nu kører projektet.

Hurra for det.

God arbejdslyst.