Andet multimedie
bentjuul 3670
link på billeder
Fra : Gukker

Dato : 28-01-05 07:09

Jeg har adgang til en hjemmeside, der imidlertid har det problem at man ikke
umiddelbart kan komme til at redigere i den på forsiden. Den er fast,
forstået på den måde, at den kun kan linke til en ekstern side eller kun kan
hente billeder ind til at anbringe på siden.

Det vil med andre ord sige at jeg er henvist til at sikre at denne side kun
er et billede i jpg eller gif-format (andre formater dur ikke).

Mit problem og dermed mit spørgsmål er, at jeg gerne vil have at man skal
kunne klikke på billederne (der er fire i alt), og på hvert billede skal man
kunne føres over til en bestemt side (webpage), men jeg ved ikke om det kan
lade sig gøre og i så fald hvordan.

Jeg vil altså gerne kunne gøre to ting samtidig:

1. sørge for at alle fire billeder bliver samlet i en fil (da jeg kun har
adgang til at føre en fil over, og kun - som sagt - et jpg- eller et
gif-billede - ingen tekstfiler, hverken med html, doc eller lignende)

2. på forhånd at sørge for at den billedfil, der føres over, samtidig er
forsynet med de nødvendige links.

Jeg formoder at nogle her måske vil henvise mig til noget med
webdesign-gruppen, men jeg vil være taknemmelig for at vide om man på
forhånd kan fabrikere et samlet billede af fire, hvorpå man kan lave et link
eller om det slet ikke er muligt.

Jeg ved godt at man kan linke til en side i html-format med billeder, men
jeg ved ikke om man kan tage et slags "snapshot" af billederne hvorpå der
samtidig findes de nødvendige links, der er anbragt der på forhånd.
Logikken siger mig at det ikke er muligt, men måske ved I mere om dette end
jeg? (håber jeg)

Gukker

Gukker

Fra : Morten Lind

Dato : 28-01-05 07:47

Gukker <detkuduliatvide@mennej.invalid> wrote:

> [...]
> samtidig findes de nødvendige links, der er anbragt der på forhånd.
> Logikken siger mig at det ikke er muligt, men måske ved I mere om dette end

Med fare for totalt at have misforstået dig.......(?)........det kan man
godt.
I f.eks. PhotoShop sætter du de fire billeder sammen til et. Så tager du
det over i ImageReady og definerer dine links(image map). Det betyder,
at man definerer et område på et billede, der kan tilføres en lænke.
Hvis du ikke har PhotoShop må du bruge et selvstændigt
billedbehandlingsprogram til at sætte billederne sammen med, og så lave
de klikbare områder i en web-editor(hjemmesideprogram).
Og så er det bare at uploade dit billede.

Men hvorfor kan du ikke redigere i din index-fil(forsiden)?
Må du ikke anbringe HTMLdokumenter?
Kender du stien til de HTMLdokumenter, du vil linke til?
Er det dig selv, der anbringer de sider, du vil linke til?

Ja undskyld, jeg er bare forvirret og nysgerrig
M.

Fra : Gukker

Dato : 28-01-05 16:11

Jeg vil studere dit svar nærmere -det ser interessant ud.

Gukker

"Morten Lind" > Ja undskyld, jeg er bare forvirret og nysgerrig

Fra : emj

Dato : 28-01-05 12:36

On Fri, 28 Jan 2005 07:08:41 +0100, "Gukker"
> [...]

>forstået på den måde, at den kun kan linke til en ekstern side eller kun kan
>hente billeder ind til at anbringe på siden.

Du har da 10 MB gratis hjemmeside hos din internetudbyder, som du kan
bruge til at vise billeder på, så jeg forstår ikke, hvad du vil med en
side, du ikke selv kan bestemma over.
Hilsen emj

Fra : Gukker

Dato : 28-01-05 16:10

"emj" <emjnospam@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Du har da 10 MB gratis hjemmeside hos din internetudbyder, som du kan
> bruge til at vise billeder på, så jeg forstår ikke, hvad du vil med en
> side, du ikke selv kan bestemma over.
> Hilsen emj

Desværre, sådan er det ikke - det er i korthed den såkaldte "skoleport", som
alle skoler i Københavns kommune nu SKAL anvende. Programmet er primitivt,
og vi må ikke selv bestemme udseendet på forsiden, men skal på bedste
stalinistiske vis benytte de skabeloner, der er angivet på stedet, og det er
ikke mange.

Her kan man altså kun uploade fra externe links og fra links på den aktuelle
server, men der findes ingen gennemse-knap, og derfor vil man være henvist
til at skrive den helt nøjagtige adresse, hvilket ikke virker.

Men man kan stadig kun uploade et eneste link og kun billeder - kun det
eksterne link kan accepteres som html-fil, mærkværdigvis nok.

Gukker

Fra : Per Christoffersen

Dato : 28-01-05 13:13

"Gukker" <detkuduliatvide@mennej.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> samtidig findes de nødvendige links, der er anbragt der på forhånd.
> Logikken siger mig at det ikke er muligt, men måske ved I mere om dette

Det er ikke muligt at inkludere linksene i billedfilen.
Der skal noget HTML til.

Hvis jeg forstår dit problem rigtigt, så er den side du har adgang til
styret af en eller anden form for CMS (opdateringssystem) af den mere
restriktive slags. Er det rigtigt, så er det er ikke sikkert, at der er
nogen mulighed for at omgå problemet.

/Per

Fra : Gukker

Dato : 28-01-05 16:10

Takker for svaret!

Gukker

Fra : Ukendt

Dato : 28-01-05 18:45

"Gukker" skrev i en meddelelse
> [...]
kan
> hente billeder ind til at anbringe på siden.

Et link til siden eller en lignende side ville hjælpe en hel del.

--
mvh kajo