Andet multimedie
bentjuul 3670
Annonce fra InDesign til avis
Fra : Erik Andersen

Dato : 26-01-05 18:29

Jeg har i en del år lavet nogle annoncer til bl.a. lokalavisen.
Annoncen har været lavet i PageMaker eller Illustrators tidligere versioner
og gemt som pdf-fil. Den skal kun vises i sort, og det har fungeret meget
fint.
MEN nu efter at jeg har skiftet til CS-pakken og Acrobat 6.0 er det begyndt
at gå helt galt. Jeg syntes at jeg har prøvet alt, men annoncerne kommer
stadig ud som raster når de importerer i Quark.
Jeg fatter ikke hvad det er jeg gør galt. Jeg bruger CMYK, alt er lavet i
sort (mener jeg) og arkiveringen til pdf version 1.3, mener jeg også er helt
ok, men alligevel!!!
Er der nogen der har en vejledning? Eller bare et godt råd? For nu er jeg
ved at være træt af det.
Hvordan kan jeg se på forhånd, at den umiddelbart virker, så jeg ikke skal
korrespondere frem og tilbage med avisen hele tiden?
På forhånd tak!

Mvh Erik

eandersn snabela post6.tele.dk

Fra : Villy Erichsen

Dato : 27-01-05 12:41

In article <41f7d36f$1$45747$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Erik
Andersen <eandersn@post6.tele.dk> wrote:

> [...]
> ok, men alligevel!!!
> Er der nogen der har en vejledning? Eller bare et godt råd? For nu er jeg

Det lyder meget mystisk.
Jeg ar bejder et sted hvor vi producerer 5 ugeaviser og er gået over
til at bruge InDesign for et halvt års tid siden.
I overgangsperioden lavde vi masser af PDF´er fra InDesign til udkørsel
i Quark - der har aldrig været problemer.
Har avisen evt. problemer med at importere dine PDF´er - og åbner dem i
Photoshop først?
Det er den eneste metode jeg kender der rastererer PDF filer.

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Erik Andersen

Dato : 27-01-05 17:51

"Villy Erichsen" <spam@hammel-by.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Venlig hilsen
> Villy Erichsen
> villy(punktum)erichsen(snabel-a)os(punktum)dk

Det er nøjagtigt det de gør, nemlig at åbne den i Photoshop og lægge raster
i. Så bliver det hele gråt og fælt.
Men hvorfor er det at de ikke kan importere filen?
De fik både en eps-fil og en pdf!
Jeg spekulerer på, om jeg et eller andet sted har fået lavet noget i RGB,
men på den anden side, så skriver Acrobat, når jeg laver kontrol af den, at
den har brugt 4 plader. Så kan det vel ikke være RGB med mindre jeg har
blandet noget et eller andet sted?

Hvis jeg har en 4-farvet produkt, hvordan gemmer jeg den så i sort i pdf?

Mvh Erik

Fra : Villy Erichsen

Dato : 27-01-05 23:22

In article <41f93c2a$0$45647$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Erik
> [...]

> i. Så bliver det hele gråt og fælt.
> Men hvorfor er det at de ikke kan importere filen?

EPS filen burde de kunne bruge uden problemer.
Vi havde jævnligt problemer med Quark og PDF - vi åbnede PDF´en i
Acrobat og ekporterede til en EPS - det fungerede fint.

> [...]
> den har brugt 4 plader. Så kan det vel ikke være RGB med mindre jeg har

4 plader til en sort annonce?
Det kunne tyde på at du anvender 4 farve sort - brug istedet den sorte
fra farveprøvepaletten (swatches) den bruger kun sort.

Muligvis derfor avisen åbner i Photoshop - for at ændre til en farve
(gråtoner)

> Hvis jeg har en 4-farvet produkt, hvordan gemmer jeg den så i sort i pdf?

Ændre det hele til gråtoner/sort/hvid inden du laver PDF´en.

Hvis du bruger Distiller til at lave din PDF - kan du i
udskriftsdialogen til en PS fil - vælge sammensat grå.
Det kan du ikke i PDF export funktionen.

Fra : Erik Andersen

Dato : 28-01-05 19:42

> [...]

> Det kunne tyde på at du anvender 4 farve sort - brug istedet den sorte
> fra farveprøvepaletten (swatches) den bruger kun sort.
Jeg er meget tæt på at give op! Jeg har brugt den sorte fra
farveprøvepaletten. Er den ikke den samme som hvis man vælger C,M,Y = 0 og
Sort = 100? Når jeg peger på den siger den da det samme.

> Muligvis derfor avisen åbner i Photoshop - for at ændre til en farve
> (gråtoner)

> Ændre det hele til gråtoner/sort/hvid inden du laver PDF´en.
Der er ikke brugt en eneste anden farve end sort.

> Hvis du bruger Distiller til at lave din PDF - kan du i
> udskriftsdialogen til en PS fil - vælge sammensat grå.
> Det kan du ikke i PDF export funktionen.
Hvad betyder sammensat grå egentlig i forhold til at bruge CMYK + der er en
der hedder "sammensat grå"? Er det ikke den samme?
Jeg har bl.a. brugt "eksporter" > "EPS" og med de indstillinger der er der.

Og det som jeg ikke fatter, er at når jeg så selv printer den ud på min
postscriptprinter, så står det simpelthen superflot. - Og når jeg sætter den
ind i et andet program, så kan jeg ikke fremprovokere nogetsomhelst i
raster.

Er der en eller anden sær måde, som jeg kan kontrollere sådan noget på, så
jeg er 100 % sikker på at min er rigtig? For så vil jeg ikke betale penge
til avisen for sådan noget hø.

På forhånd tak!
Erik

Fra : Villy Erichsen

Dato : 29-01-05 11:45

In article <41fa876f$0$45750$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Erik

> Der er ikke brugt en eneste anden farve end sort.

Så forstår jeg ikke dit spøgsmål.

> Hvad betyder sammensat grå egentlig i forhold til at bruge CMYK + der er en
> der hedder "sammensat grå"? Er det ikke den samme?
> Jeg har bl.a. brugt "eksporter" > "EPS" og med de indstillinger der er der.

Det skulle også være i orden - du må bare ikke bruge CMYK - enten grå
eller uændret farve - når du er sikker på at du kun harbrugt sort.

> [...]
> jeg er 100 % sikker på at min er rigtig? For så vil jeg ikke betale penge

Acrobat Pro har en funktion der hedder forhåndskontrol - brug den til
at checke om der er mere end 1 plade - og om skrifterne er embedded.

Jeg har PitStop Pro - og du er velkommen til at sende en fil til mig -
så jeg kan checke den.

Jeg synes heller ikke du skal betale for "noget skrammel"

Du finder nok ud af at bruge min mailadresse i signaturen