Andet multimedie
bentjuul 3670
Skærmprofil i Photoshop
Fra : enrico

Dato : 26-01-05 15:15

Når jeg har lavet en skærmprofil med en Photocal (sugekoptingest)
gemmes en profil i den rigtige Photoshop mappe.

Jeg går i Colorsettings og vælger Load, men filen kan ikke findes.

Skal jeg omdøbe den til CSF, eller duer min Photocalfil ikke?

Se her:

http://www.guldager.net/lg/skaermprofil.gif

-enrico

Fra : KNL DtP

Dato : 26-01-05 15:23

"enrico" <enricoool@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg går i Colorsettings og vælger Load, men filen kan ikke findes.

Farveprofiler skal ind i mappen (ved OS = WinXP):

Windows\System32\Spool\Drivers\Color

Så burde Photoshop kunne finde den.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : enrico

Dato : 26-01-05 15:40

On Wed, 26 Jan 2005 15:23:18 +0100, "KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com>
wrote:

>Farveprofiler skal ind i mappen (ved OS = WinXP):
>
>Windows\System32\Spool\Drivers\Color

Der ligger den også. Skal jeg kun bruge min skærmprofil til
Softproofing? Altså et Custom Proof setup?

-enrico

Fra : KNL DtP

Dato : 26-01-05 15:56

> Der ligger den også. Skal jeg kun bruge min skærmprofil til
> Softproofing? Altså et Custom Proof setup?

Den profil, du nu har lavet med kalibreringsværktøjet, beskriver de fejl og
mangler din skærm har. Under Start > Indstillinger > Kontrolpanel > Skærm >
Indstillinger > Avanceret > Farvestyring kan du vælge hvilket farverum din
skærm arbejder med. Her vælger du din personlige profil. Sættes den til
standarden 'sRGB' vil der opstå problemer, da din skærm ikke helt nøjagtigt
behersker dette farverum. Din personlige profil fortæller netop hvordan din
skærm viser farverne, så den vælger du.

Inde i Photoshop vælger du hvilket RGB-farverum, du vil behandle dine billeder
i - typisk Adobe RGB 1998 eller sRGB. Når du skal bruge Sooft
Proofing-funktionen, skal det være i en sammenhæng, hvor du ønsker at
simulere, hvordan billedet, du ser på din skærm, vil se ud i et andet
farverum - typisk på en skærm (standard Mac eller PC) eller ved en bestemt
trykkemetode og papir (f.eks. ISO Coated eller Euroscale Uncoated).

Du får med andre ord intet ud af at simulere, hvordan din egen skærm vil vise
det billede, som du allerede ser i Photoshop. Har du en inkjet-printer, kan du
soft proofe og se, om nogle farver ligger uden for papirets og blækkets
formåen.

Hvis du vil have mere info om farvestyring, så kig her:
http://groups.google.com/groups?hl=da&lr=&selm=cs6g60.3ss.1%40tgm.dyndns.dk

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : enrico

Dato : 26-01-05 19:57

Jeg arbejder med billeder til print på et farvelaboratorium.

Jeg bruger Europe Prepress Defaults setting og Adobe RGB (1998)
farverum iflg aftale med laboratoriet.

I indstillinger for skærm - farvestyring (Windows) er valgt den nye
profil, som du beskriver.

Adobe Gamma rører jeg IKKE ved.

Er det alt. jeg kan gøre?

Hvis jeg en gang imellem skal lave et print på min Canon printer
bruger jeg Print with preview. Color management vælger jeg Adobe RGB
farverum i Source space - og printerens profil CIE i Profile.

Er det rigtigt.

Skal jeg ikke bruge skærmprofilen andre steder???

På forhånd tak!

-enrico