Andet multimedie
bentjuul 3670
Hvordan får jeg et billede til at fade ud?
Fra : Kaj

Dato : 22-01-05 20:31

Hej grafikguruer

Jeg skal lave en poster om mine kære fisk, og kunne godt tænke mig
noget i denne stil :

http://www.natur.gl/Default.asp?lang=dk&Num=453 (et dybt link til et
billede af posteren fra Grønlands Naturinstitut).

Hvordan har han fået billederne til at fade sådan ud ? Billedet er
ikke kun "bluret", men den yderste kant har han trukket ud og fadet
ud.
- Jeg kunne godt tænke mig at lave noget lignende. Min poster laves i
power point (god grief tænker I sikkert...), men jeg forestiller mig
at jeg bliver nødt til at behandle billederne i Photoshop først ?

Venlig hilsen Kaj

Fra : Peter Eckart Schulz

Dato : 22-01-05 20:44

Ja lav et nyt lag i photoshop, og tag en stor pensel med hvid
farve og sprøjt. Nedton laget med hvid farve til du når din ønsket
effekt. Visk i det hvidtmalet lag med viskelæderet alt det hvide
som dækker det du gerne vil se.

Smæk lagene sammen og gem en jpg til ppt.

P.

_

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 22-01-05 22:47

Kaj skrev:

> - Jeg kunne godt tænke mig at lave noget lignende. Min poster
> laves i power point (god grief tænker I sikkert...),

Ja, det var også min første tanke, må jeg indrømme. :)
Skal den poster videre til tryk, eller? I så fald skal du være
opmærksom på, at de fleste trykkerier nægter at modtage Power-
Point-filer.

> men jeg forestiller mig at jeg bliver nødt til at behandle
> billederne i Photoshop først ?

Man kan sagtens lave den effekt i Photoshop i hvert tilfælde.
Spørgsmålet er så bare, hvilket filformat man skal gemme i for
at få billedet ind i PowerPoint, hvis du insisterer på at bruge
det program, men det vil jeg ikke spille klog på.

Hvordan du kan lave udtoningen i Photoshop, kan du læse her:
http://www.google.com/groups?&as_umsgid=Xns92BD96CA1DC86copy.if.you.wish@madsen.tdcadsl.dk

PS. På ovenstående link, har jeg skrevet, at man skal vælge
det hele med Ctrl + A inden man opretter lagmasken. Det er nu
ikke nødvendigt, men på den anden side, så sker der heller ikke
noget ved at gøre det. :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Niels Boegh

Dato : 22-01-05 23:05

Thomas G. Madsen wrote:

> Hvordan du kan lave udtoningen i Photoshop, kan du læse her:
> http://www.google.com/groups?&as_umsgid=Xns92BD96CA1DC86copy.if.you.wish@madsen.tdcadsl.dk

Hmm, jeg synes mere det ligner en udtoning fra "ingenting" til "hvid".
Eller også er det omvendt

Niels

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 22-01-05 23:33

Niels Boegh skrev:

> Hmm, jeg synes mere det ligner en udtoning fra "ingenting" til
> "hvid". Eller også er det omvendt

Ja, det er en udtoning til gennemsigtig jeg har vist på det link,
men Kaj bliver sikkert nødt til at gemme i et format, som ikke
understøtter transparens for at få billedet over i PowerPoint og
så bliver gennemsigtig nok hvid, som så vil svare til den effekt
man ser på <http://www.natur.gl/Default.asp?lang=dk&Num=453>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 23-01-05 00:16

Niels Boegh skrev:

> Hmm, jeg synes mere det ligner en udtoning fra "ingenting" til
> "hvid".

D'OH! Først nu opdager jeg, at man kan hente en større udgave af
posteren på <http://www.natur.gl/Default.asp?lang=dk&Num=453> og
dér kan man jo ligefrem se, at der også er en form for sløring i
området bagved teksten.

Mon ikke at man bare har lavet en markering, som så har fået en
gang gaussisk sløring. Altså, som her:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/udtoning_og_sloering.jpg>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Kaj

Dato : 23-01-05 20:13

On Sat, 22 Jan 2005 22:46:53 +0100, "Thomas G. Madsen"
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

Tak for hjælpen, jeg har nu fået klyttet noget sammen. -Løsningen
måske ikke teknisk særligt elegant, men udseendet blev nogenlunde ok.

>Ja, det var også min første tanke, må jeg indrømme. :)
>Skal den poster videre til tryk, eller? I så fald skal du være
>opmærksom på, at de fleste trykkerier nægter at modtage Power-
>Point-filer.

Ja, den skal trykkes, og derfor først laves om til pdf-fil... Der er
flere gange blevet rykket hår ud af den begyndende måne når
konverteringen laver "trix" som at fjerne tegn m.m.

Vh Kaj

Fra : Carina

Dato : 23-01-05 16:58

Kan man ikke bruge Gradient tool i photoshop, lave forgrundsfarve til hvid ?
/Carina