Andet multimedie
Vektor i Illustrator ?
Fra : Jane K.

Dato : 21-01-05 00:29

Hejsa

Jeg har virkelig brug for jeres hjælp
Nu har jeg brugt timer på Adobe Illustrator
for at prøve at lave et logo om til vektorgrafik
det er bare slet IKKE lykkes.

Kan I give mig en fingerpeg på hvordan jeg griber
det an ?
Kan jeg bruge en jpg fil ? eller bmp ? eller skal det
være en speciel filformat før man kan lave det til
vektorgrafik ?
Og så måske et lille vink om hvordan man begynder
at lave et pixel billede om til vektor.

Jeg har købt bogen Adobe illustrator 9 af Mordy Golding,
men den er ikke til meget hjælp.

På forhånd tak for hjælpen.
Jane

Fra : Niels Boegh

Dato : 21-01-05 11:10

Jane K. wrote:
> [...]
> for at prøve at lave et logo om til vektorgrafik
> det er bare slet IKKE lykkes.
>
> Kan I give mig en fingerpeg på hvordan jeg griber

Du skal bruge "Trace"-funktionen (ved ikke hvad den hedder på dansk).

> Kan jeg bruge en jpg fil ? eller bmp ? eller skal det
> være en speciel filformat før man kan lave det til
> vektorgrafik ?

Det er lige meget, bare det kan åbnes i Illustrator.

> Og så måske et lille vink om hvordan man begynder
> at lave et pixel billede om til vektor.

Se f.eks. her:
http://www.creativepro.com/story/feature/18132.html?cprose=3-46

(Illustrator + trace giver 90.000 hits i Google)

Jeg synes ikke at "Trace"-funktionen er overbevisende god i Illustrator.
Jeg foretrækker samme funktion i Macromedia Flash. (Jeg vil gerne gøre
det, hvis du ikke har adgang til Flash). Allerbedst bliver det, hvis du
åbner logoet i Illustrator og selv tegner det op.

Håber det hjælper lidt...

Niels

Fra : Dennis Seide

Dato : 21-01-05 13:25

Hej Jane

Jeg vil give Niels ret.

Det bedste resultat får du (som oftest) hvis du selv tegner logoet op i
illustrator

Dennis Seide
-kreativ ildsjæl

www.creativefactory.dk

creative factory A/S
Algade 20
9700 Brønderslev
Tlf: 96 45 00 75
Fax: 96 45 00 76

Fra : Ukendt

Dato : 21-01-05 22:01

"Jane K." skrev i en meddelelse news:cspesi$1olt$1@news.cybercity.dk
> [...]
> være en speciel filformat før man kan lave det til
> vektorgrafik ?
> Og så måske et lille vink om hvordan man begynder

Normalt når jeg laver den slags bruger jeg Streamline eller tegner det
manuelt.

Det ville være en stor hjælp hvis man kunne få din originalfil at se.

--
mvh kajo

Fra : Jane K.

Dato : 22-01-05 00:05

Hej igen

Fra jeg sendte mit spørgsmål i gruppen til nu, har jeg ringet og talt med
nogle reklamefolk
(gennem mit arbejde) og fundet ud af som du skriver Kajo, programmet
streamline er det der
skal til for at man ikke selv skal sidde og tegne, jeg fik faktisk min
leverandør til at lave
arbejdet for mig men øv selvom jeg har Adobe Illustrator CS kan jeg
ikke åbne
den .ai fil jeg har fået tilsendt, får fejlmeddelse om at nogle data er gået
tabt.
Må ringe på mandag og bede om at få filen tilsendt i et andet format.

Nå men nu vil jeg jo gerne selv lære det, og det kan så kun blive den hårde
vej,
du skriver Dennis, at det bedste er selv at tegne logoet op i Illustrator
JAMEN
hvordan. Måske jeg skulle tage mod tilbudet fra Niels om at lave mig en
vektorfil.

Jeg har også adgang til Macromedia Flash, så det vil jeg da også lige se på.

Så lige lidt på det link Niels opgav, og den metode har jeg afprøvet Auto
Trace
det fandt jeg dog ud af meeeeeen det var IKKE optimalt.

http://www.kneis.dk\logotiltryk.htm
Her et link så i kan se hvad det er jeg vil have til vektor.

Men ingen tvivl jeres svar har givet mig stof til eftertanke.

MVH
Jane

Fra : Ukendt

Dato : 22-01-05 01:06

"Jane K." skrev i en meddelelse news:css1s1$2dpm$2@news.cybercity.dk

Snip en masse

> http://www.kneis.dk\logotiltryk.htm
> Her et link så i kan se hvad det er jeg vil have til vektor.

Jeg har prøvet at åbne din fil i Photoshop, herefter har jeg ændret
opløsningen til 1200 dpi,
herefter har jeg med tryllestaven valgt den hvide baggrund og valgt similar
og inveteret min selection.
Så er det bare i patchpaletten og vælge opret patch, dette har jeg så
eksporteret til Illustrator.

Hvilket har givet følgende resultat:
http://home.worldonline.dk/privat09/pix/logo.pdf
skulle også kunne åbnes i Illustrator.

Hvis du ikke har en bedre original, så er det altså håndarbejde.

--
mvh kajo

Fra : Jane K.

Dato : 24-01-05 23:27

Hej igen

Vil bare lige fortælle at NU LYKKES det laaaaaaaaangt om længe, var dog
aldrig noget dertil uden jeres hjælp.
Tusinde tak

MVH
Jane