Andet multimedie
bentjuul 3670
Komprimering af bmp formatet - hvordan?
Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 20-01-05 13:51

Er der muligt at komprimere grafik i formatet bmp? I så fald hvordan gøres
det? Har Adobe CS pakken, men er der andet software der er bedre til det
hører jeg gerne om det.

På forhånd tak.

--
MVH Thomas
http://www.pudekamp.dk - live webcam

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 20-01-05 15:29

".°o.O Thomas O.o°." <flash4 it.invalid> skrev:

>Er der muligt at komprimere grafik i formatet bmp? I så fald hvordan gøres
>det? Har Adobe CS pakken, men er der andet software der er bedre til det
>hører jeg gerne om det.

Nu ville det jo være rart, hvis du skrev, hvad du skal bruge de
komprimerede billeder til (udover at se på dem ).

Hvis det er til brug på hjemmesider, så brug ImageReady (som du
må ha'), her har du mulighed for et preview af billederne i
komprimeret tilstand, så du kan det bedste forhold mellem
størrelse og kvalitet.
--
Knud

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 20-01-05 23:06

> ".°o.O Thomas O.o°." <flash4 it.invalid> skrev:
> Nu ville det jo være rart, hvis du skrev, hvad du skal bruge de
> komprimerede billeder til (udover at se på dem ).

De skal bruges i et stykke software, og det _skal_ være bmp format.
Softwaren bruges i en pda lignende dims (det tætteste jeg kan komme på

Fra : KNL DtP

Dato : 20-01-05 15:38

".°o.O Thomas O.o°." <flash4 it.invalid> skrev i en meddelelse

> Er der muligt at komprimere grafik i formatet bmp?

Formatet BMP (BitMaP) tillader ikke komprimering som vi kender det fra JPG.
Det fylder antal pixels * total farvedybde.

> I så fald hvordan gøres det?

Hvis du har et billede i BMP-format og ønsker at få det til at fylde mindre
(f.eks. til webbrug), kan du åbne billedet i Photoshop og vælge Save For Web.
Vælg her JPG og find et kompressionsforhold, som giver en ønsket filstørrelse.
En indstilling på 65 giver et godt forhold mellem kvalitet og filstørrelse.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 20-01-05 16:56

KNL DtP wrote:

> Formatet BMP (BitMaP) tillader ikke komprimering som vi kender det
> fra JPG. Det fylder antal pixels * total farvedybde.

BMP kan benytte RLE. Det virker okay, hvis billederne er med ensfarvede
flader, men kan ikke konkurrere med PNG eller (gys) GIF. En meget
hurtig, meget uvidenskabelig test:

http://ekot.dk/diverse/BMPRLE/Test.bmp 61.052 bytes
http://ekot.dk/diverse/BMPRLE/Test_RLE.bmp 12.348 bytes
http://ekot.dk/diverse/BMPRLE/Test.gif 9.790 bytes
http://ekot.dk/diverse/BMPRLE/Test.png 8.704 bytes

..°o.O Thomas O.o°.:

Slå RLE til, når der gemmes fra PhotoShop. PaintShop Pro skulle efter
sigende også kunne klare det. Et tredje alternativ er ImageMagick:
convert Test.bmp -compress rle Test_RLE.bmp
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : KNL DtP

Dato : 20-01-05 17:38

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> BMP kan benytte RLE.

UPS - det var jeg ikke klar over. Jeg husker faktisk kun BMP fra de gamle
Windows-dage, hvor wallpaper skulle være i dette format. Så lærte jeg også
noget i dag : )

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 20-01-05 23:06

> [...]
> hurtig, meget uvidenskabelig test:
> Slå RLE til, når der gemmes fra PhotoShop. PaintShop Pro skulle efter

Jeg vil forsøge mig med RLE - tak for info