Andet multimedie
bentjuul 3670
PSP9 - Farveskift med anti-alias
Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 20-01-05 07:33

PSP9. Jeg har et "ensfarvet" rødt logo på en hvid baggrund. Det
kunne jeg godt tænke mig at lave fx. blåt. Når jeg bruger color
replacer værktøjet ændres den helt røde farve til blå, men der
forbliver en rødlig kant rundt om logoet. Jeg ved at jeg kan
ændre på Tolerancen, hvorved mere af den rødlige kant erstattes
med den "hårde" blå. Jeg ville gerne om jeg kunne få afdæmpede
blålige farver der hvor der er rødlige farver langs kanten.

Er der nogen der kan guide mig på rette vej?

Lars

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-01-05 23:02

Lars Thomsen Nielsen wrote:
> [...]
> blålige farver der hvor der er rødlige farver langs kanten.
>
> Er der nogen der kan guide mig på rette vej?

Gamma-korrektion?

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 29-01-05 09:43

> Er der nogen der kan guide mig på rette vej?

På denne nyhedsserver kan jeg ikke se svaret fra Erik Ginnarskov,
der kort og godt lød: "Gamma-korrektion?"

Jeg har dog prøvet at anvende det uden held. Istedet har jeg
lavet et eksempel, som viser min problemstilling. Der må være
mange af jer der har haft dette problem før mig og hvordan plejer
I at løse det?

Eksemplet kan ses her:

http://tinyurl.com/55vq2

Lars

Fra : emj

Dato : 29-01-05 10:48

On Sat, 29 Jan 2005 09:42:35 +0100, "Lars Thomsen Nielsen"
<lars@EraseThisflexcom.dk> wrote:

>Eksemplet kan ses her:
>
>http://tinyurl.com/55vq2

OK, det er klart at se, ar der faktisk er en pixel lysere rød hele
vejen rundt i det originale billedes hvide kors.
Du skal derfor sætte tiolerancen ret højt op (175) for at "ramme" alt
det røde, når du skifter farve,
Hilsen emj

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 29-01-05 13:00

> [...]
hele
> vejen rundt i det originale billedes hvide kors.
> Du skal derfor sætte tiolerancen ret højt op (175) for at

Den kender jeg godt, men med en så høj tolerance mister jeg den
bløde overgang. Jeg ville gerne at den lyserøde kant blev
lysegrøn (mere lysegrøn end selve den grønne
"hoved-erstatningsfarve").

Lars

Fra : emj

Dato : 29-01-05 16:37

On Sat, 29 Jan 2005 13:00:27 +0100, "Lars Thomsen Nielsen"
<lars@EraseThisflexcom.dk> wrote:

>Den kender jeg godt, men med en så høj tolerance mister jeg den
>bløde overgang.

Så ,å du efterfølgende lave en feather på kanten.

Hilsen emj

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 31-01-05 08:36

> Så ,å du efterfølgende lave en feather på kanten.

Jeg er ikke helt med på denne. Mener du på en aller anden måde at
jeg skal vælge Selection->Modify->Feather? Hvad skal jeg i så
fald gøre før/bagefter?

Lars

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 30-01-05 00:25

Lars Thomsen Nielsen wrote:

> http://tinyurl.com/55vq2

http://hjemmesideskolen.dk/temp/kryds.gif

Farven ændret via gamma-korrektion.

Tricket er, at du først med magic-wand markerer det hvide kryds. Derefter
inverterer du markeringen og til sidst ændrer du farven. Det tog mig ca. et
minut.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 31-01-05 09:03

> [...]
kryds.
> Derefter inverterer du markeringen og til sidst ændrer du

Det ser præcis ud som jeg gerne ville have det til, men jeg kan
ikke helt genskabe din forvandling. Jeg har fulgt din vejledning
jvf. følgende:

1) Marker hvidt kryds med Magic wand (tolerance=0, feather=0, hak
i Antialias, Outside)
2) Inverter selection
3) Replace color (rød til grøn)
4) Så prøver jeg med Gamma korrektion at flytte på de tre farver,
men det får jeg ikke meget ud af. Her er jeg også lidt i tvivl om
hvad jeg skal gøre med den aktive selection.

Kan jeg lokke dig til at specificere din fremgangsmåde lidt
nærmere?

Lars

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 31-01-05 23:59

Lars Thomsen Nielsen wrote:

> [...]
> 2) Inverter selection
> 3) Replace color (rød til grøn)
> 4) Så prøver jeg med Gamma korrektion at flytte på de tre farver,

Nr. 3 står for din regning. Den har jeg ikke nævnt. I funktionen
gamma-korrektion skal du fjerne hakket i boksen, der linker de tre farver
sammen, skrue kraftigt op for den grønne og ned for rød og blå.

Det kan være nødvendigt at rette farveballancen ad to omgange, for at få
tilfredsstillende resultat. I tilfældet med dit kryds på rød bund kunne jeg
i første huk kun opnå et skift til oliven, men næste gang var den hjemme.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 02-02-05 20:56

> [...]
> jeg
> i første huk kun opnå et skift til oliven, men næste gang var den hjemme.

Arhh, det hjalp gevaldigt. To gange gamma. Den havde jeg aldrig luret.
Masser at lege med fremover

Tak for hjælpen.

Lars