Andet multimedie
bentjuul 3670
Erstat en bestemt farve i Photoshop 7.0
Fra : :-\)

Dato : 19-01-05 20:24

Jeg har noget sort i et logo som skal ændres til en bestemt farve!

Jeg vil gerne ændre alt det sort i billedet til en bestemt blå farve.

Hvilken kommando bruger jeg!

Har prøvet:
Billede - Justeringer - Erstat farve
- men kan ikek se, hvordan jeg skal gøre det?

--
Mange hilsner fra
Carsten

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 19-01-05 21:39

":-\)" <no@no.no> wrote:

> [...]
>
>Har prøvet:
>Billede - Justeringer - Erstat farve
>- men kan ikek se, hvordan jeg skal gøre det?

Jeg går ud fra at det er noget med relativ få farver, for så er det nemmeste nok
at rette i billedets palette.

Har PS ikke noget der hedder noget med "Editér Palette" ?
Muligvis kun aktiv ved 256 og færre farver.

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard, nospam AT privat DOT dk
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Fra : :-\)

Dato : 19-01-05 22:09

Hej!

Det er et logo med meget få farver.

> Har PS ikke noget der hedder noget med "Editér Palette" ?

Jeg synes ikke lige jeg kan se den nogen steder!

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 20-01-05 16:54

":-\)" <no@no.no> wrote:

>Hej!
>
>Det er et logo med meget få farver.

>Jeg synes ikke lige jeg kan se den nogen steder!

Jeg kender ikke PS særlig meget.

Men i Paint Shop Pro skal man først ned i højst 256 farver, og så finder man
"Editér Palette" i "Farver" menuen.

Når man så har farvepalette vinduet åben, får man lov til at "hente" en farve
fra billedet med pipetten - så man ikke skal gætte på hvad farve der skal
ændres.

Fra : EA

Dato : 20-01-05 19:23

"" <no@no.no> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Har prøvet:
> Billede - Justeringer - Erstat farve
> - men kan ikek se, hvordan jeg skal gøre det?

Erstat farve i billede med Photoshop 7
Marker det område du vil erstatte farve i, med rektangulært
markeringsværktøj. I dialogboxen: (Erstat farve, sørg for at eksempel er
valgt) , vælg pippetteværktøj og klik i den farve der skal erstattes, farven
vises nu i det firkantede felt: "Prøve". Brug + pipetten for at føje til,
og - pipetten for at trække fra. Brug sløring til at justere maskens
toleranceniveau Brug skyderne i området Transformer : (farvetone,
farvemætning, og lysstyrke), indtil farven passer, klik på OK.
M.v.h.
EA

Fra : :-\)

Dato : 24-01-05 08:53

> Marker det område du vil erstatte farve i, med rektangulært
> markeringsværktøj. I dialogboxen: (Erstat farve,

Hvor ser du "Erstat farve" ?

Fra : EA

Dato : 24-01-05 19:34

> Hvor ser du "Erstat farve" ?

Du beskriver det faktisk selv i dit indlæg
Billede_ Justeringer _ Erstat farve
m.v,h.
EA

Fra : :-\)

Dato : 25-01-05 09:21

> Du beskriver det faktisk selv i dit indlæg
> Billede_ Justeringer _ Erstat farve

Ok undskyld, jeg troede du var kravlet et helt andet sted hen!

> og - pipetten for at trække fra. Brug sløring til at justere maskens
> toleranceniveau Brug skyderne i området Transformer : (farvetone,
> farvemætning, og lysstyrke), indtil farven passer, klik på OK.

Fint, det kan jeg sagtens bruge. Jeg troede, at jeg kunne klikke på en
farve og så definere en farve den skal laves om til.

F.eks. klikke på sort og angive at alt sort farve skal laves om til
Pantone-dit-eller-dat eller CMYK-dit-eller-dat.

Fra : hcma

Dato : 22-01-05 13:34

> [...]
>
> Har prøvet:
> Billede - Justeringer - Erstat farve
> - men kan ikek se, hvordan jeg skal gøre det?

Åbn billedet -> benyt Magicwand-tool (W) til at vælge den farve du vil have
erstattet -> hop i menuen Select (Alt+s) -> Select similar (r) -> vælg
derefter den farve du vil have og fyld i med malerspanden.
mvh
hc

Fra : :-\)

Dato : 24-01-05 08:57

> Åbn billedet -> benyt Magicwand-tool (W) til at vælge den farve du vil
have
> erstattet -> hop i menuen Select (Alt+s) -> Select similar (r) -> vælg

Hvad mon den hedder på dansk?

Menuen Vælg ... og hvad så mere?

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 22-01-05 13:51

skrev:

> Jeg vil gerne ændre alt det sort i billedet til en bestemt blå
> farve.

Der er som sædvanlig flere måder, men Billede > Justeringer > Selektiv
farve, hvor du vælger den sorte i rullemenuen øverst i dialogboksen
og derefter justerer til du har den ønskede farve, er nok det nemmeste.

Hvis du vil være ekstra smart, så opret et justeringslag med selektiv
farve og juster på det, i stedet for at justere direkte på baggrunds-
laget.

--
Hilsen
Madsen

Fra : :-\)

Dato : 24-01-05 09:00

> Der er som sædvanlig flere måder, men Billede > Justeringer > Selektiv
> farve, hvor du vælger den sorte i rullemenuen øverst i dialogboksen
> og derefter justerer til du har den ønskede farve, er nok det nemmeste.

Jamen her kan du ikke angive at en bestemt farven skal skifte til et bestemt
Pantone eller Cmmyk ?

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 24-01-05 17:21

skrev:

> Jamen her kan du ikke angive at en bestemt farven skal skifte
> til et bestemt Pantone eller Cmmyk ?

Nå ok. Jeg var ikke klar over, at det skulle være en hel specifik
farve, men troede blot, at du skulle i nærheden af en bestemt farve.

Det ville hjælpe en hel del, hvis du fortalte lidt mere om dit
projekt. Er det et gråtone, RGB eller CMYK-billede du sidder med
og hvilken farve skal du helt præcist have hældt ind på den sortes
plads?

--
Hilsen
Madsen

Fra : :-\)

Dato : 25-01-05 09:27

> [...]
> projekt. Er det et gråtone, RGB eller CMYK-billede du sidder med
> og hvilken farve skal du helt præcist have hældt ind på den sortes

Det er et logo i sort hvid.

Jeg vil gerne lave alt det sorte om til RGB (R107-G127-B190).

Hvis det er bedre og/eller nememre at arbejde med CMYK - så kan jeg evt lave
det om til CMYK inden jeg arbejder videre!

Fra : Peter Eckart Schulz

Dato : 22-01-05 20:52

prøv at bruge markér den sorte farve i billedet og vælg simular
for at markere alt i samme farve. Alternativt, gå i channels og
vælg den sorte plade. Vælg alt i den plade. returner til 4 farve
visning og mal på et nyt lag med værdien COLOR

_

Fra : :-\)

Dato : 24-01-05 09:03

Nu er jeg ny i PS, så der er meget af det du skriver jeg ikke forstår.
I øvrigt bruger jeg dansk!

> prøv at bruge markér den sorte farve i billedet

Går ud fra det skal være med pipetten

> og vælg simular

Hvor finder jeg den?

> for at markere alt i samme farve.

> Alternativt, gå i channels og
> vælg den sorte plade.

Hvad er channels og hvor finder jeg den?
Det forvirrer mig at du skriver "sorte plade" ??

> Vælg alt i den plade. returner til 4 farve
> visning og mal på et nyt lag med værdien COLOR

Hvordan gør jeg det?