Andet multimedie
Annonce med 1 farve
Fra : Trine-8500

Dato : 17-01-05 14:49

Hej

Jeg skal lave en annonce kun med 1 farve. Det er Blå (CYAN) der er den
valgte farve.
Jeg skal lave det ud fra en eksisterende 4-fv annonce. Hvordan konverterer
jeg så de billeder der skal være i annoncen om, til kun at kumme Cyan og
sort fra at være 4-fv. (Photoshop 7)? Mange af billederne indeholder i
forvejen blå nuancer. Er der en bestemt måde man skal gemme det på? Jeg har
været inde i Channels og "lege" lidt, men synes det blev alt for markant.

Selve annoncen skal sættes op i InDesign 2

--
Trine

Kun C efter @ - ved E.mail

Fra : KNL DtP

Dato : 17-01-05 17:42

"Trine-8500" <miss@abcdefghijklmnopq.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg skal lave det ud fra en eksisterende 4-fv annonce. Hvordan konverterer
> jeg så de billeder der skal være i annoncen om, til kun at kumme Cyan og
> sort fra at være 4-fv. (Photoshop 7)?

Dvs. at det er to faver, nemlig cyan og sort du kan bruge. Dette kaldes for
duotone.

Åben dit billede. Da det sandsynligvis ligger som CMYK, vil jeg anbefale at
konvertere tilbage til RGB, da denne farvemodel er noget lettere at justere
til gråtoner end firefarve. Nu kan du enten lege med Image > Adjustments >
Channel Mixer (sat til Monochrome) eller du kan bruge et par
sort/hvid-konverteringsactions. Jeg har lavet er par til download her:
www.knl-dtp.dk/download Disse er bedre end bare at konvertere blindt til
gråtoner.

Efter konverteringen til sort/hvid skal billedet over i Image > Mode >
Grayscale. Herefter kommer selve duotone-konverteringen. Image > Mode >
Duotone. Her ligger Black som standard, og her vælger du så Duotone på listen,
og finder så PANTONE Process Cyan C (går jeg ud fra - snak med din trykker om
den korrekte farve og Pantone type). Ved at lege med de to kurver kan du
fordele sort og cyan, så billedet kommer til at fremstå, som du ønsker.

Før du gemmer billedet, skal du sige Image > Mode > Multichannels. Der laver
dit én-kanals duotone-billede om til et med to kanaler - se fanebladet
Channels. Gem som Photoshop DCS 2.0 *.EPS med flueben i Spotcolor.

Inde i InDesign placerer du din EPS som normalt. Hvis du har lavet det
korrekt, så vil der under Swatches fremkomme den spotcolor du har valgt inde i
Photoshop. Når du laver annoncen, skal du nok printe til en PS-fil, hvor du
kun har Black og Cyan slået til under Output > Ink. Tjeck din færdige PDF med
Acrobat's preflight-funktion eller Enfocus Pitstop, for at sikre dig at du
reelt kun har to plader i din PDF-fil.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Trine-8500

Dato : 18-01-05 10:21

> [...]
> dit én-kanals duotone-billede om til et med to kanaler - se fanebladet
> Channels. Gem som Photoshop DCS 2.0 *.EPS med flueben i Spotcolor.

^
Det sted du siger der skal være flueben (Spotcolor), det går jeg ud fra,
burde befinde sig i SAVE dialog boxen? Det kan jeg ikke finde, der er kun en
dropdown, hvor der står: "Preview" (denne er sat til TIFF 1 bit/pixel),
"DCS" (sat til Single file DCS no composite), "Encoding" (sat til Binary) og
så er der fluebens-kasser der hedder: "Include Halftone Screen" (ingen
flueben), "Include Transfer Function" (ingen flueben), "Include Vector Data"
(nedtonet og ingen flueben), og "Image Interpolation" (ingen flueben).

--
Trine

Kun C efter @ - ved E.mail

Fra : KNL DtP

Dato : 18-01-05 14:34

> Det sted du siger der skal være flueben (Spotcolor), det går jeg ud fra,
> burde befinde sig i SAVE dialog boxen?

Ja, når du vælger File > Save as kan du slå Spotcolor til. Hvis du er på Mac
kan det være den står til mininal visning. Tryk på pil ned, så burde der
kommer mere info, når du indtaster filnavnet.

www.knl-dtp.dk/temp/duotone1.jpg

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Trine-8500

Dato : 18-01-05 10:36

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

med
> Acrobat's preflight-funktion eller Enfocus Pitstop, for at sikre dig at du

(Jeg prøvede at gå videre uden svar op det andet spg. Satte EPS filen ind i
InDesign. Det blev et meget plettet/prikket preview, hvis man kan kalde det
det, men da jeg udskrev til PDF så det normalt ud...men jeg prøvede at gå
videre med dit næste punkt...se nedenfor:)

Hvordan printer jeg til en PS-fil, hvor der kun er Black og Cyan slået til?
Jeg kan kun fravælge de andre farver ved at vælge "Seperationer" under
Farve. Så kan man fjerne sådan et Print symbol ved de uønskede farver. Dette
resulterer i, at jeg som slutresultat får to filer, formodentligt en Cyan +
en sort printplade.

--
Trine

Kun C efter @ - ved E.mail

Fra : KNL DtP

Dato : 18-01-05 15:01

> Satte EPS filen ind i
> InDesign. Det blev et meget plettet/prikket preview, hvis man kan kalde det
> det

Hvis den står til Preview: TIF (1 bit/pixel) kan jeg godt forstå den ikke er
køn. Sæt den til 8 bits/pixel i stedet. Der har nu ingen indflydelse på den
endelige kvalitet. Du kan også bare højreklikke på EPS'en i InDesign og sige
Display Performance > High Quality Display.

> Hvordan printer jeg til en PS-fil, hvor der kun er Black og Cyan slået til?

Da jeg aldrig har prøvet dette, er følgende kun et gæt...

File > Print. Sæt Printer til PostScript og PPD til Adobe Destiller eller
anden. Under Output vælger du In-RIP Seperations. Her kan du slå de
farveplader du ikke ønsker at bruge. Hos mig er Pantone-farven fra Photoshop
med i listen:
www.knl-dtp.dk/temp/duotone2.jpg

Da det er den samme Cyan, som ved normal firefarvetryk (går jeg ud fra), kan
du lave et alias på Pantone-farven, så den bliver til Process Cyan:
www.knl-dtp.dk/temp/duotone3.jpg

Nu kan du slå Yellow og Magenta fra, så der kun er Black og Cyan på listen:
www.knl-dtp.dk/temp/duotone4.jpg

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Trine-8500

Dato : 19-01-05 13:44

> [...]
> www.knl-dtp.dk/temp/duotone3.jpg
>
> Nu kan du slå Yellow og Magenta fra, så der kun er Black og Cyan på

Tusind tak for din hjælp!

--
Trine

Kun C efter @ - ved E.mail

Fra : KNL DtP

Dato : 19-01-05 15:19

> Tusind tak for din hjælp!

Det var da så lidt - fik du det til at virke?

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Trine-8500

Dato : 20-01-05 08:10

> "Trine-8500" <miss@abcdefghijklmnopq.dk> skrev i en meddelelse

> Det var da så lidt - fik du det til at virke?

Ja det vigtigste af det, det fik jeg til at virke (Photoshop delen), men det
med at slette farver under print til Distiller kunne jeg ikke lige finde ud
af. Men trykkeriet/avisen sagde, at de bare selv skiller gul + magenta fra,
så det er jo fint.

--
Trine

Kun C efter @ - ved E.mail

Fra : KNL DtP

Dato : 20-01-05 15:34

> [...]

> med at slette farver under print til Distiller kunne jeg ikke lige finde ud

Okay. Godt det virkede i Photoshop. Brugen af duotoner er lidt kringlet, men
en smart måde at pifte et sort/hvid-tryksag op på - uden det koster en formue.

> Men trykkeriet/avisen sagde, at de bare selv skiller gul + magenta fra,
> så det er jo fint.

Fint fint.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : RoJo

Dato : 18-01-05 17:30

> [...]
Dette
> resulterer i, at jeg som slutresultat får to filer, formodentligt en Cyan

Hej Trine

Du sletter de ubrugte farver ovre i swatches... klik på den lille pil
derovre
og ta "select all unused" (tror jeg nok det hedder).

Mvh RoJo

Fra : Trine-8500

Dato : 19-01-05 13:43

> [...]
> derovre
> og ta "select all unused" (tror jeg nok det hedder).

Mange tak

--
Trine

Kun C efter @ - ved E.mail

Fra : Peter Eckart Schulz

Dato : 22-01-05 20:31

Konverter billederne til soft/hvid i photoshop
afstem kontrasterne i billederne i forhold til hinanden.
Vælg derefter duotone og vælg cyan som duotone, eller
gem de sort/hvide billeder som .tif og importer

Man må ligesom i quark kunne lægge en farve som f.eks cyan
oven i tif billedet inde i Indesign

__