Andet multimedie
bentjuul 3670
Photoshop - beskæring
Fra : jp

Dato : 12-01-05 23:35

(Photoshop CS)

Jeg har et foto som skal ende op med at være 80 mm bred og 60 mm høj.
Herudover skal der være en hånd fra samme billede, der går "ud over"
billedrammen, så det giver en effekt af der rækkes ud over billedet. Fotoet
måler som udgangspunkt noget større mål.

Billedet skal beskæres så det dækker det ønskede i 80 x 60 mm. Jeg ved
hvordan jeg normalt beskærer billeder i ønskede mål, men når jeg gør som
'jeg plejer' forsvinder alt det andet udenom det beskårne. Dermed kan jeg
ikke fange hånden?

Jeg har i stedet forsøgt i stedet at anvende "rectangular marquee tool" og
add'e hånden med lasso tool. Det lykkedes og jeg får nu mit billede præcis
som ønsket i form. MEN... ikke i de ønskede mål.

Mit spørgsmål er hvordan indstiller jeg rectangular marquee tool til at
tegne firkanten som måler 80x60 mm? Når jeg forsøger at indstille width og
height i "fixed aspect ratio" kan jeg ikke angive milimeter efter tallene?
Eller skal jeg i stedet anvende "Fixed size" og først beskære/reducere
billedet i størrelse?

Kan nogen hjælpe...

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 13-01-05 08:33

jp skrev:

> [...]
> width og height i "fixed aspect ratio" kan jeg ikke angive milimeter
> efter tallene? Eller skal jeg i stedet anvende "Fixed size" og først

Du roder vist lidt rundt med begreberne! du taler om 2 forsk. ting.
Crop beskærer billedet somom du klipper i dit billede med en saks på
papir, din rect. marquee vælger kun et område i billedet og du kan gære
præcis hvad du vil med det.

1. du har mulighed for at lave en selection med din firkant! Her kan du
bruge fixed size og indsætter dine mål(vær opmærksom på, at du ikke
skal vælge 80x60mm da der så ikke er plads til hånden! du skal faktisk
have skaleret billedet lidt ned! men se punkt3), men det letteste er
bare at vælge det du gerne vil have med i billedet. Når det er som du
vil have det (hånden er ikke kommet ind i billedet endnu!) inverterer
du din selection og sletter det andet.

2. herefter smider du hånden ind i billedet og lægger den hvor du vil
have den! du kan nu Croppe/beskære billedet rigtigt, så der ikke er for
meget spildplads udenom.

3. NU kan du vælge at skalere billedet ned i 80x60 mm. (image size)

Claus

Fra : jp

Dato : 13-01-05 19:18

1000 tak for svaret (-: