Andet multimedie
hvordan kalibrerere man sin monitor
Fra : Allan Hansen

Dato : 09-01-05 18:59

jeg har prøvet at bruge adopecamma til at kalibrere min skærm, men jeg synes
ikke at det virker særligt godt.
Kan man få noget bestemt udstyr til at måle skærmen?

MVH

allan

Fra : KNL DtP

Dato : 09-01-05 21:42

"Allan Hansen" <ahdigitalfjerndette@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> jeg har prøvet at bruge adopecamma til at kalibrere min skærm, men
> jeg synes ikke at det virker særligt godt.

Adobe Gamme er kun en software-løsning, om kan kun bruges til grov-kalibrering.
Da du selv skal indstille lysstyrke og gamma på din skærm, og selv skal vurdere
hvilken grå er mest neutral, kan det også snyde lidt. Det er naturligvis bedre
end slet ingen kalibrering - men skal det bruges seriøst, skal du op og have
fat i noget hardware, som kan måle hvad skærmen viser.

> Kan man få noget bestemt udstyr til at måle skærmen?

http://www.outbackphoto.com/color_management/cm_05/essay.html

GretagMacbeth's Eye One Display kan kalibrere en skærm på noget der ligner 2
min. Den er yderst let at såvel tilslutte som anvende. Den virker både til CRT-
og TFT-skærme, og gør det rimeligt nemt at få justeret sin skærm hver 14. dag.
Man kan jo passende skrive dato ved navngivningen af ICC-profilen, når denne
genereres.

Koster cirka 3.000 kr. inkl. moms i Danmark.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk