Andet multimedie
bentjuul 3670
Bruntoning i Photoshop - hvordan
Fra : enrico

Dato : 05-01-05 12:48

Jeg har et billede, jeg har lavet i sh via Channelmixer - dvs
favekanalerne er der endnu.

Photoshop har en action indbygget, der hedder sepiatoning. Den duer
ikke for mig, da billedet bliver for rødt.

Jeg har forsøgt mig med Duotoes.
1. Lav billedet om til Grayscale
2. Duotone med een af de presatte indstillinger. Feks. Pantone 476 C
3. Billedet kommer nærmere grønt ud istedet for brundt som på
skærmen??

Jeg bruger den rigtige printerprofil og sourcespace står som "Duotone"

Hvordan hulen gør man i Photoshop, hvis man vil have en kold, mørk
brun tone???

-enrico

Fra : KNL DtP

Dato : 05-01-05 13:07

"enrico" <enricoool@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg har et billede, jeg har lavet i sh via Channelmixer - dvs
> favekanalerne er der endnu.

Fint - du får også meget mere kontrol over gråtone-konverteringen fremfor
blot at bruge Image > Mode > Grayscale.

> Hvordan hulen gør man i Photoshop, hvis man vil have en kold, mørk
> brun tone???

En hurtig metode, som jeg bruger mere og mere er at oprette et justeringslag
med Color Balance: Shadow = +10/-20/-40 og Midtone = +10/-15/-20 og Highligt
= 0/0/0. Du kan så dæmpe Opacity, så det passer med motivet. Det er også
værd at lege lidt med Blend Modes - prøv f.eks. Color eller Soft Light.

Fidusen ved at bruntone hvert område i toneskalaen for sig er, at man har
meget mere styr over sagerne. F.eks. kan jeg godt lide en mørk og lidt
kaffeagtig skygge, mens resten ikke skal være for varmt og gult. Højlyset
lader jeg ofte være, da jeg ofte synes det ser mystisk ud, hvis det hvide er
gult.

Her er et billede, som er tonet på ovenstående måde:
http://www.foto-basen.dk/?page=16&category=45&id=16961

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk