Andet multimedie
bentjuul 3670
Photoshop - skygge ved perspektiv?
Fra : vn

Dato : 02-01-05 16:48

(Photoshop CS)

Jeg har et billede, postkort lignende, og har tilføjet perspektiv og bøjet
lidt så der kommer en 3-D effekt. Hvordan laver jeg en skygge, så det ser
mere virkeligt ud?
Altså en skygge, der egentlig følger billedet inden det bliver bøjet.

Har ingen problemer med at lave skygge, men så følger den billedkanterne og
dermed får jeg ikke den ønskede effekt.

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 02-01-05 22:09

vn skrev:

> [...]
>
> Har ingen problemer med at lave skygge, men så følger den
> billedkanterne og dermed får jeg ikke den ønskede effekt.

Du kan eventuelt lægge skyggen i sit eget lag og lave en
distort/perspektivering, som du gjorde med billedet! (det er lidt svært
at følge, når man ikke kan se hvad du har gjort!)

Claus

Fra : vn

Dato : 02-01-05 23:09

Tak for respons!

Jeg har fulgt følgende tutorial http://www.escrappers.com/distort1.html

Jeg kan dog ikke få samme effekt med skyggen som vist nederst...?

/Heine

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 03-01-05 10:11

vn skrev:

> Tak for respons!
>
> Jeg har fulgt følgende tutorial
> http://www.escrappers.com/distort1.html
>
> Jeg kan dog ikke få samme effekt med skyggen som vist nederst...?
>
> /Heine

hmm det kunne også sagtens være en lidt anden måde, men han har stadig
taget det oprindelige omrids af billedet og lavet et lag under
billedet, udfyldt det med enten sort eller en gradient gående fra sort
til lysere, lav et en perspektivering af billedet (det er altså ikke
såå let igen! det kræver en del øvelse, som jo bekendt gør mester :) )
og derefter lavet en blur. (hvilket egentlig også er den "rigtige" måde
at lave skygger på!)

Claus

Fra : Stoffer

Dato : 03-01-05 14:54

hmm..
hva med at lave sphear og få det til at ligge som man vil have det :o
kopier laget, inside shadow og lave en mask på det øversta lag, så lave en
gradien med 'sort til gennemsig' .. kan man så ikke bruge Highlight og burn
til at skabe de lyse og mørke streger fra midten og til venstre??

Fra : Stoffer

Dato : 03-01-05 14:55

møg.. glemte det bagerste shadow..
2 min så kigger er jeg klar igen