Andet multimedie
bentjuul 3670
PS 8 action problemer
Fra : Ukendt

Dato : 30-12-04 13:08

Hejsa

Jeg skal have PS 8 til at vandmærke nogle billeder, men den giver mig en
fejlmelding...

Jeg bruger et logo som jeg har lavet ved siden af, som så skal indsættes...

Jeg har optaget Action, og når jeg så afspiller den, får jeg fejlmelding
"The command "move" is not currently available"...

Hvad skaldet sige, og hvorfor er den ikke det, kan/skal jeg selv inst
den...??

Mvh
Carsten, Østerbro

Fra : Zafar

Dato : 30-12-04 20:50

Hej Carsten,

Blue wrote:
> [...]

> Jeg har optaget Action, og når jeg så afspiller den, får jeg fejlmelding
> "The command "move" is not currently available"...

PS er ikke god til at genkende alle funktioner - især når de bruges
med genvejstaster.

Til at starte med kan du lave en ny action hvor du absolut ikke bruger
genvejstaster.

Jeg kan ikke rigtigt sige mere end det - det ville hjælpe at se hvilke
elementer din action består af.

--

- Zafar Iqbal
---------------------------------------

Fra : Ukendt

Dato : 31-12-04 10:00

"Zafar" <zafar@digital-ray.dkk> skrev i en meddelelse
> [...]
> genvejstaster.
>
> Jeg kan ikke rigtigt sige mere end det - det ville hjælpe at se hvilke

Den består faktisk ikke af andet end at flytte vandmærket over på billedet,
og så lige rette positionen til, men der er måske en nemmere måde at gøre
det på, også så det kan gøre som en batch...??

Jeg har prøvet at gøre det vha dette link...

http://photoshop911.typepad.com/help/2004/04/watermarking_ph.html

Mvh & Godt Nytår
Carsten, Østerbro

Fra : Ukendt

Dato : 01-01-05 19:10

"Blue" <blue22deep_news]a[ya-S-L-E-T-hoo.co.uk> skrev i en meddelelse
> [...]
> "The command "move" is not currently available"...
>
> Hvad skaldet sige, og hvorfor er den ikke det, kan/skal jeg selv inst

Er der slet ikke nogen der kan hjælpe...???

Mvh
Carsten, Østerbro

Fra : Zafar

Dato : 02-01-05 21:36

Hej Carsten,

Blue wrote:
> Er der slet ikke nogen der kan hjælpe...???

Vi ska jo lige over vores tømmermænd :P

Jeg skimtede det link igennem som du skrev, og tror
umiddelbart at du er kommet til at vælge et forkert lag
i processen.

Lav en ny action og vær opmærksom på hvilke lag du vælger.
Det har en temmelig stor betydning :)

--

- Zafar Iqbal
---------------------------------------

Fra : Ukendt

Dato : 03-01-05 22:41

> Hej Carsten,

> Vi ska jo lige over vores tømmermænd :P

Jo jo, det er vel så iorden...*GG*

> Jeg skimtede det link igennem som du skrev, og tror
> umiddelbart at du er kommet til at vælge et forkert lag
> i processen.

Er sgu ikke helt sikker på at jeg ved hvad du mener, jeg har jo bare et
loge-billede, som jeg flytter over på et andet billede, og retter positionen
ind, andet laver jeg ikke...

> Lav en ny action og vær opmærksom på hvilke lag du vælger.
> Det har en temmelig stor betydning :)

Jeg har prøvet at lave en ny action, men jeg bliver ikke meget klogere,
jævnfør svaret lidt længere oppe...:(

Mvh
Carsten, Øtsterbro

Fra : Zafar

Dato : 03-01-05 23:39

> Er sgu ikke helt sikker på at jeg ved hvad du mener, jeg har jo bare et
> loge-billede, som jeg flytter over på et andet billede, og retter positionen
> ind, andet laver jeg ikke...

Jeg tror det letteste herfra ville være at du sender mig din action,
som jeg kan kigge på.

--

- Zafar Iqbal
---------------------------------------

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-05 14:40

Hej Zafar

> Jeg tror det letteste herfra ville være at du sender mig din action,
> som jeg kan kigge på.

Jeg er nødt til at sige, jeg er en latterlig klovn til det her..*G*

Hvordan hiver jeg sådan en action, så den kan sendes til dig..???

Og jeg fatter ikke lige helt noget af det her, jeg har mit logo åbnet, jeg
har åbnet et billede det loge skal indsættes på, så jeg klikker på logoet,
flytter det over på billedet, og positionerer det, det er sgu da i min
verden meget simpelt, men hvorfor hulen kan jeg ikke finde ud af det, så
kommer den med den der at Move commandoen ikke kan bruges...

Der er et eller andet jeg ikke forstår i den gennemgang på det link jeg gav
dig, eller der er sikkert meget..., men skal jeg oprette et nyt layer på
billedet for at det virker, kan jeg ikke bare trække logoet over, og vupti,
så er den i vinkel..??

Jeg prøvede at oprette et layer faktisk, men jeg kunne så ikke se mit logo
da det var flyttet over, men fik da ingen fejlmeldinger...

Mvh
Carsten, Østerbro

Fra : Zafar

Dato : 05-01-05 02:03

> Jeg er nødt til at sige, jeg er en latterlig klovn til det her..*G*

Vi er alle nogle klovne til eet eller andet, så det skal du ikke tage så
tungt :)

Man skal ogsÅ lige vænne sig til den måde PS "tænker" på.

> Hvordan hiver jeg sådan en action, så den kan sendes til dig..???

Jeg ved ikke hvordan man gemmer individuelle actions, og om det
overhovedet er muligt, men du kan gøre dette:

Din action ligger under en gruppe (som måske hedder Default, medmindre
du selv lavede en). Lav en ny gruppe (tryk på mappe ikonet i Actions
vinduet/panelet).

Træk din action derind og tryk på den lille trekant oppe i højre hjørne
af vinduet (mens den nye gruppe er valgt!). Herfra kan du gemme din action.

vi laver en ny gruppe for at jeg skal slippe for at få smidt 117 andre
actions i nakken :)

> [...]
> verden meget simpelt, men hvorfor hulen kan jeg ikke finde ud af det, så
> kommer den med den der at Move commandoen ikke kan bruges...

Man skal være meget pædagogisk overfor PS - ellers fatter den nul og nix :)

> [...]
>
> Jeg prøvede at oprette et layer faktisk, men jeg kunne så ikke se mit logo
> da det var flyttet over, men fik da ingen fejlmeldinger...

Han beskriver naturligvis ikke hvad man skal g're hvis man har logoet
ved siden af.. tsk :)

Det skal virke uanset om du laver nyt lag eller ej.

Prøv det her:

Åben begge billeder.

1. tryk på rammen for det billede logoet skal ind på
2. lav en action
3. kopier logoet ved at vælge den (CTRL+A)
4. vælg billede hvor logoet skal ind
5. Sæt logoet ind (CTRL+V)
6. flyt logoet
7. stop din action

Når du fremover skal have sat logo ind:

8. åben filerne.
9. tryk på rammen for det billede logoet skal ind på (eller åben det som
det sidste dokument :)
10. fyr din action af.

Det burde virke.

--

- Zafar Iqbal
---------------------------------------

Fra : Ukendt

Dato : 05-01-05 18:15

Hej Zafar

> Man skal ogsÅ lige vænne sig til den måde PS "tænker" på.

Jo jo, det tror jeg på...

> Jeg ved ikke hvordan man gemmer individuelle actions, og om det
> overhovedet er muligt, men du kan gøre dette:

Det er muligt, har fundet noget i help der beskriver hvordan man gør det...

> Man skal være meget pædagogisk overfor PS - ellers fatter den nul og nix
> :)

Hmm, skal man nu være pædagoK også...

> Han beskriver naturligvis ikke hvad man skal g're hvis man har logoet ved
> siden af.. tsk :)

Nej, og det er jo netop det der er lidt irriterende, for han skriver netop
at man kan bruge et billede, og så skal man are gøre det istedet for...

> Det skal virke uanset om du laver nyt lag eller ej.

Ja, det ville jeg jo også mene, for det nye lag laves automatisk når man
flytter logo'et over jo...

> [...]
>
> 8. åben filerne.
> 9. tryk på rammen for det billede logoet skal ind på (eller åben det som

Det sjove er faktisk at det har jeg prøvet også, og der gik der noget galt
åbenbart, men har nu siddet og nillert lidt med det, og lige pludselig
virker det

Og nu ved jeg godt at jeg bliver irriterende besværlig.., for det er jo
sådan set kun første del af min opgav, jeg skulle jo så gerne ha' det der
batch noget til at køre, så jeg kan bede den ordne et dir med eks 1000
billeder og under dir's i...

Mvh & Mange tak
Carsten, Østerbro

Fra : Zafar

Dato : 06-01-05 11:20

> Det sjove er faktisk at det har jeg prøvet også, og der gik der noget galt
> åbenbart, men har nu siddet og nillert lidt med det, og lige pludselig
> virker det

Heh.. det tyder på at du fik foretaget nogle trin som PS ikke kunne forstå.

> Og nu ved jeg godt at jeg bliver irriterende besværlig.., for det er jo

Næ, ikke spor, spørg du bare løs.

> sådan set kun første del af min opgav, jeg skulle jo så gerne ha' det der
> batch noget til at køre, så jeg kan bede den ordne et dir med eks 1000
> billeder og under dir's i...

Jeg har ikke lige prøvet det, men vil mene at du bare skal lave den som
du ellers har prøvet - du skal dog sikre dig at du har valgt det billede
som logoet skal ind på.

Og så er det måske en god ide at lukke dokumentet til sidst (kan ikke
huske om PS gør det automatisk ved Batch - tror faktisk der er en "Save
and Close" funktion)

Grunden til at du skal sørge for at dit billede er valgt når du laver
din action, er fordi når du så behandler via batch vil disse bliver
valgt automatisk. din action ved så at den skal hoppe videre til det
"næste dokement", dvs logoget, og fortsætter derfra.

efter du har gjort det vælger du bare Batch Action eller hvad det nu
hedder under File menuen - logo dokumentet skal være åbent hele tiden.

Har som sagt ikke prøvet det, men burde virke ;)

--

- Zafar Iqbal