Andet multimedie
Skalere billeder inden bestilling over net~
Fra : Morten Bowman

Dato : 28-12-04 13:32

Hejsa
Jeg skal til at bestille billeder på nettet.
Men digitale kameraer tager jo billeder i 3:4 men papirbilleder bliver lavet
i 2:3. Altså vil jeg gerne have dem skaleret inden jeg bestiller.
Hvordan gør jeg det smartest uden at de bliver distortet?
Jeg har PhotoShop Elements 3 til rådighed. Der har jeg prøvet fukntionen med
"Process multiple files..' men sker der ikke en distortion her?

--
Morten Bowman
newssnabelabowmanpunktumdk

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 28-12-04 13:47

Morten Bowman wrote:
> Men digitale kameraer tager jo billeder i 3:4 men papirbilleder
> bliver lavet i 2:3.

Det kommer an på stedet. De fleste steder lader papirstørrelsen følge
størrelsesforholdet, så hvis du sender et 3:4 billede, vil du få papir
tilbage der er 10x13,3cm. Nogen mennesker foretrækker billeder i den
størrelse fremfor at skulle beskære.

> Altså vil jeg gerne have dem skaleret inden jeg bestiller.

Nej, beskåret. Skalering er at beholde hele motivet, men ændre på
størrelsen. Hvis du skalerer et 4:3 billede til 3:2, vil det blive
presset sammen på den ene led (eller distorted, som du kalder det).

Hvis du ønsker billeder i 10x15cm, må du beskære billederne. Det kan
sagtens gøres automatisk, men det betyder også at det er rent
tilfældigt om der klippes fødder eller hoveder af. Hvis du vil have et
ordentligt resultat, bliver du nødt til at beskære hvert billede
manuelt.

> Jeg har PhotoShop Elements 3 til rådighed.

Jeg er desværre ikke bekendt med programmet, men hvis det minder om
PhotoShop i virkemåde, burde du kunne angive et størrelsesforhold enten
ved beskæringsværktøjet eller markeringsværktøjet.

Fra : Morten Bowman

Dato : 28-12-04 14:21

On 28 Dec 2004 12:47:28 GMT, Toke Eskildsen <darkwing@daimi.au.dk> wrote:

> [...]
>størrelsen. Hvis du skalerer et 4:3 billede til 3:2, vil det blive
>presset sammen på den ene led (eller distorted, som du kalder det).

Ja selvfølgelig

> [...]
>tilfældigt om der klippes fødder eller hoveder af. Hvis du vil have et
>ordentligt resultat, bliver du nødt til at beskære hvert billede

Det tager lang tid når det er 300 stk.

Fra : Ukendt

Dato : 28-12-04 14:33

"Morten Bowman" skrev i en meddelelse

> Det tager lang tid når det er 300 stk.

Med det program jeg henviste til, tager det max 15 sekunder pr. foto, at
lave en manuel beskæring.
Så har du også mulighed for at fjerne svigermor, eller hvem det nu kunne
være, der lige har sneget sig ind i kanten af fotoet.

--
mvh kajo

Fra : Ukendt

Dato : 28-12-04 14:13

> [...]
> i 2:3. Altså vil jeg gerne have dem skaleret inden jeg bestiller.
> Hvordan gør jeg det smartest uden at de bliver distortet?

Mon ikke det er dette program du skal have fat i:
http://ekot.dk/programmer/JPEGCrops/

--
mvh kajo

Fra : Morten Bowman

Dato : 28-12-04 15:00

On Tue, 28 Dec 2004 14:12:55 +0100, "Kajo" <Fiffi.tiscali.dk> wrote:

>"Morten Bowman" skrev i en meddelelse
>lavet
>
>Mon ikke det er dette program du skal have fat i:
>http://ekot.dk/programmer/JPEGCrops/

Thnx

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 29-12-04 12:52

Hvis du allerede har gratisprogrammet Irfanview, så kan det også klare
beskæringen for alle billederne i en lang køre.

www.irfanview.com

Lars

Fra : Morten Bowman

Dato : 02-01-05 13:25

On Wed, 29 Dec 2004 12:52:05 +0100, "Lars Thomsen Nielsen"
<lars@EraseThisflexcom.dk> wrote:

>Hvis du allerede har gratisprogrammet Irfanview, så kan det også klare
>beskæringen for alle billederne i en lang køre.
>
>www.irfanview.com

Også sådan at det beholder proportionerne?

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 02-01-05 19:12

"Morten Bowman" <newsFJERN@bowmanNOSPAM.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> med
> "Process multiple files..' men sker der ikke en distortion her?

Hej Morten.

I PhotoShop Elements 3 kan du bare vælge crop tool og så skrive 15 i Width
og 10 i Height, og så kan du beskære i 2:3.
--
Mvh. Jørgen Nielsen.
jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk