Andet multimedie
bentjuul 3670
Program til navngivning af filer
Fra : Lars HT

Dato : 28-12-04 09:51

Søger et program til at styre navngivningen af billedfiler fra f.eks.
img00023.jpg til mere sigende navne indeholdende f.eks. dato, sted, motiv
osv.

VH Lars

Fra : Palle

Dato : 28-12-04 10:00

"Lars HT" <FJERNaslaktoke@yahoo.NREJFdk> skrev i en meddelelse
> Søger et program til at styre navngivningen af billedfiler fra f.eks.
> img00023.jpg til mere sigende navne indeholdende f.eks. dato, sted, motiv
> osv.
>
> VH Lars

Windows, Mac OS eller Linux.

Fra : Lars HT

Dato : 28-12-04 10:02

God Jul til dig også!

Fra : Maria de Francis

Dato : 28-12-04 10:23

> [...]
> Søger et program til at styre navngivningen af billedfiler fra f.eks.
> img00023.jpg til mere sigende navne indeholdende f.eks. dato, sted, motiv

Er det et arkivsystem du søger? Der er ingen ben i at gå ind og omdøbe
filerne i diverse styresystemer. Enten ved højreklik eller F2 tasten. Bare
husk at få det rigtige suffix på igen. Men prøv om du kan præcisere dit
ønske lidt. Der er fx nogle af billedprogrammerne, man bruger til at
overføre digitale billeder med, der i opsætningen navngiver det du ønsker.

Mvh Maria

--
Who is the biggest fool? The fool? Or those who follow him?

Fra : Lars HT

Dato : 28-12-04 10:55

Tak for dit svar!

"Maria de Francis" <maria_de_francis@SLETwhite-magic.dk> wrote in message
> "Lars HT" <FJERNaslaktoke@yahoo.NREJFdk> skrev i en meddelelse

> Er det et arkivsystem du søger?

Ja, det er det!

> Der er ingen ben i at gå ind og omdøbe
> filerne i diverse styresystemer. Enten ved højreklik eller F2 tasten. Bare
> husk at få det rigtige suffix på igen.

Nej, det er jeg klar over.

Mere præcist ønsker jeg i virkeligheden lidt inspiration til, hvordan den
bedste måde at få dato, motiv, lokalitets-informationer lagret i tilknytning
til filen. Jeg er klar over, at der findes flere programmer, som kan
håndtere informationer, som er lagret i(?) filen (ikke som en del af
filnavnet), men jeg er lidt bange for, at denne metode på et tidspunkt
forældes, så arbejdet er spildt. Eller findes der standarder, som det må
forventes overlever til langt ude i fremtiden.
Alternativt havde jeg tænkt på netop at lagre disse informationer i
filnavnet - ikke ved at omdøbe filerne manuels med f.eks. F2, men vha. et
lille program, som kunne sørge for, at syntax blev ens hver gang.

Hvordan gør I det i gruppen mht. at holde styr på alle Jeres digitale
fotos???

VH Lars

Fra : Maria de Francis

Dato : 28-12-04 12:49

> [...]
> lille program, som kunne sørge for, at syntax blev ens hver gang.
>
> Hvordan gør I det i gruppen mht. at holde styr på alle Jeres digitale

Selv benytter jeg mig af den primitive metode selv at være systematisk.

Jeg sørger så vidt muligt for at billeder ligger i samme mappe, fx billeder,
at der er gode oversigtige foldere i den, arbejde eller privat, fx
familiebilleder eller rejser ect, at undermapperne er gode, fx julen 2004.
Jeg benytter helt primitivt "Guiden Scanner og kamera" til at unloade kort
via kortlæser og i denne kan vælges "Navn til denne gruppe billeder", der så
kommer til at hedde fx julen 2004 1, 2, 3...ect., præcist med det navn du
foretrækker. Det kan jo sagtens være en dato og så nr 1, 2, 3 ect. Kun
fantasien sætter grænsen. Og så omdøber jeg tilsendte billeder til min egen
arkiv-systematik.

Men jeg kan godt se problematikken i at metoder til læsning af info
forældes. Det er vel også een af grundene til at jeg er forsigtig med
småprogrammer til netop den slags opgaver. Nogle af dem overlever jo
desværre ikke nye versioner af OS og det har jeg selv brændt mig på.

Mvh Maria

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 28-12-04 13:38

Lars HT wrote:

> Hvordan gør I det i gruppen mht. at holde styr på alle Jeres
> digitale fotos???

YYYYMMDD_HHMM_KortBeskrivelse.ext

F.eks.
20041228_1329_RimfrostPaaVejen.jpg

Navnedelen med dato og tid ordnes pr. automatik, beskrivelsen laves
manuelt.

Det er som regel muligt at sige sådan ca. hvornår en begivenhed fandt
sted. Med ovenstående bliver billederne sorteret kronologisk og gør
sådan en søgning nem. Jeg lægger de enkelte billeder i mapper med
sigende navne "2004_Jul" f.eks.

Det er ikke optimalt, da billeder ofte passer i forskellige mapper, men
som dig er jeg noget nervøs for at skulle binde mig til et bestemt
program. IPTC info indlejres i filen og burde være uafhængigt af
programvalg, men jeg synes ikke rigtig at datafelterne passer til mine
behov.

Jeg pusler med at lave mit eget system med en tekstfil med samme
fornavn som billedfilen, men det er næppe noget der kommer til at passe
til andres behov.

Fra : Lars HT

Dato : 28-12-04 13:59

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> wrote in message
> Navnedelen med dato og tid ordnes pr. automatik

Hvordan gør du det?

Lars

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 28-12-04 15:42

> "Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> wrote in message
>
> Hvordan gør du det?

På biblioteket hvor dine billeder er: Højre-klik -> vælg Arranger ikoner
efter -> Navn

Da du har omdøbt filerne til at starte med år-måned-dag sorteres det
automatisk efter dato, men filerne skal omdøbes manuelt af dig.

Hos mig, har jeg gemt mine f.eks. kattebilleder i et bibliotek med kun
datoen som f.eks. skrives 2004-12-28 01 hvis det er billede fra idag. Er der
flere billeder, så 02 og 03 osv. til sidst...

Mvh

Emil

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 28-12-04 16:24

Lars HT wrote:

> "Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> wrote in message
>
> Hvordan gør du det?

Med et lille hjemmebikset kommandolinjeprogram, jeg kalder som en del
af den BAT-fil, der overfører billederne fra kameraet. Hvis der er
interesse, kan jeg godt lave det lidt mere generel, men der findes nu
allerede en mængde programmer med den funktionalitet.

En søgning på "exif rename freeware" burde give gevinst. En konkret
anbefaling, hvis man er til kommandolinjeprogrammer, er JHead:
http://www.sentex.net/~mwandel/jhead/

Det kræver selvfølgelig at kameraet har gemt et brugbart tidsstempel i
en EXIF blok i billedet, men det gør alle digitalkameraer i praksis.

Fra : Niels Mathiassen

Dato : 28-12-04 14:15

Hvis du har windows XP kan du markere alle billedfiler i en mappe
og trykke F2 herefter skriver du f.eks. 28 dec 2004 - så kommer
billederne til at hedde hhv. 28 dec 2004 (1) 28 dec 2004 (2) osv
osv

mvh. Niels

--
NGM

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 28-12-04 15:45

> [...]
> og trykke F2 herefter skriver du f.eks. 28 dec 2004 - så kommer
> billederne til at hedde hhv. 28 dec 2004 (1) 28 dec 2004 (2) osv

Ulempen ved denne metode er, at nullet ikke medtages, f.eks. 01, 02 osv...
Det betyder at når du arrangerer billederne efter navn, står billeder i
følgende rækkefølge:
Billede (1)
Billede (10)
Billede (11)
Billede (12)
Billede (13)
Billede (14)
Billede (15)
Billede (16)
Billede (17)
Billede (18)
Billede (19)
Billede (2)
Billede (20)
Osv...

Så de 9 første billeder står alle mulige forkerte steder... Hvis XP bare
ville tilføje nullet foran, ville det være alle tiders...

Emil

Fra : Thorkild Dalsgaard

Dato : 28-12-04 20:59

"Lars HT" skrev
Søger et program til at styre navngivningen af billedfiler fra f.eks.
> img00023.jpg til mere sigende navne indeholdende f.eks. dato, sted, motiv

Jeg bruger programmet SIREN til at navngive filerne automatisk udfra EXIF
info:
20041223_201934.jpg
og dernæst laver jeg evt. manuelt en tilføjelse af motiv i bagenden af
filnavnet,
og putter begivenheder i separate foldere.

http://rplr.free.fr/scarabee/en/siren.html
Siren renames files using an "expression".
It can use any information associated with a file - name, extension, dates,
times, mp3 tag elements, selection number and, of course, fixed text.
It can apply case modifiers, substring extractions, character deletions and
replacements.

F.eks. bruger jeg "%Xdo.jpg" som giver 20041223_201934.jpg

Mvh
Thorkild Dalsgaard

Fra : Lars HT

Dato : 29-12-04 11:38

Tak for alle de gode tips og tricks til navngivning af filer!

Lars

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 29-12-04 14:51

> Søger et program til at styre navngivningen af billedfiler fra f.eks.
> img00023.jpg til mere sigende navne indeholdende f.eks. dato, sted, motiv
> osv.

Jeg kan til hver en tid anbefale Total Commander (www.totalcmd.com). Det er
en _glimrende_ erstatning for Stifinder og minder en del om den gamle Norton
Commander, der fandtes under DOS, hvis I kan huske det

Total Commander kan alt det du beder det om mht. filomdøbning (Brug genvejen
Ctrl-M). Programmet er Shareware, men med evig fuld funktionalitet. En evig
fremtidssikret licens koster omkring 250 kr.

Irfanview kan iøvrigt også omdøbe billeder som du ønsker, men ikke så godt
(avanceret) som Total Commander.

Endelig vil jeg dog anbefale at I investerer i et program, der er decideret
tiltænkt digitale billeder. Så behøver man slet ikke holde styr på filnavne
osv. men får styr på det hele via thumbnails og brug af musen. Prøv at se
mere på følgendende program, som jeg anvender til alle billeder og har købt
hos forhandler for 400 kr (billigere i download).

Adobe Photoshop Album
http://www.adobe.com/products/photoshopalbum/main.html
PS. Der findes vidst en starter edition, som frit kan afprøves.

Jasc - Paint Shop Pro
http://www.jasc.com/products/photoalbum/
PS. Dette program kender jeg ikke selv.

Godt nytår

Lars Thomsen Nielsen

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 29-12-04 19:10

Lars Thomsen Nielsen wrote:

> Total Commander kan alt det du beder det om mht. filomdøbning
> (Brug genvejen Ctrl-M).

Prøv at forklare hvordan man får Total Commander til at omdøbe til
YYYYMMDD_HHMM, baseret på EXIF data fra billeder.