Open water diver
Fra : Kim

Dato : 12-02-05 15:07

Hejsa

Jeg var for et par år siden i Australien hvor jeg tog et SSI open water
diver kursus, og jeg syntes det var vildt fedt at dykke, men har ikke gjordt
det siden. Mit spørgsmål er nu, kan jeg bruge det bevis jeg tog dengang i
Australien til noget her i dk, eller skal jeg melde mig ind i en klub her i
landet for at komme ud at dykke lidt igen?

Mvh Kim

Fra : Johnny Christensen

Dato : 12-02-05 16:58

Hej Kim

Tjaa, siden det er et par år siden at du var i vandet, så er der jo noget
vandfølelse og nogle ting der er blevet glemt.
Du har generelt to muligheder her i DK. Enten dykkercenter eller klub.
Uanset hvilken form du har det bedst med, så vil de forlange (med fuldt
rimelighed) at du skal sluses ordentlig ind i de danske forhold. I en
dykkercenter så vil foreslaget lyde noget i retningen af. Et
genopfriskningskursus (scuba review) og så sandsynligvis et advanced open
water. Først får du børstet de gamle færdigheder af og fyldt nogle af de
huller der vil være i din hukommelse. Derefter kommer du til at afprøve
nogle af de mest anvendte dykkerformer, og så lærer du dermed det
grundliggende i nogle færdigheder der gør dig bedre rustet til dansk
dykning.

Klubbaseret, ja det afhænger jo lidt af hvilken kultur der hersker i den
lokale klub. Nogle er måske i stand til at tilbyde dig et forløb hvor du
ligesom center metoden, genopfrisker og bygger oven på den viden du allerede
har. Andre klubber vil betragte dig som fuldstændig nybegynder igen og
derfor forlange at du skal tage dit grundkursus i deres regi hvis du ønsker
at dykke med dem.

Uanset dit valg, så involvere det lige nogle nye ting der er nødvendige til
vores forhold.
Dykningen er ikke ligeså farvefuld som i Australien, men hvis du hænger i,
ja så er der mere eventyr og udforskning i skandinavien.

Velkommen til

mvh
Johnny Christensen