Cal. 20 ammunition.
Fra : driver

Dato : 10-02-05 22:29

Jeg er blevet lidt varm på cal. 20, idet det efter min opfattelse er et mere
handy våben end cal 12.
Jeg har ikke kunnet finde noget eksakt om hvilke hglpatroner der findes i
den caliber. Fås alle haglstørrelser både i stål og skovpatroner og i både
70 mm og 76 mm til denne bøsse.
Hvorfor er det dumt at købe en cal 20 ? Det skal tilføjes at det bliver mit
eneste gevær.
mvh driver

Fra : Ellen

Dato : 14-02-05 20:12

"driver" <XXmgcar@sport.dk> wrote in message news:<420bd21f$0$29271$14726298@news.sunsite.dk>...
> [...]
> mvh driver

> Hvorfor er det dumt at købe en cal 20 ? Det skal tilføjes at det bliver mit
Det er absolut ikke en dum ide. Jeg har både en kaliber 16 og 2o.
20eren ar min absolut foretrukne, den er dejlig handy at gå med vejer
ikke så meget og skyder lige så godt.

Fra : Lasse

Dato : 15-02-05 16:45

Det er en fin lille ærtebøsse til fuglevildt, og råvildt, bare man holder
afstanden !!! . Men pas på. der er den samme mængde krudt i som en 12´. Men
ikke den samme vægt, så forbered dig på en blå skulder, hvis du rammer et
godt fasan træk ..
Jeg har selv en 12´, og har haft en 16´ . Jeg vil vælge en 16´ i dit
tilfælde, den har altså lige lidt flere hagl og kraft end en 20´. Men
ulempen er at man skal til en våben forhandler for at købe krudt.. Det er
ikke så udbredt hos bla. lerduebaner !! . Og de er lidt dyere end til en
12´´ . Sjovt nok.. ! .

Lasse

Fra : driver

Dato : 15-02-05 23:28

Lasse wrote:..
> Jeg har selv en 12´, og har haft en 16´ . Jeg vil vælge en 16´ i dit
> tilfælde, den har altså lige lidt flere hagl og kraft end en 20´. >

Øh - 28 gram hagl er vel det samme i en 20'er og i en 16'er ?
mvh
driver

Fra : michael nielsen

Dato : 16-02-05 08:40

Både mig og min kone har henholdsvis 12'er og 20'er, og en 20'er er ca.
800-1000 gr. lettere end alm. 12'er våben, og laver præcis samme effekt,
eller sagt på en anden måde er man en dygtig skytte så rammer man ligeså
godt og dræber ligeså godt med en 20'er, hvorimod jeg ikke vil foretrække en
16'er, da dette våben givet ikke bliver på markedet ret mange år længere.

Fra : Lasse

Dato : 16-02-05 19:23

Jeg tror du tager fejl i at 16 ikke bliver på markedet længere. Hvis man
laver selv, kan man opnå flere hagl, og krudt.. De fleste drillinger er i
kaliber 16.. SÅ mon ikke man stadig laver dem om 2 - 20 år ?? Hmmm ..

Lasse

Fra : Peder Porse

Dato : 17-02-05 23:12

michael nielsen wrote:

> , da dette våben givet ikke bliver på markedet ret mange år længere.

Hvor har du hørt det rygte?
pp

Fra : Kent Hald

Dato : 17-02-05 11:00

En 12ér er lavet til at skyde med 32 - 36g.
derfor ligger 28g. under dens max ydeevne.
En 20ér var oprindelig beregnet til en
haglvægt på op til 28g.
Så patroner med 28g. hagl skyder fuldt ud
lige så godt i en 20ér.

Der er mange som misforstår forholdet mellem
haglvægt og krudtladning. Men regelen
større haglvægt = mindre krudt gælder vist stadig.

mvh
KH

Fra : Arne Jensen

Dato : 19-02-05 06:50

On Thu, 17 Feb 2005 11:00:03 +0100, "Kent Hald" <daffy@finheat.dk>
wrote:

>Der er mange som misforstår forholdet mellem
>haglvægt og krudtladning. Men regelen
>større haglvægt = mindre krudt gælder vist stadig.

Uden at skulle lave den helt store tekniske forklaring ud af det der,
så bringer du alligevel noget på bane som også sagtens kan
misforståes.

Ifølge en gammel skyttekammerat der lystigt ladede (og formentligt
stadig gør) for den klub hvor jeg tidligere gik til pistolskydning,
forklarede lidt om forskellen på en Kaliber 38 special (9mm pistol) og
en 375 magnum.

Diameteren er den samme, men 375'eren er ladet med 3 gange så meget
(Så hut jeg visker) krudt som 38'eren. Der ud over talte han en hel
del om brændhastigheden på krudtet, hvor han sagde der var en
signifikant forskel på det krudt der blev brugt for hhv den ene og
anden pistol.

Man må formode at noget af det samme gør sig gældende inden for
haglpatroner, da der jo er himmelvid forskel på en stål hhv
skovpatron. Hvis ikke jeg husker helt galt skal et våben der anvendes
til skovpatroner være trykprøvet til 800 atmosfæres tryk, hvor et
våben til stål skal op på 1200.

Jeg mener ikke at der er nogen nævneværdig forskel på krudtmængden
sådan ved øjesyn i hvert fald, men kunne godt forestille mig der er
forskel på brændhastighed ovs.

Jeg kunne godt forlediges til at tro der må sidde en hjemmelader eller
to og læse med her, der kender en del mere til dette emne end
undertegnede.

Venlig hilsen
Arne

Fra : Kent Hald

Dato : 19-02-05 12:59

Nu skulle det selvfølgelig forstås sådan,
at det var med samme krudttype i det samme våben.
For som du nævner,skal man hvis man vil øge krudtmængden til at finde noget
andet at skyde med,
som tåler et højere gastryk som f.eks. Magnum.
Men det hører vist mere hjemme på et ladekursus.
Det var vist et sidespring fra denne tråd.

Mvh KH

Fra : Arne Jensen

Dato : 19-02-05 17:23

On Sat, 19 Feb 2005 12:59:17 +0100, "Kent Hald" <daffy@finheat.dk>
wrote:

> [...]
>som tåler et højere gastryk som f.eks. Magnum.
>Men det hører vist mere hjemme på et ladekursus.
>Det var vist et sidespring fra denne tråd.
Nu skulle det selvfølgeligt forståes sådan at ladetryk, kaliber, alt
andet teknisk rager mig en skid (og dog:))
Det jeg tror jeg forsøgte at sige, og vidst nok har forsøgt at sige
før,,,, Et par kommaer til dem der mangler:)

Jeg har skudt rigtigt meget med en 20'er og hvis min pengepung en dag
tillader at jeg får landjagt igen er det noget der står højt på
ønskelisten, så vil jeg have sådan en igen..... Flere har skrevet at
der er større rekyl på en 20' end en 12'.. Det kan meget vel være..
Man alt andet lige har det ikke føltes sådan!

Venlig hilsen
Arne

Fra : Kent Hald

Dato : 20-02-05 00:15

En 20ér behøver absolut ikke have højere gastryk,
der er mange 12ére som kan være særdeleles
ubehagelige at skyde med, og 20ére som er
meget behagelige.
Jeg har set garvede skytter få slemme knubs af en 12ér
på flugtskydningsbanen.
Men mon ikke der er flere ting, der spiller ind.

Mvh KH

Fra : Peder Porse

Dato : 17-02-05 21:48

ja, men hvis du skal sende den samme haglmængde afsted med samme
hastighed fra en 16-er og en 20-er, vil energien være den samme, men da
20-eren vejer mindre, blir rekylen kraftigere i 20-eren.

Hvis de to våben skal have samme rekule, skal der enten værre færre hagl
i 20-eren eller de skal have en lavere udgangshastighed, og dermed
mindre jagtlig effekt.

Derfor er det 16-eren, der står mit hjerte nærmest og derfor er 20-eren
en rigtig dårlig damebøsse.
pp

Fra : michael nielsen

Dato : 17-02-05 22:28

Hm., jamen så må jeg sige at når man går på mange jagter vil jeg nu hellere
nøjes med min 20'er end og have min 12' er med, for det er jo trods alt
bedre at gå rundt med 800-1000 gr. mindre i 3-4 timer, og så er jeg faktisk
ligeglad med om det er en damebøsse, for jeg kan fortælle dig at det er en
dame med ''rekyl'' i, blot til din orientering.

Hilsen
Damebøsse jægeren

Fra : Peder Porse

Dato : 17-02-05 23:08

Det er jo ikke 12-eren, der er tale om..det er 16-eren.
pp

Fra : Odense

Dato : 17-02-05 23:14

"Peder Porse" <pp@FJERNESpederporse.dk> wrote in message
> [...]
> jagtlig effekt.
>
> Derfor er det 16-eren, der står mit hjerte nærmest og derfor er 20-eren en

Religionskrig.
Der findes tunge 20ére og lette 12ére. 20éren er i mine øjne mere fiks alt
andet lige.
20éren har rigelig haglladning til alt flyvende og løbende indenfor de
anbefalede skudafstande. Med et rigtigt tilpasset skæfte er rekylen ikke et
problem med en fornuftig ladning, og så sker det også at man rammer det man
skyder efter.

Hvis man ikke rammer er det måske nærliggende at købe patroner med flere
hagl, men det er sjældent der fejlen ligger.
Jeg skyder gerne duer en hel (god) dag i England med min 20ér, men har
reddet mig en blå skulder med min gamle Simpson OU på en halvdårlig dag
herhjemme, fordi jeg havde fået de forkerte patroner med - med 36 gram hagl.
(Et fejlkøb). Det duer ikke til skjortærmer.

--
MVH Per

Fra : Kent Hald

Dato : 18-02-05 01:34

> [...]
> hastighed fra en 16-er og en 20-er, vil energien være den samme, men da
> 20-eren vejer mindre, blir rekylen kraftigere i 20-eren.

Ja, du har helt ret.
Jeg sværmer også selv mest for en 16ér, hvad
tidligere indlæg også viser.
Men spørgsmålet gik på efektiviteten af en 20ér
i forhold til 12 og 16.
Nu forstod jeg det sådan, at han skulle bruge den
ved gennemgang med hund, der er det næppe
mange skud der vil blive affyret. Så betyder den lidt hårdere rekyle nolk
ikke så meget.

Mvh KH

Fra : driver

Dato : 20-02-05 23:08

> [...]
> 70 mm og 76 mm til denne bøsse.
> Hvorfor er det dumt at købe en cal 20 ? Det skal tilføjes at det bliver
Tak for debatten. Den har nok fjernet det meste af den usikkerhed om at det
skulle være en 20'er.
Jeg starter lige en ny tråd omkring valg af fabrikat.
mvh
driver