Initialisering af variable
Fra : Mikael Flensborg

Dato : 09-02-05 15:50

Følgende eksempel havde jeg noget bøvl med i min kode. (Indtil jeg fandt
ud af hvad der foregik)

public class Example {
private abstract static class Super {
protected int foo = 0;

protected Super() {
toBeOverWritten();
}

protected abstract void toBeOverWritten();
}

private static class Sub extends Super {
String test = null;

public Sub() {
super();
toBeOverWritten();
System.out.println("" + foo);
}

protected void toBeOverWritten() {
if (test == null) {
test = "TEST";
foo++;
}
}
}

new Sub();
}
}

Hvad tror i resultatet bliver af denne kørsel.. Og hvad mon resultatet
bliver hvis jeg ændrer "String test = null" til en ren erklæring (String
test).. Jeg forstår egentlig godt semantikken. Og forstår også godt
hvorfor man nu ikke kan kalde kode inden man kalder super
constructeren.. Men jævnfør tidligere diskussion om hvorvidt
nullificering af ens variable i erklæringen betyder noget, kan hermed
vises at det er tilfældet ...

/Mikael