Find maskinens IP addresse.
Fra : Rudi Hansen

Dato : 21-05-01 15:20

Hvordan får man oplyst sin maskines IP addresse i f.eks Visual Basic?

Fra : Niels C. Grønlund

Dato : 21-05-01 15:48

Hej Rudi !!

Jeg har gjort det på følgende måde...

Dim ipadr As String
Text1.Text = ""
Text2.Text = ""
ipadr = Winsock1.LocalIP

ipad = Split(ipadr, ".", -1)

var1 = ipad(0)
var2 = ipad(1)
var3 = ipad(2)
var4 = ipad(3)

Text1.Text = ipad(0) + vbNewLine + ipad(1) + vbNewLine + ipad(2) +
vbNewLine + ipad(3)

Mvh.

Niels

Fra : Rudi Hansen

Dato : 21-05-01 16:48

Ok jeg skulle have været mere precis, jeg arbejder i noget der hedder
Navision Axapta, og skal bruge min maskines ip adresse.
I Navision Axapta har man adgang til at kalde en dll funktion, og så er
spørgsmålet, hvilken dll funktion skal jeg bruge for at få maskinens ip
addresse.

Jeg skal bruge navnet på dll'en og funktionen.

Jeg har forgæves forsøgt at finde funktionen LocalIp i winsock.dll, men jeg
får bare en besked om at winsock.dll ikke findes.

Fra : Asbjørn Sloth Tønnes~

Dato : 21-05-01 17:59

winsock er en ocx fil

Fra : Rudi Hansen

Dato : 21-05-01 18:28

Og hvor finder jeg den, der ligger ikke nogen fil på min maskine der hedder
winsock.ocx

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 21-05-01 18:30

Rudi Hansen <Rudi.Hansen@axdata.com> skrev i en
> Og hvor finder jeg den, der ligger ikke nogen fil på min maskine der
hedder
> winsock.ocx

Den ligger i Windows\System ...... men kun hvis den er installeret... dvs.
hvis du f.eks. har installeret Visual Basic, så bliver den samtidig lagt
ind... men det er ikke sikkert du har installeret noget, hvor den følger
med.

- Bjarke Walling Petersen

Fra : Rudi Hansen

Dato : 21-05-01 19:29

> [...]
> hvis du f.eks. har installeret Visual Basic, så bliver den samtidig lagt
> ind... men det er ikke sikkert du har installeret noget, hvor den følger

Ok og hvis jeg så ikke har VB installeret på min maskine, hvad gør jeg så?

Findes der en anden metode til at få oplyst sin maskines IP addresse?

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 21-05-01 20:38

dvs.

> Ok og hvis jeg så ikke har VB installeret på min maskine, hvad gør jeg så?

Jeg glemte at sige at du skal prøve en af de 2 filer her: (hvis du har dem
altså)
Mswinsck.ocx
Mswsock.dll

Jeg vil gætte på at funktionen er LocalIP...
Og som sagt ligger de i Windows\system ...

- Bjarke Walling Petersen

Fra : Rudi Hansen

Dato : 21-05-01 21:56

> [...]
> Mswsock.dll
> Jeg vil gætte på at funktionen er LocalIP...
> Og som sagt ligger de i Windows\system ...

Den funktion findes ikke i nogen af dem, sorry.

Fra : Niels Henriksen

Dato : 22-05-01 00:21

Du kan også prøve at kigge på nedenstående:

http://www.planetsourcecode.com/xq/ASP/txtCodeId.9996/lngWId.1/qx/vb/scripts
/ShowCode.htm
http://www.planetsourcecode.com/xq/ASP/txtCodeId.7945/lngWId.1/qx/vb/scripts
/ShowCode.htm

Der er nogle eksempler på brug af winsock uden at bruge dll eller ocx. Blot
ved brug af API.

--
Niels Henriksen
Systemudvikler

Fra : Anders Kjær

Dato : 23-05-01 06:27

Hej Rudi

Har du mswinsck.ocx på din maskine ??
I Axapta skal du indsætte en activex component eller et ole-object (hvis det
kan lade sig gøre)
Herefter skulle du kunne referere til den sådan:
ip = objectnavn.LocalIp , i nogle programmeringssprog (f.eks PowerBuilder)
er syntaxen: ip = objectnavn.object.LocalIp

Hvis filen findes skal den registreres som ocx men du ikke kan vælge den i
listen over registrerede componenter skal du registrere den således ved at
skrive -> regsvr32.exe "c:\winnt\system32\mswinsck.ocx" i "Run" hvis du
kører win9x/me ligger fiilen nok i windows kat.

Anders

Fra : Erlend Klakegg Bergh~

Dato : 21-05-01 22:12

> [...]
>
> Ok og hvis jeg så ikke har VB installeret på min maskine, hvad gør jeg så?
>
> Findes der en anden metode til at få oplyst sin maskines IP addresse?

ipconfig.exe (Har lite med VB å gjøre, men det fungerer ...

--

Vennlig hilsen Erlend
erlendkb@c2i.net