Vinkel mellem to punkter
Fra : Lobais

Dato : 08-02-05 07:52

Hej gruppe,
jeg sidder og mangler en metode, der kan returnere en vinkel fra 0-359, ud
fra to koordinat set. f.eks. vinkel(int x, int y, int xx, int yy);
Findes der noget standart algebra, elle har java lavet noget på forhånd?

--
Lobais - http://thomas.ahle.dk/
Einstein - Science without religion is lame, religion without science is blind.

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 08-02-05 09:18

> [...]
> fra to koordinat set. f.eks. vinkel(int x, int y, int xx, int yy);
> Findes der noget standart algebra, elle har java lavet noget på forhånd?

I "matematikken" bruger man arcus tangens: a=arctan(dy/dx), hvor dx og dy er
afstanden i hhv x og y retning. Denne formel giver problemer så snart dx er
meget lille, så i programmeringssprog har man normalt en funktion som hedder
atan2 som klarer det: a=atan2(dy,dx). Som sædvanlig regner Java i radianer
og ikke i grader.

Hilsen Niels

Fra : Lobais

Dato : 08-02-05 12:00

Tue, 08 Feb 2005 09:17:56 +0100. skrev Niels Dybdahl:

> [...]
> atan2 som klarer det: a=atan2(dy,dx). Som sædvanlig regner Java i radianer

Så jeg bruger Math.atan2() og regner videre om til grader, men metoden
modtager jo kun ét punk, så hvad skal jeg videre gøre for at få
vinklen af en linje?

Fra : Jonathan Stein

Dato : 08-02-05 13:09

Lobais wrote:

> Så jeg bruger Math.atan2() og regner videre om til grader, men metoden
> modtager jo kun ét punk, så hvad skal jeg videre gøre for at få
> vinklen af en linje?

Som du skriver, vil to punkter give dig en linje - hvad er det for en
vinkel, du ønsker?

Er det f.eks. vinklen til X-aksen, til Y-aksen, vinklen mellem to
fiktive linjer fra de to punkter til 0,0 - eller måske retningen fra
punkt 1 til punkt 2 ?

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 08-02-05 13:53

> Så jeg bruger Math.atan2() og regner videre om til grader, men metoden
> modtager jo kun ét punk, så hvad skal jeg videre gøre for at få
> vinklen af en linje?

dx=xx-x
dy=yy-y

Hilsen Niels

Fra : Lobais

Dato : 08-02-05 19:41

Tue, 08 Feb 2005 13:53:11 +0100. skrev Niels Dybdahl:
> dx=xx-x
> dy=yy-y

Ah, smart.