Dragt til snorkeldykning i varmtvand
Fra : Andre

Dato : 07-02-05 19:50

Skal snart en tur til Tenerife. Der skal forhåbentlig snorkeldykkes og da
vandet nok ikke er det varmeste vil jeg anskaffe en dragt der også kan
bruges til andre ferieture og måske her i landet om sommeren.

Hvad skal man så købe ???

kort eller heltdragt ??

Har overvejet en af disse:

http://www.edyk.dk/shop/productinfo.asp?id=446
http://www.edyk.dk/shop/productinfo.asp?id=447

Er meste tilbøjelig til at købe heldragten men tænker på om den bliver for
varm, besværlig at tage på og svære at dykke med ??

Fra : Anders Friis

Dato : 07-02-05 20:43

> Hvad skal man så købe ???

Jeg vil mene en 3mm heldragt af 3 grunde:

1. Jeg har selv været i Ægypten mens der var 40grader i luften med en
pooldragt (shorty). Jeg fortrød hurtigt at jeg ikke havde købt en heldragt i
3mm. Selv når man ligger i overfladen kan det blive koldt. Men især hvis man
på et tidspunkt skal længere ned er det et must.

2. Når man ligger i overfladen i vandoverfladen med en pooldragt bliver man
enormt hurtigt solskoldet, især på bagbenene (alt efter hvor meget man
snorkler selvfølgelig) Jeg havde store problemer sidst på de 14 dage vi var
der..

3. Som snorkelinstruktør har jeg tit været ude at snorkle om sommeren hvor
min 7mm heldragt bliver for varm, også her kunne man ønske en 3mm. Det er
selvfølgelig kun i en begrændset periode man kan bruge den, men det er
længere tid end med en pooldragt..

Altså altialt vil jeg anbefale en 3mm heldragt..

Venlig hilsen

Anders Friis

Fra : Søren Reinke

Dato : 08-02-05 09:35

Anders Friis wrote:

> [...]
> 3mm. Selv når man ligger i overfladen kan det blive koldt. Men især hvis man
> på et tidspunkt skal længere ned er det et must.

Det er jeg helt uenig i, du må være ret kuldeskær.

Har selv hele sommeren arbejdet i Sharm el Sheik, jeg brugte hele tiden
en 3mm shortie, og indtil omkring slutningen af oktober var varm nok.
Selv når man skulle ligge i vandet i måske 5-10 min mens resten af
gruppen blev hentet med gummibåden osv.
Imellem november og marts, ville jeg dog skifte til en hel dragt og
eventuelt en tykkere dragt.
Jeg ved mine kollegaer der nede fra dykker nu tæt på alle sammen i
tørdragt !

> [...]
> snorkler selvfølgelig) Jeg havde store problemer sidst på de 14 dage vi var

Se det argument giver mere mening :)

Man skal passe på man ikke bliver rød på ryg eller ben, men nu er der
forskel på hvor meget turister snorkler og så en snorkel instruktør.
Igen når jeg var guide på Atlantis Rejser's snorkelture brugte jeg også
min 3mm shortie, med stor success.

Hilsen Søren Reinke
www.Xray-Mag.com Gratis dykkermagazin

Fra : Anders Friis

Dato : 10-02-05 09:09

"Søren Reinke" skrev i en meddelelse
<klip>
> [...]
>man skulle ligge i vandet i måske 5-10 min mens resten af gruppen blev

Det skal så siges at jeg ikke har så meget sul på kroppen og det
selvfølgelig er en stor ulempe..
Men jeg var på ferie, og brugte gerne 2 til 3 timer med at snorkle i træk.
Det blev i sidste ende
ret koldt da man ligger meget stille (en temprements sag) og hele tiden
mister varme.

>Imellem november og marts, ville jeg dog skifte til en hel dragt og
>eventuelt en tykkere dragt.
>Jeg ved mine kollegaer der nede fra dykker nu tæt på alle sammen i tørdragt
>!

Er det ligesom herhjemme om vinteren? (Bedre sigt, andre fisk, færre
mennesker)

Venlig hilsen

Anders Friis

Fra : Søren Reinke

Dato : 10-02-05 13:20

> Er det ligesom herhjemme om vinteren? (Bedre sigt, andre fisk, færre
> mennesker)

Antal mennesker er ca det samme som om sommeren, og der er langt flere
koraller

Men ellers ja

/Søren

Fra : Allan Norsk

Dato : 10-02-05 19:13

"Anders Friis" <anders@plask-dyk.dk> skrev i en meddelelse
> "Søren Reinke" skrev i en meddelelse
> Er det ligesom herhjemme om vinteren? (Bedre sigt, andre fisk, færre
> mennesker)

Nu har jeg kun en enkelt erfaring fra Rødehavet i februar, men været af sted
en del gange i september oktober. På min tur i februar oplevede jeg koldere
vand, koldere luft, lidt færre dykkere, færre hajer, ellers samme fisk, lidt
dårligere sigt og mere blæsevejr.

Ligger ens dykkertid typisk mellem 60 og 90 minutter vil jeg anbefale en
heldragt/2-lags med hætte om vinteren, og en 5mm heldragt om sommeren. Hvem
gider fryse under et dyk, og bliver det for varmt (har aldrig oplevet det)
kan man da bare lyne lidt ned.

/Allan

Fra : Søren Reinke

Dato : 10-02-05 20:38

> [...]
> gider fryse under et dyk, og bliver det for varmt (har aldrig oplevet det)

5mm heldragt om sommeren, når vandet er 28-30 grader ?
Alt for varmt, jeg brugte 3mm shortie og frøs aldrig, til tider havde
jeg kun badebukser på.

5mm heldragt er nok til vinteren i rødehavet.

/Søren

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 10-02-05 21:37

>5mm heldragt om sommeren, når vandet er 28-30 grader ?
>Alt for varmt, jeg brugte 3mm shortie og frøs aldrig, til tider havde
>jeg kun badebukser på.

Det er ikke "alt for varmt" jeg har dykket med 5mm i 30 grader varmt vand og
det gik fint. Dog kunne jeg sagtens have haft en tyndere dragt på, flere
havde 1mm dragter på.

>5mm heldragt er nok til vinteren i rødehavet.

Så alt andet lige ville en 5mm være et godt køb den der går an om sommeren
og om vinteren?

mvh
Jonas

Fra : Thomas VJ

Dato : 08-02-05 01:04

"Andre" <andre21@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vandet nok ikke er det varmeste vil jeg anskaffe en dragt der også kan
> bruges til andre ferieture og måske her i landet om sommeren.

Helt sikkert en heldragt i 3 eller 5 mm alt efter hvor stor en frossenpind
du er ...

> Har overvejet en af disse:

<klip>

Hvis du alligevel er ude og betale over 1000 kr for en 3 mm heldragt, så
overvej en, efter min mening, noget bedre kvalitet som eks. denne:
http://www.camaro.at/en/tauchen/tropen/292722_90.htm
eller denne
http://www.camaro.at/en/tauchen/tropen/952757_99.htm

--
mvh,
Thomas VJ

Fra : Andre

Dato : 08-02-05 11:47

> Hvis du alligevel er ude og betale over 1000 kr for en 3 mm heldragt, så
> overvej en, efter min mening, noget bedre kvalitet som eks. denne:
> [...]

Hvor købes de i DK ??

Tror jeg vælger en heldragt. Hvor meget vægt skal man regne med ??
Har ikke dykket i dragt før, så der skal vel noget vægt på ??

Fra : Thomas VJ

Dato : 08-02-05 12:37

"Andre" <andre21@ofir.dk> skrev i en meddelelse

<klip>

> Hvor købes de i DK ??

f.eks. her:
http://www.amagerdykkercenter.dk/Default.asp?ID=85

> Tror jeg vælger en heldragt. Hvor meget vægt skal man regne med ??
> Har ikke dykket i dragt før, så der skal vel noget vægt på ??

tjaaa. hvis det er ren snorkeling, som foregår på overfladen, har du ikke
brug for bly.
Hvis du skal have gang i fridykning (skin diving) så er det afhængig af din
egen vægt og opdrift. Jeg bruger personligt 2 kg med min 3 mm når jeg
fridykker og 0-2 kg når jeg scuba dykker i min 3 mm afhængig af tank type.

Fra : Abildgaard 3140

Dato : 08-02-05 01:06

Andre wrote:
> Skal snart en tur til Tenerife. Der skal forhåbentlig snorkeldykkes
> og da vandet nok ikke er det varmeste vil jeg anskaffe en dragt der
> også kan bruges til andre ferieture og måske her i landet om sommeren.

I dit tilfælde ville jeg vælge en 3mm surferdragt eller lignende, som jeg
selv bruger om sommeren herhjemme.

Jeg har lignende overvejelser i forbindelse med en tur til Tobago.

Jeg overvejer lycradragt, pyjamas eller lignende som forsvar mod _stinging
plankton_ som efter sigende skulle være et slemt problem på de kanter. Men
prisen kan hurtigt blive lige lovlig pebret, for jeg skal have forsynet en
familie på fem medlemmer med planktonforsvar. Nogen gode ideer?

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>' www.aass.dk

Fra : Søren Reinke

Dato : 08-02-05 09:37

Andre wrote:
> [...]
>
> Er meste tilbøjelig til at købe heldragten men tænker på om den bliver for
> varm, besværlig at tage på og svære at dykke med ??

Puha den er lidt svær at svare på, hvor varmt er der i luften og i
vandet på det tidspunkt af året du skal der ned ?

Til dykning har jeg anvendt en 3mm shortie indtil udgangen af oktober
måned i Sharm el Sheikh, men under dykning bliver man ikke varmet af
solen som en snorkler går.

Men en 3mm shortie eller heldragt hvis du er kuldeskær skulle kunne gøre
det for dig.

Hilsen Søren Reinke
www.Xray-Mag.com Gratis online dykkermagazin