Atex
Fra : Stefan

Dato : 06-02-05 20:13

Er der nogle klubber der har Atex godkendt udstyr til kompressorrum samt
opdeling af udstyret ?

Det er jo ikke ufarlig med helium.

--
Med V Hilsen
Stefan

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 06-02-05 22:45

Stefan skrev i Message-ID: <k%tNd.807$yR7.86@news.get2net.dk>:

> Er der nogle klubber der har Atex godkendt udstyr til kompressorrum
> samt opdeling af udstyret ?

Aner ikke hvad der er.

> Det er jo ikke ufarlig med helium.

Nej, uha - helium er jo en farlig gas.

--
Peter Fjelsten (DIR-DK, EKPP) Om DIR <http://www.dir-dk.org/>
MSN "fjelsten@yahoo.com" Huledykning <http://www.ekpp.org/>

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 07-02-05 09:47

"Stefan" <sts@stsnet.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogle klubber der har Atex godkendt udstyr til kompressorrum samt
> opdeling af udstyret ?

Er det ikke når man har med explosive gasser at gøre? I danmark er det
eneste krav til kompressor anlæg at de skal godkendes af Force årligt. Og
jeg ved også at der ikke er nogle dykkerklubber eller dykkercentre der får
deres anlæg godkendt af Force.

Jeg ved ikke hvad du mener med opdeling af udstyret.

mvh
Jonas

Fra : Stefan

Dato : 07-02-05 16:25

Det bedste KlubberNE kan gøre er at få besøg af deres lokale brandmyndighed,
de SKAL vi noget om Atex.

For hvem vil tage ansvar for evt. en stor eksplosion i klubberne, vil du ?

--
Med V Hilsen
Stefan

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 07-02-05 18:23

Stefan wrote:
> Det bedste KlubberNE kan gøre er at få besøg af deres lokale brandmyndighed,
> de SKAL vi noget om Atex.
Kan du evt. give et link e.l. til regler om ATEX..

> For hvem vil tage ansvar for evt. en stor eksplosion i klubberne, vil du ?

Ja, det må de respektive bestyrelser, men hvad er du mener der er så
farligt, udover komprimeret luft og helium.

M.v.h.
Thore Jensen

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 07-02-05 18:32

SmaRTrxxv wrote:

> Kan du evt. give et link e.l. til regler om ATEX..

Fandt selv et link

http://europa.eu.int/comm/enterprise/atex/guide/guide_da.pdf

Efter at have skimmet det igennem kan jeg slet ikke se hvor du vil hen
med dit indlæg..

1. Reglerne vedrører kun omgang/arbejde med og i nærheden af farlige
gasser (atmosfærer), det nærmeste kan man komme det i en dykkerklub er
de få flasker med ren ilt der måtte findes..

2. Regler gælder ikke kun i erhversmæssigt øjemed se:
5. MATERIEL, SOM UDTRYKKELIG ER UNDTAGET FRA
DIREKTIV 94/9/EF

- materiel bestemt til anvendelse i husholdninger og
ikke-erhvervsmæssige områder, hvor potentielt
eksplosiv atmosfære kun sjældent forekommer og udelukkende som følge af
utilsigtet udsiven af gas;

M.v.h.
Thore Jensen

Fra : Stefan

Dato : 08-02-05 19:16

Hallo, har du læst det !

Atex er også for leverandør...., men indlægget drejer sig om ansvar ud i
klubberne, d!

Fra : Adam Rubin

Dato : 09-02-05 10:44

"Stefan" <sts@stsnet.dk> wrote in message
> Hallo, har du læst det !
>
> Atex er også for leverandør...., men indlægget drejer sig om ansvar ud i
> klubberne, d!

Kære Stefan

Din tone virker noget hysterisk. Du starter en tråd med at spørge om nogle
har ATEX godkendt udstyr til kompressorrum, samt et statement om at helium
ikker er ufarlig. Når så nogle venlige mennesker her på stedet forsøger at
finde ud af, hvad du mener og hvad du ønsker svar på, kommer ovenstående.
Jeg ville personligt have valgt en mere høflig tone, men sådan er vi så
forskellige.

ATEX. Som jeg husker det drejer det sig om håndtering af eksplosionsfare.
Med mindre man benytter hydrogen (hvad de færreste fritidsdykker (incl. de
vildeste tech fritidsdykkere) næppe gør) har vi ikke at gøre med
eksplosionfarlige gasser som dykkerer. Hvis du stadig mener ATEX diriktivet
er relevant for os, så berig os venligst med en argumentation herfor.

God dag
Adam

Fra : Michael

Dato : 07-02-05 17:52

Hejsa

Kig på dette link ang. info omkring ATEX.

http://www.brandteknisk-institut.dk/Default.asp?Id=1084

--
Med Venlig Hilsen
Michael Brejner

www.TM-Electronic.dk - Alt i lys, lyd og elektroniske dele
Kontakt os for mere informatio

Fra : René Kofoed

Dato : 07-02-05 18:39

"Michael" <perlen@postbilen.invalid> skrev i en meddelelse
> Hejsa
>
> Kig på dette link ang. info omkring ATEX.

> [...]

Hvis du kikker ordentliget på den nye lovgivning er der tale eksplosion og
ikke tryksprængning hvis det er flaskerne du er bange
for skal sprænge, altså ikke en lov klubben behøver at tænke på. Eksplosion
og sprængning er to vidt forskellige ting, ved ud fra mit daglige arbejde
med beredskab.
Klubber skal ikke have godkendt deres kompressoranlæg, da det er en
forening, og kun levere luft til klubbens medlemmer.
Den dag de sælger luft til ikke medlemmer skal den testets og godkendes
iflg. arbejdstilsynets regler. Det er Force der står for dette.
Hvad angår dykker butikker/center, ja så er der ingen vej uden om. Sker der
et uheld f.eks. dårlig luft til en dykkermed dødlig udgang, ja så har men et
problem hvis det kommer fra en butik. Rent forsikringsmessig er de ikke
dækket ind da de jo ikke har opfyldt gældene lovgivning, så man skal jo nok
regnemed at skulle sælge butikken, bilen huset, hunden, og konen, for at
kunne betale et evt. erstatning.

MVH

René

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 08-02-05 00:22

Hej René

> Klubber skal ikke have godkendt deres kompressoranlæg, da det er en
> forening, og kun levere luft til klubbens medlemmer.

Det er praksis, men ikke lov. I.flg. loven skal kompressor anlæg der er
mobile ikke godkendes, men så snart du har fastmonteret fyldepanel eller
dekantering skal det godkendes. Og er der tale om fyldning af nitrox skal
det godkendes selv om det ikke er mobilt. Det er den seneste visdom jeg har
hørt.

mvh
Jonas

Fra : Stefan

Dato : 08-02-05 17:40

De klubber som ikke ønsker at Force skal godkende deres udstyr/anlæg en gang
årligt, hvem har så ansvaret for om udstyret/anlægget er sikker/i orden ?

Hvad er det lige Force kigger på for at sige go for anlægget/udstyret ?

Fra : Søren Arnvig

Dato : 08-02-05 18:28

> De klubber som ikke ønsker at Force skal godkende deres udstyr/anlæg
> en gang
> årligt, hvem har så ansvaret for om udstyret/anlægget er sikker/i
> orden ?

Uanset om der føres tilsyn eller ej, så ligger ansvaret
selvfølgelig hos klubben, i sidste instans hos bestyrelsen. .
Vores klub har 2 uafhængige tilsyn, dels fra forbundet, som checker
på vores opfordring og dels vores egen uddannede højtryksmand.

Søren Arnvig

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 08-02-05 18:42

> [...]
> årligt, hvem har så ansvaret for om udstyret/anlægget er sikker/i orden ?
>
> Hvad er det lige Force kigger på for at sige go for anlægget/udstyret ?

Humm, der er nogle regler om indretning, og hvilke materialer der skal
bruges til rørføring osv. jeg er ikke 100% klar over hvad det helt præcist
går ud på.

mvh
Jonas

Fra : Adam Rubin

Dato : 09-02-05 10:35

> [...]
> årligt, hvem har så ansvaret for om udstyret/anlægget er sikker/i orden ?
>
> Hvad er det lige Force kigger på for at sige go for anlægget/udstyret ?

Force kontrollerer at reglerne i AT bekendtgørelse 289 Bekendtgørelse om
transportabelt trykbærende udstyr og AT anvisning 2.1.3.2 Godkendelse af
fyldestationer er opfyldt.

Er vi ikke kommet lidt langt væk fra ATEX direktivet?

Adam

Fra : Adam Rubin

Dato : 07-02-05 16:26

"Stefan" <sts@stsnet.dk> wrote in message

> Er der nogle klubber der har Atex godkendt udstyr til kompressorrum samt
> opdeling af udstyret ?
>
> Det er jo ikke ufarlig med helium.

Helium er næppe mere eksplosionsfarligt end luft. Hvorfor skal det specielt
fremhæves?

Adam

Fra : Johnny Christensen

Dato : 07-02-05 20:37

Et gæt, han forveksler det med hydrogen

JZC

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 07-02-05 21:40

Johnny Christensen skrev i Message-ID:
<4207c2ca$0$29282$14726298@news.sunsite.dk>:

> Et gæt, han forveksler det med hydrogen

Det _må_ det være. Ellers så er der lavet grundlæggende om på fysik/kemi
siden jeg tog min dykkeruddannelse...

Fra : Johnny Christensen

Dato : 08-02-05 08:48

Godt nok er det en forandrelig verden vi lever i, meeen...

JZC