Bank fik bank
Fra : Stig Leerbeck

Dato : 21-05-01 14:25

For nylig overgik De Samarbejdende Andelskasser til et nyt
homebank-system leveret af BEC.

Det kan ikke arbejde med Mac, hvorfor jeg straks er skiftet til Jyske
Bank.

Umiddelbart kan jeg ikke se, at BEC's løsning (som jeg naturligvis har
været inde og prøve via en PC) er spor bedre end Jyske Bank's.

Istedet for at skulle aflevere forskellige 4-cifrede nøgler ved hver
transaktion, skal jeg i BEC-modelen aflevere mit 8-cifrede password hver
gang. Da jeg selv kan vælge det, vil det nok alligevel opfattes som
forholdsvis nemmere.

Til gengæld kan jeg ikke - blot med mit kodekort i hånden (sådan som jeg
kan i Jyske Bank) - gå ind på systemet fra enhver computer et hvilken
som helst sted i verden. Der er nemlig blevet oprettet en sikkerhedsfil
på min PC-harddisk og hvis jeg skal anvende systemet fra en anden
computer, så skal jeg kopiere denne fil over på en diskette og flytte
rundt på den (og naturligvis kun på Windows-maskiner).

Alt ialt synes homebank løsningen fra Jyske Bank kun at være en anelse
mere besværlig, men den er til gengæld mere fleksibel og interfacet er
klart både smartere og flottere.

Stig

www.simplesoft.dk - www.macperiferi.dk

Fra : Ulrik Mailand

Dato : 21-05-01 16:36

skiftet er sket fordi andelskasserne tidligere kørte deres eget system,
hvilket gjorde det meget dyrt at udvikle nye funktioner.

De nye system er der 100 mindre banker og sparekasser der samarbejder om så
derfor er udvikling noget billigere - så hvem ved måske udvikler de noget
der kan køre på en mac.

Ulrik

Fra : Jonas C. Voss

Dato : 21-05-01 17:19

Ulrik Mailand <ulrik@mailand.dk> wrote:

> De nye system er der 100 mindre banker og sparekasser der samarbejder om så
> derfor er udvikling noget billigere - så hvem ved måske udvikler de noget
> der kan køre på en mac.

Jeg har Forstædernes bank, som også er en del af BEC, og bruger deres
webbank vha. VPC. Sidst jeg gik i struben på dem [for cirka 1 år siden]
fik jeg at vide, at de ville udgive en mac-løsning ultimo januar 2001.
Jeg har ikke set eller hørt om den endnu...

--
MVH Jonas

'It's just a job. Grass grows, birds fly, waves pound the sand.
I beat people up.' [Muhammed Ali, 1977]

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 21-05-01 17:25

Jonas C. Voss <SCRATCHTHISjc@voss.tf> wrote:

> [...]
> fik jeg at vide, at de ville udgive en mac-løsning ultimo januar 2001.
> Jeg har ikke set eller hørt om den endnu...

Jeg kender en der er område direktør i Forstædernes Bank og der kommer
INGEN Mac løsning. Skift til Jyske Bank og slip for mere bøvl og øregas.

--
Cordiali saluti Jesper

Fra : Jonas C. Voss

Dato : 21-05-01 22:02

> Jeg kender en der er område direktør i Forstædernes Bank og der kommer
> INGEN Mac løsning. Skift til Jyske Bank og slip for mere bøvl og øregas.

Hold kæft hvor er det bare for ringe!!!!
Jeg skiftede faktisk oprindeligt til FB fordi bankrådgiveren jeg
snakkede med sagde, at deres webbankløsning var platformsuafhængig. Jeg
spurgte endda 'virker den til Macintosh?' hvortil kan svarede 'ja, den
er jo platformsuafhængig'. Det lød jo banjo!
Dog måtte jeg surt erfare at deres webbank var ligeså
platformsuafhængig, som Mario Bros. Herefter bryggede jeg en laaaaang
smæde-email [holdt dog en sober og velargumenteret linje] til deres
IT-ansvarlige, der først bekymrede sig om at svare syv uger og én til
mail senere på denne måde:

[Det var altså primo 2001 og ikke ultimo januar som jeg skrev tidligere]

Mine tekniske spørgsmål var ikke så voldsomme, jeg tillod mig bare, at
spørge om deres undskyldning for ikke at lave nogen løsning til 'MAC',
var ligeså dårlige som bl.a. den Danske Bank havde på det tidspunkt.
Nemlig, at browserne til 'MAC' ikke var blevet opdateret siden Moses
have skægstubbe selvom både IE og NC kom ud med opd. på det tidspunkt.
Samtidgi skrev jeg så at det jo var lykkedes andre at lave løsninger der
var platformsuafhængige, hvorfor jeg ikke antog tiraden om manglende
browseropdateringer som plausibel årsag.
Har flere gang tænkt på at skifte bank [igen], til Jyske bank, men FB
har altså et virkeligt godt argument i deres studiekonto, som jeg pt.
har, og regner med at være berettiget til et par år endnu.
Men når der begynder at komme andet end SU og studiejobslønninger på
kontoen, så tager jeg nok også mine foretninger til en bank med en
mac-løsning.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 22-05-01 10:14

> [...]

> derfor er udvikling noget billigere - så hvem ved måske udvikler de noget

Jeg kan ikke lige se, hvordan udviklingen skulle være billigere. Det
foregående system var allerede indkørt af banken og det var købt af
Jyske Bank og SDA alene tæller 38 banker.

Min lokale bank blev overrasket, da jeg fortalte dem, at deres nye
system ikke kunne bruges af alle. Jeg tror, at BEC taler godt for deres
syge moster når de skal sælge et nyt system og når nu varen er solgt, så
tror jeg de nok skal finde på en undskyldning til ikke at udvikle noget
til andre platforme.

Derfor stemte jeg med fødderne og valgte en anden.

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 21-05-01 22:57

> [...]
> computer, så skal jeg kopiere denne fil over på en diskette og flytte
> rundt på den (og naturligvis kun på Windows-maskiner).

Det er nemlig helt rigtigt!:
Flere banker har lanceret s.k. 'netbanker' efter samme koncept (jeg
kender p.t. Unibank og Danske Bank).

Jeg finder det noget til grin overhovedet at betegne disse systemer som
'netbanker':

For det første er det jo upraktisk at skulle bære rundt på en diskette.
Dernæst kan man fundere over, hvor mange 'fremmede' PC-ejere, der ville
være begejstrerede over, at man bad om lov til at indlægge data i deres
computer?
Endelig advarer i hvert tilfælde Unibank mod at anvende systemet fra
computere i biblioteker, netcaféer m.v. - og det er vel netop fra
sådanne steder, man under rejser kunne tænkes at ville kontakte sin
'netbank'?

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Allan N. Pedersen

Dato : 22-05-01 22:12

Hejsa

Jeg har idag talt med min Andelskasse i SDA. Jeg er blevet stillet en Mac -
løsning i udsigt til efter pinse (2001).
Ifølge mine oplysninger arbejdes der i øjeblikket på test af Mac-løsningen.

Det var de konkrete oplysninger - som jeg vil undlade at kommentere indtil
efter pinsen, d.v.s de får chancen fra min side.

Mvh.
MacAllan

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 27-05-01 14:45

Allan N. Pedersen <d193@post10.tele.dk> wrote:

> Jeg har idag talt med min Andelskasse i SDA. Jeg er blevet stillet en Mac -
> løsning i udsigt til efter pinse (2001).

Jeg fik netop i onsdags den samme melding fra Andelskassens lokale
bankbestyrer.

Det lyder jo godt, men det er vist desværre for sent for mit
vedkommende!

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 27-05-01 16:50

Stig Leerbeck <simple@post3.tele.dk> wrote:

> Det lyder jo godt, men det er vist desværre for sent for mit
> vedkommende!

....og en af mine bekendte havde netop fat i BEC og fik dér at vide, at
de aldeles ikke arbejde med nogetsomhelst til Macintosh!

Fra : Allan N. Pedersen

Dato : 27-05-01 20:04

Jeg følger op på udviklingen mandag d. 28 maj - dvs. forhører mig om
status.

MacAllan

Fra : Allan N. Pedersen

Dato : 24-06-01 11:56

Hejsa

Faktum blev at deres "Macintosh-løsning" er at anbefale at der installeres
VPC - hvilket efter min opfattelse ikke er nogen løsning.
Jeg har ikke nogen pci kortpladser ledige i min grå G3 - så nu skifter jeg
bank.
Mvh.
MacAllan

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 24-06-01 14:31

Allan N. Pedersen <d193@post10.tele.dk> wrote:

> Hejsa
>
> Faktum blev at deres "Macintosh-løsning" er at anbefale at der installeres
> VPC - hvilket efter min opfattelse ikke er nogen løsning.

Enig!

> Jeg har ikke nogen pci kortpladser ledige i min grå G3 - så nu skifter jeg
> bank.

Øhhh.. Virtual PC er et _program_ og kræver ingen PCI-pladser...

--
René

Fra : Allan N. Pedersen

Dato : 24-06-01 21:42

"snip"

Æææmmmm - jeg troede det krævede et kort med pc-processor som
skulle monteres i
et pci - slot + programmet VPC.

MacAllan

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 24-06-01 23:12

Allan N. Pedersen <d193@post10.tele.dk> wrote:

> "snip"
>
> Æææmmmm - jeg troede det krævede et kort med pc-processor som
> skulle monteres i
> et pci - slot + programmet VPC.

Nej. I "gamle dage" kunne man få sådanne kort til Mac, men i dag kører
det i ren software.

--
René

Fra : Allan N. Pedersen

Dato : 25-06-01 21:31

Ok - så lærte jeg også det. Navnet antyder også noget i den retning.
Jeg fortryder dog ikke min beslutning.
Mvh.
MacAllan