Pantebrev infrielse ?
Fra : Per

Dato : 04-02-05 13:41

Hej.

Jeg betaler af på et 8% pantebrev som jeg gerne vil indfri. Er det ikke
normalt at det gøres til kurs 100 ?
(der er 7 år igen ud af 17)

På min årsopgørelse står der kursen er 110 ? (sidste år stod der 105)

Hvad betyder det ?

På forhånd tak.

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 04-02-05 17:42

"Per" <Per@nospam.com> wrote in message
> Hej.
>
> Jeg betaler af på et 8% pantebrev som jeg gerne vil indfri. Er det ikke
> normalt at det gøres til kurs 100 ?

Det vil jeg da mene: Et pantebrev er et gældsbevis, man kan vel altid betale
sin gæld tilbage til pålydende!?

> På min årsopgørelse står der kursen er 110 ? (sidste år stod der 105)
>
> Hvad betyder det ?

Det betyder at din gæld, hvis du ikke betaler den tilbage men i stedet for
betaler afdragene, er 110 kroner værd for hver 100 du skylder - fordi du
betaler 8% i rente medens renten alle andre steder er på godt 2.50% . M.A.O:
Det ville være en fornuftig investering at købe dit pantebrev.

.... Men du kan stadigvæk betale 100 Kr for hver 100 Kr du skylder. d.v.s.
Indløse til kurs 100.

Det er "synd" for køberen - men sådan er det!!

Fra : Erik Eriksen

Dato : 04-02-05 22:36

"Frithiof Andreas Jensen" <frithiof.jensen@die_spammer_die.ericsson.com>
skrev i en meddelelse news:cu08ch$csm$1@newstree.wise.edt.ericsson.se...

> [...]
> Indløse til kurs 100.
>
> Det er "synd" for køberen - men sådan er det!!

Normalt skal kreditor tilbyde debitor at han kan indfrie pantebrevet til
dagskursen, men derom står skrevet i selve
pantebrevsteksten

vh Erik

Fra : Devilicious

Dato : 06-02-05 11:22

> Det vil jeg da mene: Et pantebrev er et gældsbevis, man kan vel altid
> betale
> sin gæld tilbage til pålydende!?

Indrømmet, jeg har næsten ingen erfaring med pantebreve, så derfor bevæger
jeg mig nok på tynd is her, men jeg er da ret sikker på, at der ikke er
nogen generelle krav til pantebreve, at de skal kunne indfries til kurs 100
(sådan som konverterbare realkreditobligationer skal). Faktisk - så vidt jeg
har hørt - er det langt fra udsædvanligt der skal betaler en overkurs
(f.eks. 103) til kreditor som en præmie for at få afbrudt sit cashflow, og
skulle reinvestere pengene.

MK