Piratkopiering
Fra : Jørn Ibsen

Dato : 30-01-05 12:13

Suk. Nu har jeg snart brug for nogle gode argumenter.

Min 15-årige datter har en pc med dvd-brænder, og hun vil selvfølgelig
hellere end gerne igang med at kopiere lånte cd'er, samt brænde kopier
af sine egne til alle vennerne. Og det må hun ikke, fortæller hendes
modbydelige far så. Og så kommer det gode spørgsmål "Hvorfor må Alfred
fra klassen så?"

Jeg er skilt fra hendes mor, så datteren har 2 opholdssteder. Og der
er jo intet galt i, at man kopierer sine egne cd'er til eget brug, så
selvfølgelig må hun have kopier af sin musik fra det ene værelse
liggende på det andet værelse. Og selvfølgelig må hun kopiere det til
sin mp3-afspiller. Må hun så også kopiere vennernes musik til sin mp3?
Hvis hun gør det, må hun så kopiere mp3-musikken over på sin pc? Og
brænde det til en cd?
Hvad nu, hvis hun sælger en af de cd'er, som hun har en kopi af? Skal
kopien så destrueres? Ja, ifølge loven. Ellers kan hun jo rask væk gå
i gang med at købe et hav af cd'er, kopiere dem til sig selv, og sælge
dem videre. Og der er jo intet galt i at låne en cd af andre, vel?
Nej. 2 personer kan dele musik ved at den ene køber cd'erne, brænder
kopier til sig selv, og låner originalerne ud til den anden på
ubestemt tid. Er det så ulovligt?

Musik, man mod betaling downloader fra internettet, må gerne brændes
ud på cd'er. Hvordan kan man så efterfølgende dokumentere, at det er
downloadet mod betaling, og ikke lånt fra vennernes cd'er?

Intet af ovenstående er muligt at kontrollere som forældre, hvilket
nærmest opfordrer til at man blot lader stå til. Jeg har ofte
overvejet at sige til datteren, at hun må gøre som hun vil, men
problemet opstår den dag hun så har brændt et par hundrede cd'er til
vennerne, og nogen sladrer.

Argumenterne om skyhøje bøder og fængselsstraf virker ikke, for "der
er jo ingen der opdager, at jeg kopierer en enkelt cd". Næ, det er der
vel ikke. Og så kører møllen...

Vh. JIB

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 30-01-05 12:21

"Jørn Ibsen (slet HMK1Q)" <j-ibsen@HMK1Qget2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad nu, hvis hun sælger en af de cd'er, som hun har en kopi af? Skal
> kopien så destrueres?

Nej

Det er ikke noget krav for lovligheden af en digital kopi, at man fortsat
er ejer af det originaleksemplar, som har dannet grundlag for kopien.
Det er derfor tilladt at bevare en lovlig kopi, selvom originaleksemplaret
er videresolgt eller på anden måde videreoverdraget. Hvis original-
eksemplaret købes med henblik på kopiering og efterfølgende videresalg,
vil forholdet ud fra almindelige omgåelsesbetragtninger statuere en
krænkelse af ophavsretten.

--
Ivan V. Klattrup
www.klattrup.dk

Fra : Holst

Dato : 30-01-05 12:33

Jørn Ibsen (slet HMK1Q) wrote:

> Suk. Nu har jeg snart brug for nogle gode argumenter.

Prøv eventuelt at postet dit indlæg i dk.videnskab.jura, hvis du vil
have et mere præcist svar, end det du måske får her.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 30-01-05 12:40

Den 30-01-05 12.12 skrev Jørn Ibsen (slet HMK1Q) følgende:
> Suk. Nu har jeg snart brug for nogle gode argumenter.
>
> det må hun ikke, fortæller hendes
> modbydelige far så. Og så kommer det gode spørgsmål "Hvorfor må Alfred
> fra klassen så?"

Det må Alfred heller ikke, Alfred er slem! Hm, det argument er sikkert
bedre til en 5-årig end til en 15-årig.

> Må hun så også kopiere vennernes musik til sin mp3?

Nej.

> Hvis hun gør det, må hun så kopiere mp3-musikken over på sin pc? Og
> brænde det til en cd?

Nej - pga. ovenstående.

> Hvad nu, hvis hun sælger en af de cd'er, som hun har en kopi af? Skal
> kopien så destrueres? Ja, ifølge loven.

Nej, det siger loven ikke. Hun må gerne kopiere fra sine egne cd'er og
derefter sælge originalen og beholde kopien.

> 2 personer kan dele musik ved at den ene køber cd'erne, brænder
> kopier til sig selv, og låner originalerne ud til den anden på
> ubestemt tid. Er det så ulovligt?

Ja, man må ikke kopiere fra lånte cd'er.

> Musik, man mod betaling downloader fra internettet, må gerne brændes
> ud på cd'er. Hvordan kan man så efterfølgende dokumentere, at det er
> downloadet mod betaling, og ikke lånt fra vennernes cd'er?

Nu kommer vi ind på en anden problemstilling, nemlig beviset - det er
også aktuel ved kopiering fra kammeraternes cd'er samt ved køb og
videresalg af cd'er. Man kan sandsynliggøre, at man har overholdt loven
ved at fremlægge kvitteringer fra såvel netkøb som butikskøb og evt.
videresalg. Ved netkøb kan man desuden fremvise et kontoudtog, hvor det
fremgår, at pengene er betalt til netbutikken. Det er så op til dommeren
at vurdere, om han tror på APG eller den anklagede.

> Intet af ovenstående er muligt at kontrollere som forældre, hvilket
> nærmest opfordrer til at man blot lader stå til.

Som forælder har man nogenlunde tjek på, hvor mange penge børnene har
til rådighed. Hvis lille Sofus pludselig har 1.000 musiknumre på pc'en -
alle med populære kunstnere - så skal der nok ikke meget fantasi til at
forestille sig, at der er noget, der halter. Du ville nok også undre
dig, hvis din datters cd-samling på reolen blev forøget med 10 cd'er om
ugen, eller hvis hun hver dag kom hjem med en ny bluse efter en tur til
det lokale storcenter.

> Argumenterne om skyhøje bøder og fængselsstraf virker ikke, for "der
> er jo ingen der opdager, at jeg kopierer en enkelt cd". Næ, det er der
> vel ikke. Og så kører møllen...

Ja, det er problemet. Og i langt de fleste tilfælde vil der intet ske.
Der sker som regel kun noget, hvis man kopierer og videregiver i stor
stil. Hvis man sælger det kopierede eller tilbyder det til andre via
internettet, bliver det dog farligt allerede ved få kopier.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Nemmere, hurtigere og mere sikkert internet med Firefox

Fra : Poul Erik

Dato : 30-01-05 14:27

On Sun, 30 Jan 2005 12:39:37 +0100, Kim Ludvigsen
<usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

>Ja, man må ikke kopiere fra lånte cd'er.

Resten er rigtigt, men lige netop her tror jeg du ikke har læst
formuleringen rigtigt.

Hun har købt originalen, kopieret den, og låner så originalen ud.

Ergo ejer hun originalen, på det tidspunkt hun kopierer den, og så er
det lovligt. Hun ejer den i øvrigt også medens den er lånt ud.

Poul Erik
Fjern cykel i adresse

--
== __o
Poul Erik Lindaa === _'\ <_ E-mail: lindaa@mail.tele.cykeldk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 30-01-05 19:14

Den 30-01-05 14.27 skrev Poul Erik følgende:
> On Sun, 30 Jan 2005 12:39:37 +0100, Kim Ludvigsen

> Resten er rigtigt, men lige netop her tror jeg du ikke har læst
> formuleringen rigtigt.

Njah, ovenstående er også rigtigt. Men du har ret med hensyn til, at jeg
ikke har læst formuleringen rigtigt. For der er slet ikke tale om at
låneren kopierer, sådan som jeg læste det.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Optag, brænd og få styr på musikken med det gratis program iTunes

Fra : Armand

Dato : 30-01-05 17:46

Jørn Ibsen (slet HMK1Q) wrote:
> [...]
> af sine egne til alle vennerne. Og det må hun ikke, fortæller hendes
> modbydelige far så. Og så kommer det gode spørgsmål "Hvorfor må Alfred

Lige dén der er jo nærmest umulig at trumfe - Det skulle lige være fordi
at Alfreds forøældre ikke ved hvor indskrænket retten til at kopiere
digitalt er :-/

Men netop det let udførte arbejde der ligger i det digitale islet er
baggrunden for den skærpede lovgivning, for man må stadig kopiere
uhindret løs på kassettebånd, og således kán din datter lave sine
MP3'ere på ganske lovlig vis, blot ved en lidt mere omstændig procedure:
Hvis hun kopierer/brænder fra det analoge signal som der kommer ud af
f.eks en discman er der frit spil.
Det burde kunne lade sig gøre at påvirke hende til at gøre de på dén
måde for at både hun og du har god samvittighed :-/

> Musik, man mod betaling downloader fra internettet, må gerne brændes
> ud på cd'er. Hvordan kan man så efterfølgende dokumentere, at det er
> downloadet mod betaling, og ikke lånt fra vennernes cd'er?

Min eneste erfaring derom, er den aktuelle Tsunami-indsamligns plade,
som jeg har downloadet - Dén er sikret mod videre kopiering, hvorved jeg
end ikke kan få den lagt over på den MP3-spiller jeg bruger som støjværn
på mit arbejde

--
Armand.

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 30-01-05 22:15

Armand <armand@mcchaufforerne.dk> skrev:

> [...]
>aktuelle Tsunami-indsamligns plade,
>som jeg har downloadet - Dén er
>sikret mod videre kopiering, hvorved jeg

Det må da være til at leve med - de spiller den jo i radioen 58
gange daglig....

Vh. JIB (som for længst har fået spat af den sang)

Fra : kim

Dato : 31-01-05 14:28

Hvis de downloadede filer er beskyttede WMA filer (hvilket er tilfældet hvis
du har downloaded fra payload) så kan du benytte et program der hedder
tunebite til at konverterer dem til ubeskyttede mp3 filer, og det er vist
endda lovlig!

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 04-02-05 00:58

Jørn Ibsen (slet HMK1Q) wrote:
> Suk. Nu har jeg snart brug for nogle gode argumenter.

Så må du låne vores - den virkede i hvertfald på vores musikinteressere
16-årige datter

Vi spurgte hende hvorfor hun ville stjæle fra musikere, som hun holder så
meget af? Man stjæler jo ikke penge op ad lommen på de "superskønne"
musikere der har knoklet for at gøre deres arbejde godt, vel? Når man ikke
køber deres CD'er så har de ikke råd til at tage den "indtjeningsløse" tid
det tager at komponere musikken og skrive teksterne til en ny CD. Intet salg
= ingen ny CD.

Den tyggede hun længe på, og der kom mange spørgsmål bagefter - men hun
kunne se logikken.
Det skal lige med at vores datter lige selv er begyndt at skrive
musik/tekster og hun ved godt at det tager "100 år" før tekst nærmer sig
noget der måske kan bruges

/ Flying Hotdogs