Links - css/html?
Fra : Rasmus Hansen

Dato : 30-01-05 08:12

Hej. Jeg har en ven der har lavet siden http://lemvigroklub.dk og
jeg har set menuen ude i højre side. Jeg ønsker også sådan en,
men jeg kan ikke finde ud af at lave en, og jeg har spurgt ham,
og han siger, at det er noget med to filer som FrontPage (det er
det han bruger) selv laver, så de kommer til at virke.
Kan I hjælpe mig med at lave nogle lignende menuer?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 30-01-05 08:47

Rasmus Hansen skrev:

> [...]
> det han bruger) selv laver, så de kommer til at virke.
> Kan I hjælpe mig med at lave nogle lignende menuer?

han har ret det er en frontpage extension! Og personligt vil jeg undgå
den hvis jeg var dig! læs hellere hvordan man laver menuer på
http://www.webdesign101.dk/xhtml/navigation/cssmenuer.php, men hvis du
er ude efter sådan noget, vil jeg nok starte med at læse alt om html og
css på www.html.dk, så vil du nok indse at det ikke er den bedste måde
at lave menuer på. Det kan godt være det virker let, men det er en
java-applet som er lavet af frontpage, og deres indbyggede applets
sucks big time! Ellers gå ned og køb et lille hæfte i banegårdskiosken
eller en anden større kiosk, om webdesign/html/frontpage.

Claus

Fra : Anders K.

Dato : 31-01-05 14:23

hej.
Jeg er så vennen der har lavet www.lemvigroklub.dk.
Hvorfor "sucks" det der front page laver?
Og så kan jeg ikke se den der menu jeg har lavet inde på den der side!
Hilsen Anders

PS: Det er ikke for at hakke ned på nogen! jeg er bare nysgerrig!

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 31-01-05 15:15

Anders K. skrev:

>Og så kan jeg ikke se den der menu jeg har lavet inde på den der side!

Fordi du ikke har en javafortolker installeret, følger ikke med
browseren?

http://java.com/en/index.jsp

Klik på Get It Now.
--
Knud

Fra : Anders K.

Dato : 31-01-05 19:24

Ups... jeg kom vist til at skrive det lidt forkert! :D
Jeg mente at jeg kan ikke se hvordan man kan lave den der menu der er på
www.lemvigroklub.dk, inde på den side Claus Jacobsen henviste til! :D
Hilsen Anders

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 31-01-05 20:16

Anders K. skrev:

> Ups... jeg kom vist til at skrive det lidt forkert! :D
> Jeg mente at jeg kan ikke se hvordan man kan lave den der menu der er
> [...]

Det var sådan set heller ikke en henvisning til løsningen! Grunden til
at jeg gav dig det link, er fordi at de menuer man laver i frontpage er
stokforældede! det er en javamenu, som er indbygget i frontpage, og for
at kunne bruge dem, skal man som Knud Gert fortæller have en java
virtual machine installeret. Og der følger ingen med som standard hvis
man har en nyere windows XP, da det er noget der er blevet afgjort i
retten (sun vandt og microsoft måtte smide sin machine ud af systemet!)

Desuden er det, undskyld jeg siger det, en amatør agtig måde at gøre
tingene på. Det er ikke for at nedgøre dig, men det kan laves meget
hurtigere ved at have et baggrundsbillede på a:link og et andet på
a:hover.

EKS:

i din html har du følgende link:

i din css skriver man så:
a:link {
background:url("bgnorm.gif") no-repeat;
}
a:hover {
background:url("et billede der viser tilstanden når musen er over.gif")
no-repeat;
}
Det var det! nu har du stylet samtlige links i dit dokument, så det
ligner din menu. hvis du vil have en menu, laver du blot en liste og
sætter links deri:

<ul id="nav">
<li>mit link som ovenfor!</li>
<li>endnu et link som beskrevet ovenfor!</li>
</ul>

og for at undgå at alle links i dokmentet ser sådan ud skriver du i css:
#nav a:link {
det som stod ovenover!
}
#nav a:hover {
det som stod ovenover!
}

Voila!!! Så er din menu færdig: du kan så også style din menu ved om
den skal være vandret eller lodret:

#nav {
padding:0;
margin:0;
} /* ved lister er der altid en indent, men er forsk. i de forsk.
browsere, derfor nulstiller man dem lige */

#nav li {
float:left; /* gør det til en vandret menu! udelad hvis det skal være
en lodret menu */
list-style-type:none; /* så undgår man de tegn der normalt kommer ved
lister (circler, firkanter, ruder etc.) */
}

Fordelen ved denne type er, hvis man får mange menupunkter som
pludselig skal indeholde andre menupunkter (altså en menu i flere
niveauer) så indsætter man blot endnu en ul i den li som skal indholde
en undermenu, men det er det du kan læse på webdesign101.dk, og med
lidt javascript og lidt styling, så har man en genial måde at lave
menuer på, som også gør det meget lettere for blinde/svagtseende at
bruge siden.

Claus

PS. jeg er desværre af anden mening end Jens Peter Karlsen og mener så
afgjort at Frontpage er et produkt microsoft aldrig skulle have
udviklet! det har gjort livet til et større helvede end himmel gennem
tiderne, og det hjælper altså ikke noget at det så er begyndt at
fungere nu. Folk har desværre optaget de ekstremt dårlige vaner som
programmet har indført.

Fra : Anders K.

Dato : 08-02-05 13:35

Ok... Jeg tror måske jeg vil få lavet en anden salgs menu (der måske
minder lidt om den jeg har nu!) Jeg prøvede faktisk også at åbne siden i
firefox på en anden com, og det tog 100 år bare for at downloade det der
java (eller hvad det nu var!)

Jeg bruger heller ikke FP til at lave hjemmesiden, men som hjælp! (altså
jeg bruger ikke noget af det den laver, (ud over det med menuen!) men jeg
synes det er næmmere at lave det der hvor den viser farver! Jeg ved også
godt der er andre freeware programmer der kan det, men hvorfor downloade
det, når man har et i forvejen? :D

Hilsen Anders

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 31-01-05 20:22

Anders K. skrev:

>Jeg mente at jeg kan ikke se hvordan man kan lave den der menu der er på
>www.lemvigroklub.dk, inde på den side Claus Jacobsen henviste til! :D

Hvis du vil vide, hvordan man laver den med Java i FP, så er
news:dk.edb.internet.webdesign.frontpage, kan ikke laves i FP
2003, da man er ved at gå væk fra at lave den slags med Java.

Et godt alternativ er at lave det med css, se f.eks.
http://www.thorsenholm.dk/misc/fancynoappletmenu.html, aå er man
over alle problemer med at brugerne ikke har en javafortolker
installeret.
--
Knud