/ Forside / Interesser / Fritid / Knallert / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Knallert
#NavnPoint
pallebhan.. 109279
Jon 13755
NoShyGuy 12369
Sunowich 7245
rpje 6490
scootergr.. 5859
masteraug.. 4691
Japse 3488
3773 3416
10  dova 3104
2 takt vs. 4 takt.
Fra : Tma86


Dato : 29-01-05 20:27

Hej NG

Jeg har kigget på et par forskellige modeller, den ene er en Piaggio Zip 4T
og den anden er Peugeot Speedfight 2.

Piaggioen er en 4 takts, hvilke fordele og ulemper er der ved sådan en
scooter og er der nogen der har nogen erfaringer med de 2 modeller ?

PFT.


MVH Tommy





 
 
RpR (29-01-2005)
Kommentar
Fra : RpR


Dato : 29-01-05 21:32

> Piaggioen er en 4 takts, hvilke fordele og ulemper er der ved sådan en
> scooter og er der nogen der har nogen erfaringer med de 2 modeller ?

4takteren kører omkring 50 - 60km/l, hvorimod 2-takteren går 20 - 30km/t.
2-takteren er tilgengæld hurtigere på alle leder og kanter, og den er meget
nemmere at få til at rende stærkt

2-takteren skal have påfyldt en liter olie for hver ~1500km du kører,
4-takteren skal bare ha' motorolien skiftet engang om året.

4-takterne er klar billigst i drift.

--

- RpR
~=[ www.MopedGallery.dk ]=~
~=[ www.PhotoBlog.dk ]=~
--



Ole Pagh (30-01-2005)
Kommentar
Fra : Ole Pagh


Dato : 30-01-05 07:39

RpR wrote:


> 4takteren kører omkring 50 - 60km/l,

Ikke uden at man kører _meget_ forsigtigt og ikke over 40 km/t
Min kører 40...45 km/l ved blandet kørsel ( 2 x 30 km om dagen + det løse)

> 4-takteren skal bare ha' motorolien skiftet engang om året.

Kun hvis man kører meget lidt. Det korrekte iflg. manualen er olieskift for
hver 3000 km.
Forbruget på de 3000 km er 0,1-0,2 l.
>
> 4-takterne er klar billigst i drift.

Ja, og de støjer mindre og forurener meget mindre end 2 takt

Problemet med Zip 4T er at den ikke produceres mere. Der kører kun få af dem
rundt i DK og det er svært at finde et værksted der virkelig ved noget om
dem.
Dens kvalitet er vel at sammenligne med andre Piaggio'er og de har et
udemærket ry her i ng.

Se evt. 1.2 dage tilbage i ng, hvor Stig Sørensen skriver om sin Listo 4
takt. Det lyder som en scooter der kunne være værd at satse på hvis man vil
køre 4-takt.
Den er svjv. også billig. Om kvaliteten ved jeg ikke noget.

--
hilsen
Ole



Stig Sørensen (30-01-2005)
Kommentar
Fra : Stig Sørensen


Dato : 30-01-05 09:32

On Sun, 30 Jan 2005 07:39:09 +0100, Ole Pagh wrote:


> Se evt. 1.2 dage tilbage i ng, hvor Stig Sørensen skriver om sin Listo 4
> takt. Det lyder som en scooter der kunne være værd at satse på hvis man vil
> køre 4-takt.
> Den er svjv. også billig. Om kvaliteten ved jeg ikke noget.

Den kan jeg da fortælle lidt om så

Jeg er ikke just en scooter-ekspert eller ligende, faktisk er Listo 45 min
første scooter, da jeg stod og manglede et billigt transportmiddel og en
bil var en anelse for dyr for mig.

En del skruer er begyndt at ruste på scooteren, forrøret begynder også
at ruste så småt. De var lige det eneste jeg kunne finde på kvaliteten
af scooteren, selvfølgelig er indevoldene billige dele og vil ikke kunne
sammenlignes med en scooter der koster 20.000kr. - det siger sig selv.

Men man skal gøre det op med sig selv hvad man forventer at få for
7000-7500kr.

Jeg er i hvert fald godt tilfreds, den er dejlig okønomisk, efter at have
fjernet skiven larmer den virkelig ikke meget og køre med meget lave
omdrejninger.

Jeg købte min Listo hos Lindbergmotor.dk - de giver 2 år garanti.
Jeg havde få småproblemer med Listo'en lige fra start af, men tror at
jeg var en af de få uheldige. Den havde svært ved at stå i tomgang og
havde uregelmæssigt motorgang og tomgang. (Nej, det var ikke
tomgangsskruen - hvis du sidder og tænker dette

Jeg ringede til Lindbergmotor.dk og fik fat på Brian i værkstedet, vi
aftalte en tid, her i fredags, hvor jeg bare skulle komme op så skulle
han nok lave det. I fredags kørte jeg så fra Rødekro til Vejen (55km)
og fik enorm god service fra Brian - faktisk for 7500kr. var jeg ret så
forbavset over en så god service jeg fik, ærlig talt havde jeg ikke
regnet med smil og latter.

Nu her hvor jeg fik en ny karburator, justeret ventiler, tændrør, skifte
olie osv. kører den som en drøm - midlest talt.

Hvis man søger en scooter der kan lege rundt med de 15-16 åriges
toptunede scooter skal man nok ikke købe en Listo.

Men som sagt, det er jo op til en selv hvad man søger og hvad man
forventer af 7500kr. (inkl levering!)



Chipmand (31-01-2005)
Kommentar
Fra : Chipmand


Dato : 31-01-05 00:32

On Sun, 30 Jan 2005 09:31:32 +0100, Stig Sørensen <no@mail.nospam>
wrote:


>Hvis man søger en scooter der kan lege rundt med de 15-16 åriges
>toptunede scooter skal man nok ikke købe en Listo.
>
>Men som sagt, det er jo op til en selv hvad man søger og hvad man
>forventer af 7500kr. (inkl levering!)
>

Jeg kan så her lige komme med den bemærkning at P. Lindberg kommer med
en 30´r udgave af listoen til foråret.

Og Stig du er ikke den eneste der har et rustet forrør det har jeg
også på min listo.

Mvh
Chipmand

Brian Axelgaard (31-01-2005)
Kommentar
Fra : Brian Axelgaard


Dato : 31-01-05 00:33

"Chipmand" <chipmand@bluebottle.com> skrev i en meddelelse
news:5hrqv018sosmntjtl97tsbm5l63ml1oo2s@4ax.com...

> Jeg kan så her lige komme med den bemærkning at P. Lindberg kommer med
> en 30´r udgave af listoen til foråret.

Hvad med prisen?



Chipmand (31-01-2005)
Kommentar
Fra : Chipmand


Dato : 31-01-05 01:30

On Mon, 31 Jan 2005 00:32:39 +0100, "Brian Axelgaard" <ask@for.it>
wrote:

>"Chipmand" <chipmand@bluebottle.com> skrev i en meddelelse
>news:5hrqv018sosmntjtl97tsbm5l63ml1oo2s@4ax.com...
>
>> Jeg kan så her lige komme med den bemærkning at P. Lindberg kommer med
>> en 30´r udgave af listoen til foråret.
>
>Hvad med prisen?
>

Prisen skulle blive den samme som 45´r modellen altså 7495.- incl moms

mvh
Chipmand

Hr. Ano Nym (10-02-2005)
Kommentar
Fra : Hr. Ano Nym


Dato : 10-02-05 06:26

>>Hvis man søger en scooter der kan lege rundt med de 15-16 åriges
>>toptunede scooter skal man nok ikke købe en Listo.
>>
>>Men som sagt, det er jo op til en selv hvad man søger og hvad man
>>forventer af 7500kr. (inkl levering!)
>>
>
> Jeg kan så her lige komme med den bemærkning at P. Lindberg kommer med
> en 30´r udgave af listoen til foråret.
>
> Og Stig du er ikke den eneste der har et rustet forrør det har jeg
> også på min listo.
>
> Mvh
> Chipmand

Man kan købe noget rigtig ovnmaling der er temmelig robust (i hvert fald
mere end det motip spray jeg brugte engang), måske kan det bruges til
forrør? OT: Jeg er i hvert fald færdig med give brændeovne 'ovnsværte', det
lugter ikke helt godt synes jeg :)

RpR (31-01-2005)
Kommentar
Fra : RpR


Dato : 31-01-05 15:18

> Ikke uden at man kører _meget_ forsigtigt og ikke over 40 km/t
> Min kører 40...45 km/l ved blandet kørsel ( 2 x 30 km om dagen + det løse)

Så skal motorerne fra 70'erne være blevet forringet meget. Min gamle Honda
Dax gik altid over 45km/l mere eller mindre uanset kørsel.

> Kun hvis man kører meget lidt. Det korrekte iflg. manualen er olieskift
for
> hver 3000 km.
> Forbruget på de 3000 km er 0,1-0,2 l.

Dax'en havde 600ml olie svjh, og det skulle ifølge manualen skiftes en gang
årligt. Intet med km osv.


--

- RpR
~=[ www.MopedGallery.dk ]=~
~=[ www.PhotoBlog.dk ]=~
--



Ole Pagh (31-01-2005)
Kommentar
Fra : Ole Pagh


Dato : 31-01-05 18:29

RpR wrote:
>> Ikke uden at man kører _meget_ forsigtigt og ikke over 40 km/t
>> Min kører 40...45 km/l ved blandet kørsel ( 2 x 30 km om dagen + det
>> løse)
>
> Så skal motorerne fra 70'erne være blevet forringet meget. Min gamle
> Honda Dax gik altid over 45km/l mere eller mindre uanset kørsel.
>
>> Kun hvis man kører meget lidt. Det korrekte iflg. manualen er
>> olieskift for hver 3000 km.
>> Forbruget på de 3000 km er 0,1-0,2 l.
>
> Dax'en havde 600ml olie svjh, og det skulle ifølge manualen skiftes
> en gang årligt. Intet med km osv.

Der blev spurgt til en Piaggio Zip 4 takt, og jeg svarede derudfra.
De opgivne tal er altså for en Zip 4T,

--
hilsen
Ole.



RpR (31-01-2005)
Kommentar
Fra : RpR


Dato : 31-01-05 21:07

> Der blev spurgt til en Piaggio Zip 4 takt, og jeg svarede derudfra.
> De opgivne tal er altså for en Zip 4T,

Yes yes, men nu er det sku begrænset hvor mange forskellige måder man kan
lave en lille 4-takter på.
Men det lader da til at motorerne er blevet forringet siden Honda's små
4-taktere fra 70'erne..

--

- RpR
~=[ www.MopedGallery.dk ]=~
~=[ www.PhotoBlog.dk ]=~
--



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408924
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste