Lave gennemsigtig knap
Fra : Brian Oestergaard

Dato : 29-01-05 14:32

Hej

Nøj hvor er det dejligt at der er en dansk NG for VB-programming, så håber
jeg bare der en som kan hjælpe

Jeg har lavet en form med et billede af en fjernbetjening, nu vil jeg så
gerne have nogle gennemsigtige knapper placeret over på denne form, sådan at
det for brugeren ser ud som om at han klikker på knapperne på
baggrundsbilledet.

Jeg har prøvet at lave nogle "CommandButtons" og så bruge en transperant GIF
som baggrundsbillede, men det virker ikke. Jeg er dog lidt i tvivl om min
GIF rent faktisk er transperant ?

Håber der en venlig sjæl som kan/gider hjælpe.

På forhånd tak

Brian Østergård

Fra : Gert Krabsen

Dato : 29-01-05 15:31

Transparent gif virker ikke i VB.

Jeg kan se to alternativer:

1. Brug picture/image controls og lad billedet være et udsnit af
baggrundsbilledet. Det kræver lidt pilleri med udsnittet, men kan lade sig
gøre.

2. Brug Label-kontrollen. Sæt BackStyle til =- Transparent. Læg proceduren
på Clicl-eventen..

mvh
Krabsen

--
Sendt via Opera.
www.krabsen.dk

Fra : Brian Oestergaard

Dato : 29-01-05 16:43

"Gert Krabsen" <news@fjernkrabsenfjernes.dk> skrev i en meddelelse
newssldbynd60p03yo@news.sunsite.auc.dk...
> [...]
> gøre.
>
> 2. Brug Label-kontrollen. Sæt BackStyle til =- Transparent. Læg proceduren

Hej

Tak for svar

Løsning 1 havde jeg også tænkt på, men det ville tage 10 år med alle de
knapper der er på den kontrol

Løsning 2 har jeg lige testet og det var da vildt smart. Jeg havde ikke
tænkt på at man kunne lave en "click" på en label - skide smart !.

Endnu en gang tak for hjælpen.

Brian Østergård

Fra : Harald Staff

Dato : 29-01-05 17:06

"Brian Oestergaard" <mantabrianREMOVE@hotmail.com> skrev i melding

> Jeg havde ikke
> tænkt på at man kunne lave en "click" på en label - skide smart !.

Hei Brian

Merk at en Label aldrig får fokus. Det er dermed umulig å operere den via
tastaturet uten ekstra programmering -og så er du tilbake til "det ville
tage 10 år "

HTH. Beste hilsen Harald

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 29-01-05 23:23

Harald Staff skrev:
> Merk at en Label aldrig får fokus. Det er dermed umulig å operere den via
> tastaturet uten ekstra programmering -og så er du tilbake til "det ville
> tage 10 år "

Næppe. Man skal nok have en event-procedure for hver knap (med mindre man
vil subclasse sin form), men den kan kalde en generel procedure med knappen
(labelen) som parameter og blot kalde denne fra hver event-procedure.

En mulighed er også at sætte keypreview til true på formen og derved give
mulighed for en række genvejstaster.

-------
Tomas

Fra : Brian Oestergaard

Dato : 29-01-05 23:45

"Tomas Christiansen" <toc-01-nospam@blikroer.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> (labelen) som parameter og blot kalde denne fra hver event-procedure.
>
> En mulighed er også at sætte keypreview til true på formen og derved give

Hej

Lige netop til dette projekt har jeg ikke brug for at kunne få dem i fokus
så for sådan en "amatørprogrammør" som mig er dette helt perfekt.

Endnu en gang tak for hjælpen og yderligere kommentarer/input

Brian Østergård

Fra : Harald Staff

Dato : 30-01-05 00:11

"Tomas Christiansen" <toc-01-nospam@blikroer.dk> skrev i melding

> [...]
knappen
> (labelen) som parameter og blot kalde denne fra hver event-procedure.

Man kan simpelthen ikke operere en label fra et keyboard, og uten events
spiller det mindre rolle hvordan man organiserer dem. Prove me wrong please.

Beste hilsen Harald

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 30-01-05 00:47

Harald Staff skrev:
> Man kan simpelthen ikke operere en label fra et keyboard, og uten events
> spiller det mindre rolle hvordan man organiserer dem. Prove me wrong
please.

Du har jo ret!

Muligvis (kun _muligvis_) kan man hive noget ud af systemet med subclassing
og andet sjov, men så begynder vi at bevæge os ud i noget som er langt mere
besværligt end godt er

-------
Tomas