San Fransisco eller New York?
Fra : Lars Lauridsen

Dato : 27-01-05 21:34

Jeg har tidligere beskrevet min rejse herinde. Jeg er 21 og rejser med min
20-årige kusine.

Vi rejser med myplanet til USA (7 dage), Fiji (7 dage), New Zealand (5
uger), Australien (2+ mdr), Asien (2+ mdr).

Vi skal vælge en by i USA og er efterhånden kommet frem til, at det skal
være enten SF eller NY. Jeg er lidt på bar bund, men hælder umiddelbart mest
til NY. Har I erfaringer med de to byer og evt. nogen forslag?

Hostels gør ingenting. Når bare det er billigt

Mvh.
Lars

Fra : Ole

Dato : 27-01-05 22:50

"Lars Lauridsen" <WillNever@Tell.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> mest
> til NY. Har I erfaringer med de to byer og evt. nogen forslag?
>
> Hostels gør ingenting. Når bare det er billigt

Hej

Jeg har selv været i NYC for små 5 år siden. Dette var en fantastisk
oplevelse, selvom det ikke var helt billigt. Overnatning er noget dyrt, men
der er til gengæld som mange ting at se og gøre i byen, at jeg selv ville
vælge NYC med det valg du har. Alternativt kan I jo tage SF og senere tage
en uge eller noget i NYC.

Ole

Fra : Jens B

Dato : 27-01-05 23:59

> [...]
> mest
> til NY. Har I erfaringer med de to byer og evt. nogen forslag?

Tja, jeg har være begge steder, og synes det er meget svært at vurdere
hvilken der er bedst. Det kommer vel også an på hvad man skal lave der. Men
begge to er helt klart et besøg værd. Så det bedste er vel at læse lidt mere
om byerne, og så danne jer en idé om præcis hvad i vil bruge tiden til, og
så vælge det sted hvor der er flest ting i gerne vil opleve.

Min personlige favorit er nok Chicago. Det gør det jo selvfølgelig ikke
nemmere for jer at beslutte, men den burde i også tage med i overvejelserne.

Jens

Fra : Michael

Dato : 28-01-05 01:51

Svært valg.

Min kæreste og jeg var i SF og NY i foråret 2004. Vi tilbragte 10 dage i SF
og 15 dage i NY. Begge byer er imponerende og tilbyder ALT hvad et rejsende
hjerte kan begære.

SF: Føles mindre end NY (hvilket den jo også er med en håndfuld millioner
indbyggere), men bevarer stadig en storbys feeling. Byen ligger perfekt ved
vestkysten ud til bugten. Hele området er smukt og de bakkede gader i selve
byen er unikke. At køre rundt med byens bevarede sporvogne mens solen
skinner kan i høj grad anbefales. Byen var for os perfekt til shopping og
har utallige lækre restauranter at spise på. Vi boede på hotel Grant på Nob
Hill lige midt i selve byen. 65$ pr. overnatning for et dejligt
dobbeltværelse var ikke særligt dyrt. Nord for byen ligger Napa Valley som
er stedet hvor en stor del af Californiens vinproduktion finder sted. Et
flot sted - ligegyldigt om man elsker vin eller ej. Er man til
sportsoplevelser har både SF og Oakland (som er vokset sammen med SF) store
hold indenfor både Football og Baseball.

NY: Byernes by. Bedre kan det ikke siges. Det er dyrt at bo der. Vi boede de
første 5 dage på et hostel lige syd for Harlem. Ikke det bedste sted og
prisen var 75$ pr. nat for et lille ildelugtende værelse. De sidste 10
flyttede sydpå på Manhattan til skellet mellem Little Italy og Chinatown.
Her fandt vi et mindre hotel til 85$ pr. overnatning for et hyggeligt, omend
støjplaget, dobbeltværelse. Byen tilbyder selvfølgelig et væld af
sightseeing mål. Naturmæssig kan Central Park lokke på en solskinsdag -
ellers er det begrænset. Byen er _fyldt til randen_ med mennesker, så det
til tider virker stressende at begive sig rundt. Subwayen er sublim som
transportmiddel, men at gå rundt på Broadway er heller ikke at fornægte (så
møder man måske David Letterman og han Deli-buddy Rupert udenfor Ed Sullivan
Teatret...hehe - det gjorde vi faktisk).

Nå ikke mere - der var lidt om hver by. Hvis vi skulle derover igen og
skulle vælge blev det klart SF. Det er svært at sige præcis hvorfor, men
dagene i den by var bare bedre - mindre stressende og behagelige.

God rejse. Skriv hvis du vil se billeder fra byerne.

Michael.

Fra : Lars Ehlers

Dato : 28-01-05 21:54

On Fri, 28 Jan 2005 01:50:41 +0100, "Michael" <arkian@hotmail.com!>
wrote:

> [...]
>og 15 dage i NY. Begge byer er imponerende og tilbyder ALT hvad et rejsende

<snip glimrende beskrivelser>

Svært valg, jeg holder utroligt meget af begge byer, så jeg kan ikke
umiddelbart give et godt råd. Det kommer udelukkende at på, hvad I vil
se og opleve.

Jeg har fornøjelsen af at besøge NY flere gange om året (dels via mit
job og dels fordi min kones familie bor i Connecticut og NY området),
og det er aldrig kedeligt. Det er en helt speciel stemning, som jeg
ikke har fundet andre steder.

På den anden side, så er SF også en dejlig by. Jeg har boet flere
forskellige steder i byen (Mission distriktet, Diamond Heights,
Pacific Heights), og jeg bliver aldrig træt af SF. Smukke udsigter,
hyggelige kvarterer, og et tempo som ligger en del under NY.

Begge byer er velegnede til at udforske til fods, har masser af god
mad, cafeer, barer og selvfølgelig turistattraktioner. Hmmm, det er
stadigvæk et svært valg

--
Lars Ehlers, San Francisco
http://www.ehlers.us/mustang

Fra : Lars Lauridsen

Dato : 29-01-05 23:36

"Michael"
[SNIP -tak]
> God rejse. Skriv hvis du vil se billeder fra byerne.

Det vil jeg gerne. Af en eller anden grund kan jeg ikke sende til din
e-mail... De kan sendes til lars.lauridsen@+++gmail.com (fjern de tre
+'er) - hvis de da ikke ligger på nettet?

Mvh.
Lars

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 28-01-05 20:48

Lars Lauridsen wrote:

> [...]
>
> Vi rejser med myplanet til USA (7 dage), Fiji (7 dage), New Zealand (5
> uger), Australien (2+ mdr), Asien (2+ mdr).

Du skriver ikke hvornår I starter.

Der er ret koldt i NY om vinteren. Så hvis I starter i morgen er det
vinter i NY når I kommer frem.

Men som alle andre gode råd: Det afhænger jo helt sikkert af jeres
interesse.

Det er vanskeligt at rådgive om. I har jo sikkert allerede dannet jer en
mening om hvad I synes bedst om.

Overvej det udfra at du _aldrig_ kommer afsted igen. - Aldrig. Hvad vil
du da vælge.?

(forudsat at du aldrig har været nogen af de 2 steder)

Mvh. Jørgen

Fra : Lars Lauridsen

Dato : 29-01-05 22:18

"Jørgen Rasmussen"

> Du skriver ikke hvornår I starter.

Vi flyver 26/2.

> Der er ret koldt i NY om vinteren. Så hvis I starter i morgen er det
> vinter i NY når I kommer frem.

Er det meget "værre" end SF?

> Men som alle andre gode råd: Det afhænger jo helt sikkert af jeres
> interesse.

Mja, den er vel ret bredspektret. Almindelig turistet, og så vil vi nok også
gerne opleve noget natteliv - måske lidt kunst, men det er ikke det
vigtigste. I de storbyer jeg har været indtil videre, har det egentlig været
"stemningen" der har været det bedste (London og Rom).

Desværre er budgettet ret stramt.

> Det er vanskeligt at rådgive om. I har jo sikkert allerede dannet jer en
> mening om hvad I synes bedst om.

Egentlig ikke

> Overvej det udfra at du _aldrig_ kommer afsted igen. - Aldrig. Hvad vil
> du da vælge.?

Det gør det ikke just nemmere...

> (forudsat at du aldrig har været nogen af de 2 steder)

Det har jeg ikke.

Mvh.
Lars

Fra : Morten S Hansen

Dato : 28-01-05 21:25

> [...]
> mest
> til NY. Har I erfaringer med de to byer og evt. nogen forslag?
>
> Hostels gør ingenting. Når bare det er billigt

Det lyder som en cool tur - jeg har ikke været nogen af stederne endnu (men
tager snart - via Cuba - til NYC...). Hvad har i givet for billetterne og
hvad er ca. jeres buget??

/morten

Fra : Lars Lauridsen

Dato : 29-01-05 22:21

"Morten S Hansen"

> Det lyder som en cool tur - jeg har ikke været nogen af stederne endnu
(men
> tager snart - via Cuba - til NYC...). Hvad har i givet for billetterne

Vi rejser med Myplanet. De har en billet i samarbejde med British Airways og
Quantas, som giver ret til to stop ud og hjem (og så den destination, i
vores tilfælde NZ, der er længst væk). Det koster 12.000 + skatter og
afgifter. I alt ca. 15.000.

> og
> hvad er ca. jeres buget??

For stramt :( Jeg har haft en del uventede udgifter på det seneste, så jeg
får ikke mere end 25k med mig. Min kusine kommer til at være på 30-40k, så
jeg kan da nok låne af hende, hvis det kniber :) Vi skal arbejde i
Australien, og så satser jeg på det bliver billigt i Asien!

Mvh.
Lars

Fra : Christian Catu

Dato : 31-01-05 13:57

On Sat, 29 Jan 2005 22:20:58 +0100, Lars Lauridsen wrote:

> [...]
> jeg kan da nok låne af hende, hvis det kniber :) Vi skal arbejde i
> Australien, og så satser jeg på det bliver billigt i Asien!

God tur Lars. Jeg var i Asien (HK og Thailand) sidste år, og der er mange
LFC fans derude. På det hotel jeg boede på i HK havde de Liverpool flaget
hængende over baren.

Tager i øvrigt til NYC om 2 uger. Skulle underligt nok også vælge mellem SF
og NYC. Jeg ved der er koldt i NYC, men der var mange flere ting jeg vil se
der end i SF.

Fra : Lars Lauridsen

Dato : 01-02-05 01:37

"Christian Catu" <40996701@spammail.sonofon.dk> skrev i en meddelelse

> God tur Lars. Jeg var i Asien (HK og Thailand) sidste år, og der er mange
> LFC fans derude. På det hotel jeg boede på i HK havde de Liverpool flaget
> hængende over baren.

Jo tak

> [...]
SF
> og NYC. Jeg ved der er koldt i NYC, men der var mange flere ting jeg vil

Hvad f.eks.? Kan vi prøve at ridse nogle af de ting man _skal_ se op?

SF:
Alcatraz
Golden Gate
Sporvognene

NY:
Frihedsgudinden(?)
Central Park
Broadway(?)

Jeg ved faktisk ikke så meget om det...

Mvh.
Lars

Fra : Christian Catu

Dato : 02-02-05 19:22

On Tue, 1 Feb 2005 01:36:38 +0100, Lars Lauridsen wrote:

> Hvad f.eks.? Kan vi prøve at ridse nogle af de ting man _skal_ se op?

> [...]

NYC (foruden dem du nævnte)
Empire State Building
Flatiron Building
Ground Zero
Ellis Island
Rupert Jee's Helo Deli
Broolyn Bridge
Manhattan Skyline
Greenwich Village
New York Cheese Cake
Rockefeller Center
Chinatown

Altsammen noget man har set 1000 gange i film, og som jeg har villet se
siden jeg var dreng. Det skal nok blive fantastisk.

Må jeg i øvrigt anbefale tripadvisor.com. De har (blandt mange andre) et
New York forum, hvor der sidder de sødeste mennesker og svarer på alt hvad
man har af spørgsmål. Der er også anbefalinger af hoteller fra folk der har
boet på dem.

Jeg har lige, på anbefaling, lejet en hjelikopter, som flyver os ud til
frihedsgudinden, og ind over Manhattan. Det bliver fantastisk.
Jeg kommer hjem den 21. Så kan du nå at se billederne (jeg laver lige en
side på nettet med det når jeg kommer hjem)