Hvilken caliber...
Fra : Clas Lau

Dato : 27-01-05 20:08

Hejsa NG

Som ny ung jærger lytter jeg meget til folks erfaringer med mange ting. Et
emne som jeg har bidt mærke i er diskutionen vedr. hvilke caliber (12,16
eller 20) folk foretrækker og hvorfor.

12 er jo mest udbredt og derfor nok også billigst hvad angår våben og
ammunition. Er det derfor der ses mest på jærgerens skulder eller?

Mvh

-Clas-

Fra : Arne Jensen

Dato : 28-01-05 07:19

On Thu, 27 Jan 2005 20:07:52 +0100, "Clas Lau"
<clasNOSPAM@sleepmonsters.dk> wrote:

>12 er jo mest udbredt og derfor nok også billigst hvad angår våben og
>ammunition. Er det derfor der ses mest på jærgerens skulder eller?

Tja.. Det har jo nok en sammenhæng:)

Det er jo sådan at den mest udbredte kaliber også er den der sælges
flest af i butikkerne.. Qua der har du også det største udbud, ergo
skal du lede lidt længere hvis du gerne vil have en 16'er eller 20'er.

Desuden er 12'eren vel den mest alsidige af de tre.. F.eks mener jeg
ikke en 16 eller 20 har noget som helst at gøre på havjagt. Ved at
vælge den største fællesnævner er det nemmere at regulere nedaf ved
f.eks at bruge patroner med mindre haglmængde ovs til f.eks duejagt
eller lign.

De helt indelysende fordele ved 16 og 20'er er jo blandt andet at det
er dejligt lette våben i forhold til 12'eren og desuden heller ikke
har så stor rekyle m.m. Det er på et godt duetræk.. Noget jeg har
prøvet 2 gange i mit liv væsentligt sjovere at skyde med en 20'er en
hel dag end med en 12... Har prøvet begge dele!

Jeg mener at våbenene alle har deres berettigelse og på hvert sit felt
er glimrende, og personligt kunne jeg godt finde på at købe en 20'er
igen, hvis jeg på et tidspunkt finder noget markjagt der er til at
betale for penge!

Fra : Kito

Dato : 28-01-05 07:29

Hej Arne jeg har aldrig selv haft en 20 men en 16. Jeg har altid hørt at man
kaldte 20 for en dame bøsse pga af den lave vægt, men netop pga af vægten
vil rekylen blive større. Jeg ved godt at patronerne ikke er så hårdt ladet,
men teorien er at en let bøsse slår hårde bagud en en tung, ved samme antal
gram..
Ret mig gerne hvis jeg tager fejl.
vh
Poul

Fra : Rene Knarhøj

Dato : 28-01-05 09:18

Hej Kito du har helt ret da en cal. 20 gennerelt er lettere er rekylet
større og idag kan man jo faktisk få ret hårt ladet 20ere det samme gælder
jo også med en 12er i ultralight den kan også slå ret hårt.
Hilsen Festus Blans

Fra : Arne Jensen

Dato : 29-01-05 06:01

On Fri, 28 Jan 2005 07:29:27 +0100, "Kito" <FUCK*SPAM!@get2net.dk>
wrote:

> [...]
>men teorien er at en let bøsse slår hårde bagud en en tung, ved samme antal

Hej Kito.

Teorien omkring vægt kontra rekyle er der ingen tvivl om.. Bland andet
havde jeg en riffel på et tidspunkt der var ganske let.. Den sparkede
som en hest!

Ikke desto mindre oplevede jeg, dengang jeg skød meget med 20'er at
den var væsentligt mere behagelig end 12'eren. En meget stor del af
årsagen har uden tvivl været at patronerne ikke var nært så hårdt
ladede.. Det var i de "gode" gamle dage med bly. Til trods for den
noget mindre kaliber har jeg ikke haft problemer med at dyrene blev
anskudt eller lign.

Det er som Peder er inde på rigtigt dejligt når våbnet ikke er så
hulens tungt hvis man skal slæbe rundt på det en hel dag.

Arne Jensen

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 28-01-05 15:23

> [...]

>12 er jo mest udbredt og derfor nok også billigst hvad angår våben og
>ammunition. Er det derfor der ses mest på jærgerens skulder eller?

Hej

Jeg vil klart anbefale en 12'er. Det bruger jeg selv på klapjagter af
en hel dags varighed. Jeg tror, at min SKB'er vejer 3.5 kg. Det vejer
en Beretta også, og deres ultralight tror jeg ligger på 2.5 kg.

Hvis du er ny jæger, så vil jeg pointere, at en 20'er anser jeg for et
lidt svagere våben, - der alt andet lige vil kræve større præcision af
dig. Kaliber 16 troede jeg ikke fremstilles mere. I min barndom
fandtes der mange brugte på markedet, og de var almindelige, især til
knægte, velsagtens.

Med mindre din fysik eller anvendelse stiller unormale betingelser så
tror jeg, at du bare skal have en 12'er.

Hvis du kan finde een, der er kort i løbet. Så er det en fordel ifølge
min erfaring (for antallet af træffere). Min er nu lang.

Det er ret væsentligt, at du køber den med et skæfte der passer til
dig. Det skal tage hensyn til, om du er venstre- eller højrehåndet
(drejning). Samt skæftets længde skal passe.

Men ellers vil jeg sige, at et haglgevær er ikke præcision. Geværets
pris kan du derfor lægge, hvor det passer dig.
Sikringen skal naturligvis afprøves. Den skal være helt sikker i at
afsikre og sikre, til enhver tid. For din egen skyld. Men i selskab
med andre har man jo altid åben eller afladt gevær.

Men hvorfor ikke købe noget godt ? Miroku, Beretta, Browning, SKB ?

Der er også en diskussion om over/under eller side-by-side. Jeg vil
anbefale en over/under.

Når man kommer over en vis grundpris er det skæftetræets farvenuancer
og graveringer i stålet, man betaler for.

mvh

John

Fra : Peder Porse

Dato : 28-01-05 20:00

JK (at mail dot dk) wrote:
Kaliber 16 troede jeg ikke fremstilles mere. I min barndom
> fandtes der mange brugte på markedet, og de var almindelige, især til
> knægte, velsagtens.

Blot fordi de få danske importører har ligget under for begejstringen
for de to sammensvejsede ½-tommer vandrørør i mange år...(kal. 12 IMHO)
kunne man da godt følge lidt med.!!!*SSS*

Jeg har en aldeles dejlig O/U Kal 16 Gebrüder Merkel. Årgang 1986 er det
vist,(jeg har brugt den meget i 16 eller 17 år nu) men den laves fortsat.

Fortæl mig lige, hvad den ikke kan!!!

Så skal jeg fortælle dig hvor meget lettere det er at gå igennem en hel
dag med den sammenlignet med en 12-er.

Og da den maksimale haglladning er den samme for de to kan jeg ikke se
hvorfor man partout skal slæbe trekvart pund ekstra med.

Og jo! der kan fåes patroner i både stål, tungsten og tin næsten alle
steder - og JO! man kan også få flugtskydningspatroner.

pp

Fra : Kito

Dato : 29-01-05 09:06

Hej Peder Jeg var engang på andejagt, bla med en fyr der skød med 16. Ikke
et ondt om 16, men havde han skudt med 12 kunne vi havde hjulpet ham med
patroner, da han havde glemt sine der hjemme. Surt for han og vi andre
morede os.

vh
Poul

Fra : Kent Hald

Dato : 29-01-05 15:15

Hej,
Jeg vil bare sige, at hvor jeg bor, har cal. 16 været meget
brugt i mange år.
Og tænk på at med 32 g. hagl i cal. 12 og -16 vil
16éren have en større slagkraft (højere gastryk)
p. g. a. den smallere løbsdiameter.
Jeg selv og jagtkammerater har skudt mange gæs
med en 16ér
Jeg bruger også 12ér, men 16éren kommer ofte frem,
den er nu så let og behagelig, og effektiviteten er
bestemt ikke ringere end en cal. 12.

kh

Fra : Rene Knarhøj

Dato : 03-02-05 10:46

det var da det værste gang vås jeg længe har hørt men det kunne jo være vi
alle skulle til at skyde med cal.410 da må der sku da være knald på .
Hilsen festus Blans

p. g. a. den smallere løbsdiameter$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

Fra : Peder Porse

Dato : 29-01-05 20:13

Ja, der er alt for megen mobning i dansk jagt!!*^SSSSS*

"Fejlen" er jo enten hans..for få patroner - eller jeres..den forkerte
kaliber!!!*SSS*

Jeg forholdt mig i mit indlæg alene til de objektive forhold omkring
kal. 12 -16 og 20.

Og jeg fastholder, at den fortsatte succes for kal. 12 efter ændringen
med hensyn til patroners ladning, alene kan tilskrives de danske
våbenimportøreres vanetænkning.

Indtil nogen fortæller mig hvad en kal 12 eller 20 kan, som mine kal. 16
til gengæld ikke kan.

Jo, af og til bruger jeg min 12-er til flugtskydning. Sgu synd at slide
en flot kal 16 O/U eller en klassisk 16-er S/S op på skydebanen.

Men man kan sagtens få 16-er patroner til flugtskydning til en fornuftig
pris.
pp