Analyse
Fra : Michael

Dato : 27-01-05 19:14

Hej

Jeg skal i en opgave lave en værdiansættelse af en aktie, og skal dertil
bruge noget litteratur om det at lave en komplet analyse.
Kender nogen til bøger omkring emnet?
De må gerne være på engelsk.

Mvh
Michael

Fra : Devilicious

Dato : 27-01-05 20:04

"Michael" <ask@non.non> skrev i en meddelelse
> Jeg skal i en opgave lave en værdiansættelse af en aktie, og skal dertil
> bruge noget litteratur om det at lave en komplet analyse.
> Kender nogen til bøger omkring emnet?
> De må gerne være på engelsk.

Hvilket form for analyse vil du lave, og til hvilket niveau?

MK

Fra : Peter H

Dato : 27-01-05 22:26

Warren Buffet er uden tvivl verdens bedste investor og har tjent måske
250.000.000.000 kr over 35 år og skulle være verdens 3de rigeste kun
overgået af Bill Gates og vistnok IKEAgrundlæggeren.

Hvis noge kan fastsætte rigtige priser så er det ham og når priserne er
billige nok på aktierne, så køber han og deraf hans rigdom alene via
aktieanalyse.
Bøger af ham anbefales og er generelt fast pensum for aktieanalytikere i
USA - ihvertfald på mange uddannelser.

Der findes næppe en korrekt måde at fastsætte aktiepriser på, det er en
relgion, men man kan sige at nogen er billigere end andre ud fra ens
kriterier.

PH

Fra : Jim

Dato : 17-02-05 16:41

"Peter H" <Peter@Herzberg.com> skrev i en meddelelse

> Der findes næppe en korrekt måde at fastsætte aktiepriser på, det er
> en
> relgion, men man kan sige at nogen er billigere end andre ud fra ens
> kriterier.

Ikke helt enig...
En aktie værdisættes ud fra nogle konkrete faktorer samt makedets
vurdering.
En akties værdi skal grundliggende afspejle selskabets værdi.
Dertil kommer forventninger om indtjeninger, egenkapital, gæld,
fremtidige værdier af ejendomme og meget mere.
Når alt er regnet sammen har man det, man kalder for fair value.
Desværre er markedet ikke altid enig i andres vurderinger af fair value.
Det gælder bl.a. for APM-Mærsk. Der er udmeldinger om en fair value på
eksempelvis 56.000, hvor andre siger 60.000.
Alligevel handles aktien til "kun" knap 51.000 for tiden, altså
B-aktien.
Men som udgangspunkt kan man ved hjælp af P/E-værdien fastslå, om den
handles billigt eller dyrt.

J.

Fra : Peter H

Dato : 21-02-05 16:45

am4Admin@moneyman.dk> skrev i en meddelelse
> "Peter H" <Peter@Herzberg.com> skrev i en meddelelse

> Ikke helt enig..

Vi er uenige om hvordan aktier prisfastsættes og jeg kalder det en relgion,
du gør ikke, det beviser netop at det er subjektivt og der er flere
anskuelser hvad der er korrekt. Det kan du også se i diverse porteføljer for
inv.foreninger at der ikke er det samme i og det betyder at managere ser
forskelligt på hvilke aktier der er de bedste at ligge i. Hvordan vil du
forklare at inv.foreninger, der er sammenlignelige ikke har det samme i
porteføljerne? fx XXXSinvest Europa?

Disse konkrete faktorer aktier vurderes udfra er forskellige fra finanshus
til finanshus, ellers var deres porteføler ens for samme tema.
Formålet med aktier er ikke at det skal afspejle virk.somhedens værdi men
derimod at de der har oprettet firmaet kan sælges deres oprettede aktier og
tjene penge ad den vej og de bedste eksempler på det er DOT.COM hvor alle
mulige og umulige selvskaber blev solgt via aktier uden der var egentlig
værdi i andet end fremtidsplaner der ikke engang var luft.

hvis det var så let at P/E afspejlede de billige selskaber hvorfor er de så
ikke steget i kurs til sammenlignelige PE?
Fordi der skal meget Meget mere til og her kommer warren Buffet ind i
billedet og andre, der er eksperter i at finde billige selskaber men det er
ikke PE alene som kun dækker en brøkdel af den samlede vurdering om en aktie
er billig eller ej. De øvrige kender jeg ikke, men er ca
egenkapitalforrentning, overskud før og efter skat, forudseelighed i
indtjening, P/S, K/I, tillid til ledelse og meget mere jeg ikke har meget
forstand på. Men dem der kan se frem i tiden, aktieanalytikere, astrologer
og den slags er ikke de der tjener penge, men derimod dem, der ser bagud,
herunder Graham, Buffet, OleNielsen fra NIELSEN GLOBAL VALUE etc.

Fra : Michael

Dato : 28-01-05 01:06

Jeg har noget materiale allerede omkring kapitalværdibaserede modeller, som
DCF og EVA, men dertil mangler jeg noget som kan forklare hvordan goodwill
og lignende skal værdiansættes.
Niveauet er 3. semester på handelshøjskolen.

Michael

Fra : Devilicious

Dato : 28-01-05 01:29

> [...]
> goodwill og lignende skal værdiansættes.
> Niveauet er 3. semester på handelshøjskolen.

Så tror jeg ikke rigtig jeg er til meget hjælp. Ville selv have henvist til
Havsteens bog om regnskabsanalyse og nøgletal, samt "grundlæggende
investeringsteori" for info om kapitalværdi.

MK

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 28-01-05 10:23

"Michael" <ask@non.non> wrote in message
> .. jeg noget som kan forklare hvordan goodwill
> og lignende skal værdiansættes.

Som Investor ville jeg sætte det til Nul!

> Niveauet er 3. semester på handelshøjskolen.

Men der er nok slet ikke det rigtige svar

Fra : Joakim von And

Dato : 28-01-05 10:27

> [...]
> og lignende skal værdiansættes.
> Niveauet er 3. semester på handelshøjskolen.

I så fald er bogen "strategisk regnskabsanalyse og virksomhedsvurdering" af
Jens O Elling m.fl. måske en mulighed.

Bogen ligger over 3 semester niveau, men er skrevet på dansk i et
let tilgængeligt sprog.

JvA

Fra : Anders Mørk

Dato : 28-01-05 10:35

> [...]
> goodwill og lignende skal værdiansættes.
> Niveauet er 3. semester på handelshøjskolen.

Prøv evt. "Benjamin Graham - Security Analysis". Warren Buffett blev i sin
tid undervist af Benjamin Graham og selv om det er en gammel bog ændrer
tingene sig jo ikke alt for meget indenfor regnskabsanalysen... Et cash flow
er et cash flow, men ind imellem fuskes der jo med hvad der aktiveres og
afskrivninger.

../Anders

Fra : Peter H

Dato : 28-01-05 10:53

> [...]
>Benjamin Graham & Warren Buffet er 2 sider af samme mønt og har også min
>tilslutning for at lære at værdifastsætte aktier.
Goodwill osv vil jeg også mene er spekulation.

Et selskabs aktie kan jo sælges til kurs 480 (Vestas) og senere fx 80
(Vestas), og det siger mere om trenden/goodwill i samfundet end selve
selskabet så en korrekt værdifastsættelse af aktier findes næppe, men det
bedste tilgængelige kunne være Graham.

PH