Dykning som smertebehandling
Fra : Marianne Brix

Dato : 27-01-05 17:04

Er der mon nogen i gruppen der ved, om der forefindes noget specifikt
materiale omkring dykning som smertebehandling?
Marianne

Fra : Søren Reinke

Dato : 27-01-05 17:06

Marianne Brix wrote:
> Er der mon nogen i gruppen der ved, om der forefindes noget specifikt
> materiale omkring dykning som smertebehandling?
> Marianne

Kan man så få dykning på recept ? Det ville være cool.

Ups ville ikke forstyrre din tråd

/Søren

Fra : Marianne Brix

Dato : 27-01-05 17:14

Tja, du forstyrrer egentlig ikke min tråd - for du er inde på noget af det
rigtige.
Her på Bornholm kan man hos lægen få recept på motion! Altså til fitness
center.
Jeg er interesseret i, hvorvidt man evt. som gigtpatient, i kropsvarm vand,
kunne ha nogen form for fordel af at være vægtløs i kortere perioder.
Men jeg finder ikke noget lekture om emnet nogen steder.
Og almen smertebehandling? Er der nogen der ved noget?
Jeg ved i hvert fald, at når jeg ligger i vandet - så har jeg sjældent ondt
nogen steder:)))

Fra : HKN

Dato : 27-01-05 18:21

"Marianne Brix" <dykkergaarden@mail.tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> Og almen smertebehandling? Er der nogen der ved noget?
> Jeg ved i hvert fald, at når jeg ligger i vandet - så har jeg sjældent

Sender du lige et tip til hvor der er kropsvarmt vand omkring bornholm? For
så tror jeg lige jeg begynder at arrangere nogle liveaboards derovre

For du går vel ikke og tænker på at blive sendt til Mauritius, Philipinerne
eller slige steder på skatteborgernes regning, vel?

Jeg har ikke hørt om det med gigt - derimod har dykning en god effekt på
migræne!

Mvh
Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 27-01-05 18:37

hej Marianne,

"Marianne Brix" <dykkergaarden@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Her på Bornholm kan man hos lægen få recept på motion! Altså til fitness
> center.

jeg tror nu ikke lige at man kan få dykning på recept, men jeg ved at man
kan få truk kammer behandlinger på recept, da det jo er lidt mere
kontroleret end dykning.
men prensippet er det samme, så vidt jeg ved er det på grund af det høje
oxygen partial tryk.
men det at være vægt løs kan også gavne hvis man feks har ryg / ben
problemer, problemet er bare at det at man belaster ryg og ben meget får og
efter dykket, går nok lige op med det at man slapper af i en halv til en hel
time, så altså er det nok mest det høje oxygen partial tryk der er tilbage,
vi har nogle stykker i klubben der lider af forskælige ting (jeg kan ikke
huske hvad, men mener at det var gigt) de siger at det hjælper dem at tage
et dyk om ugen, og jo dybere jo bedre, midt bud er at det ville hjælpe dem
endnu mere at komme i trykkammer, men det er nok sjovere at tage et dyk.

jeg kender desvære ikke til noget på skrift.

mvh Morten Dall Darmer

Fra : Marianne Brix

Dato : 27-01-05 19:54

Men netop fordi patienterne ikke skal vandre flere hele og halve miles med
scuba på ryggen
(Henrik, jeg taler om gigtpatienter i varmtvandsbassin hér - desværre
hverken Mauritius eller Philipinerne)
kunne de måske netop have glæde af aflastningen som vægtløse i
varmtvandsbassin'et.
Jeg har selv en knæskade der gør stor ståhej af sig selv på landjorden. Men
under vand - no problem! Og det skyldes i hvert fald ikke o2 (jvfr.
trykkammeret). Det er ganske givet manglen på belastning ved bevægelsen.
Men eet dårlig knæ gør jo ingen undersøgelse.
Kom nu. Der må da være flere, der ved noget??

Fra : Allan Norsk

Dato : 27-01-05 20:04

> kunne de måske netop have glæde af aflastningen som vægtløse i
> varmtvandsbassin'et.

Vægtløsheden opnås vel lige så godt ved bare at flyde/svømme i et
varmtvandsbassin. Skal man dykke kræver det ofte bly, der belaster ryggen og
så er svømning måske bedre.

Hvis det er højt PO2 der er helbredene, så er O2 behandling i trykkammer
langt mere effektivt. Her går man langt over det PO2 tryk man vil tillade
ved dykning, da iltkramper ikke har samme komplikationer på land som på stor
dybde. Det kræver selvfølgelig at man har adgang til en tryktank.

Mvh. Allan

Fra : Marianne Brix

Dato : 27-01-05 22:35

Nu har jeg tilbragt en del tid i bassin'er, og ved at uden udstyr vil man
uværgeligt synke, når man ånder helt ud - medmindre man er svært overvægtig
eller modarbejder tyngdekraften med ben og/eller arme.
Men at kunne ligge 100% slattent i vandet, uden at skulle bekymre sig om,
hvorvidt man forsvinder 10 cm ned under overfladen - det må da være den
optimale behandling - rent afslapningsterapeutisk - eller er det kun mig,
der kan bruge timer i svømmehallen på at svæve fuldstændig vægtløs, mens jeg
stirrer fascineret på fugerne der trænger til en kærlig hånd! ?????

Fra : Allan Norsk

Dato : 27-01-05 22:06

> [...]
> Nu har jeg tilbragt en del tid i bassin'er, og ved at uden udstyr vil man
> uværgeligt synke, når man ånder helt ud - medmindre man er svært

hvilket passer på en stor del af danskerne

Du har da ret, i at mange vil synke hvis de er uden dragt. Du skrev vist
varmtvandsbasin så man må vel formode at de er uden dragt. Hvad med at
forsyne dem med et lille korkbælte så de kan holde sig i overfladen.

Jeg prøver her at være djævlens advokat. Det kunne da være fedt hvis mn
kunne få ordineret dykning, men helt ærligt. Der findes vel billigere
altenativer til dykning, selvom jeg indrømmer at de er knapt så
underholdende.

Fra : Marianne Brix

Dato : 28-01-05 08:30

Fra : Ukendt

Dato : 28-01-05 00:02

> [...]
jeg
> stirrer fascineret på fugerne der trænger til en kærlig hånd! ?????

Jeg ved ikke noget som helst om smertelindring gigt eller noget andet i den
stil. Men du siger det virker og at du kunne tænke dig at prøve helt under
vand, og så må forsøget da gøres.

Hvis man skulle gøre forsøget med dykning i et varmtvandbassin til
smertelindring, må patienten selvfølgelig helt slippe for tungt udstyr.
Dette ville kunne klares med en form for overfladeforsyning, eller en flaske
på bunden af bassinet monteret med en lang slange. Hvor lang kan en slange
egentlig være før det betyder noget væsentligt for åndingsmodstanden?
Derudover må det være smartest at bruge nitrox. Ikke så meget pga fordelene
ved det højere iltpartialtryk, men for at undgå ulæmperne ved
kvælstofmætningen. Ok, nu bliver den nok meget begrænset hvis vi snakker
½-1m vand, men alligevel. Patienternes krop skal jo belastes mindst muligt.
Det var jo det der skulle være hele pointen.

Mvh Peter

Fra : Marianne Brix

Dato : 28-01-05 08:36

> [...]
.. Patienternes krop skal jo belastes mindst muligt.
> Det var jo det der skulle være hele pointen.

Jeg har også gjort mig tanker om en lang slange osv. osv. - selvfølgelig kan
det lade sig gøre rent fysisk.
Men inden jeg overhovedet når så langt, er det mere interessant for mig at
vide, om jeg skal opfinde den dybe tallerken igen eller om der er nogen der
har forsket i det allerede. - Og det er der garanteret! Det er disse
undersøgelser jeg gerne vil have fingre i.

Fra : Allan Hansen

Dato : 28-01-05 08:13

> [...]
> har forsket i det allerede. - Og det er der garanteret! Det er disse
> undersøgelser jeg gerne vil have fingre i.

Jeg har lavet en søgning på Pubmed om der er publiseret artikler om
Gigt/smerter/dykning/hyperbar behandling men har ikke fundet noget relevant.
Personligt tror jeg ikke på at dykning ( med udstyr ) har nogen effekt på
gigtsmerter ( kulde og tungt udstyr, selv i en svømmehal er vandet koldt
hvis man ligge stille et kort stykke tid ). Der hvor man ser effekten er i
varmtvandsbassiner hvor mange gigtpatienter har stor glæde af dels varmen og
kunne bevæge sig ( motionere led og muskler uden stor belastning ).
Afslappetheden og velværen i vandet kan du jo efterprøve ved at ligge stille
i overfladen i et varmtvandsbassin med en snorkel på.

Allan Hansen

Fra : Marianne Brix

Dato : 28-01-05 09:47

> [...]
> stille
> i overfladen i et varmtvandsbassin med en snorkel på.

Jeg har også selv søgt højt og lavt uden at finde noget. Men tak for
indsatsen:)

Ja, den er for så vidt god nok med snorklen - men dét det handler om her, er
ikke hvorvidt det er afslappende eller ej - det er det med garanti!
Det handler om, hvorvidt der findes dokumenteret forskning i emnet og hvor
det mon kan findes?

Fra : Ukendt

Dato : 28-01-05 08:21

"Peter Stenkilde" <pfs (at) lightship punktum dk> skrev i en meddelelse

> på bunden af bassinet monteret med en lang slange. Hvor lang kan en slange
> egentlig være før det betyder noget væsentligt for åndingsmodstanden?

lad mig spøre dig hvor langt kan du forlænge slangen mellem feks en
kompressore og et stykke trykluft værktøj før det går ud over ydelsen ?

ja svaret er MEGET MEGET langt, og svaret er det samme til dit spørgsmål.

den slange tykkelse vi bruger kan lavere MANGE litter luft i minuttet, og
når du ligger og slapper af bruger du måske 15L/min og det er intet i
forhold til hvad sådanne en slange kan lavere, så du ville uden problemer
kunne forlænge den flere KM hvis det var det du har lydt til.

og ville man lege med det i svømme haller er det ikke så dyrt, jeg har en
slange geg bruger når jeg feks skal slibe / male bil eller isolere på
floftet osv, det er simpelt hen en 20m almindelig trykluft slange fra hjem &
fix til næsten ingen penge, og for den så passer på regulatoren og første
trinnet, skal man lige købe nogle ender til slangen, Dager laver nogle der
koster ca 50 kr stykket og som man monter uden brug af special værktøj.

mvh Morten

Fra : Niels

Dato : 28-01-05 23:41

Marianne Brix wrote:
> [...]
> der kan bruge timer i svømmehallen på at svæve fuldstændig vægtløs, mens jeg
> stirrer fascineret på fugerne der trænger til en kærlig hånd! ?????

Hej Marianne, nu ved jeg ikke hvor du bor, men prøv at tage en tur til
Mariager saltcenter, og husk badetøjet. De har nemlig en lille svømmepøl
med næsten 40 grader varmt meget saltholdigt vand, svarende til det døde
hav. Der er det ikke noget problem at ligge på ryggen og slappe af.

http://www.saltcenter.com/index.php

Mvh. Niels

Fra : Timo Jattu

Dato : 30-01-05 02:35

> [...]
> mig, der kan bruge timer i svømmehallen på at svæve fuldstændig vægtløs,
> mens jeg stirrer fascineret på fugerne der trænger til en kærlig hånd!

Det har længe været brugt at sende patienter med stress, skader osv i terapi
bade med højt indhold af mineraler - den tungere densitet gør nettop at
clienterne bedre flyder og nærmer sig vægtløsheden, som du efterlyser..

--
Best regards / Venligst
Timo Jattu.

WWW.DEEPERDIVING.NET - Spearfishing - Freediving - Scubadiving - Uw-rugby -
Finswimming - Photo - Reviews - Classified and more..

Fra : Henrik Manley

Dato : 28-01-05 08:42

Det hjælper på min ryg at komme ud og dykke. Koldt vand er også godt mod
tømmermænd.

--
Henrik Manley
http://bends.dk m@nley.dk

Fra : Søren Ravn

Dato : 28-01-05 10:00

"Henrik Manley" <m@nley.dk> wrote in message
> Koldt vand er også godt mod tømmermænd.

Hov det har vi vist hørt før, et eller andet sted

Søren Ravn

Fra : Johnny Christensen

Dato : 28-01-05 10:28

Shhh, det må man ikke sige. Så bliver folk bare fornærmede. Gå stille, talt
sagte, selvom du har ret.

JZC

Fra : CC

Dato : 28-01-05 13:00

Hej Marianne,
Som sædvanligt - google er din ven.

Prøv at søge på "treatment hyperbaric chamber"

Et par interessante links jeg fandt:
http://www.sportsinjurybulletin.com/archive/0405-hyperbaric-oxygen.htm
http://www.healthplusweb.com/alt_directory/hyperbaricoxygen.html
http://hyperbaric.wesley.com.au/

Der er mange, mange flere!!

Om de dækker dine behov, ved jeg selvfølgelig ikke, men der er da lidt at
arbejde videre med.

mvh
Claus

Fra : Marianne Brix

Dato : 31-01-05 21:20

Tak til alle for forskellige indfaldsvinkler:)
Marianne - der stadig arbejder på sagen....