haglpatroner ?
Fra : Kim

Dato : 25-01-05 22:46

Hej!

Når man snakker haglpatroner i f.eks 24gram., 28gram 32gram osv. så er det
udelukkende vægten af haglene der er tale om ikke?
Krudtmængden i f.eks. 28g. patroner kan da godt variere fra mærke til mærke,
det eneste der ligger fast er bare at der er 28gram hagl i patronen ikke?

Jeg er ikke jæger, og har ikke ret meget forstand på emnet, men er
overstående ikke rigtig forstået?

Mvh. Kim Hansen

Fra : Brynjar Harsvik

Dato : 26-01-05 23:07

On Tue, 25 Jan 2005 22:45:56 +0100, "Kim" <futtown@hotmail.com> wrote:

> [...]
>det eneste der ligger fast er bare at der er 28gram hagl i patronen ikke?
>
>Jeg er ikke jæger, og har ikke ret meget forstand på emnet, men er

Det er fullstendig korrekt!

Brynjar

http://home.no.net/bharsvik/

For å sende post til meg må du fjerne "er" i siste del av adressen

Fra : Clas Lau

Dato : 27-01-05 17:59

Hejsa Brynjar.

Er det virkelig tilladt at bruge sin hund til den form for jagt i Norge?
Altså at lade hunde jage for jærgeren og så stå stolt og se på når ens hund
langsomt tager livet af de vilde dyr...

Jeg må indrømme at jeg ikke kan undgå at lade mig voldsomt provokere at de
billeder du bringer på din hjemmeside. Jeg er selv meget hundeinteresseret
og min jagtinteresse er stort set baseret på samarbejdet med hunden, men den
form for jagt du driver med din hund, finder jeg yderst frastødende -
heldigvis er det også ulovligt i Danmark men jeg kender ikke reglerne i
Norge.

Mvh

-Clas-

Fra : Brynjar Harsvik

Dato : 27-01-05 23:40

On Thu, 27 Jan 2005 17:58:30 +0100, "Clas Lau"
<clasNOSPAM@sleepmonsters.dk> wrote:

> [...]
>Altså at lade hunde jage for jærgeren og så stå stolt og se på når ens hund

Jeg antar at det er videofilmene som ligger ute på hjemmesiden min du
sikter til..? I så fall anbefaler jeg deg å se på dem enda en gang. Da
vil du kanskje legge merke til flere ting: Jeg står ikke stolt og ser
på at dyr langsomt pines i hjel av hunden. Det blir ikke løsnet skudd
i slike situasjoner av den enkle grunn at faren for å skyte hunden er
alt for stor. Vi gjør også vårt beste for å hjelpe hunden slik at
unødig lidelse kan unngås. Legg spesielt merke til det videoklippet
hvor en mink filmes idet den blir tatt av hunden. Å skyte i en slik
situasjon ville være galskap. Du vil også se at hunden fikk hjelp til
å avlive minken med en gang jeg fikk mulighet til det. I de få
tilfeller at minken blir tatt av hunden avlives den som regel i løpet
av få sekunder. Dersom vi rekker det griper vi inn og bidrar til å
gjøre det så effektivt som mulig.

> [...]
>form for jagt du driver med din hund, finder jeg yderst frastødende -
>heldigvis er det også ulovligt i Danmark men jeg kender ikke reglerne i

Det er trist at du blir provosert av bildene, men dersom du setter deg
ned og tenker gjennom hvordan naturen virkelig fungerer vil det
kanskje gå opp for deg at det slett ikke er ille. Vi mangler slett
ikke respekt for viltet vi feller, men er tvert i mot svært opptatt av
at det skal gjøres så raskt og smertefritt som mulig. Når slikt vises
på film ser det selvfølgelig ille ut. Jeg betviler at det er forbudt å
drive slik jakt som vi gjør her i Danmark.
For å snu litt på flisa: Har du sett hva en villmink kan utrette i en
ærfuglkoloni? -Eller med teist, sildemåke, terne osv. Naturen er
beinhard! Disneys verden hvor dyrene lever sammen og er venner
eksisterer ikke. De dyrene som dør når vi er på jakt dør nesten uten
unntak mye raskere og mer humant enn de ville gjort naturlig.
Bestialsk blir det den dagen vi som jegere slutter å bry oss, og jeg
kan love deg: Jeg er langt unna det stadiet!

Fra : ERIK PRESTMO

Dato : 28-01-05 18:37

Har du et lite øyeblikk forsøkt å tenke på hva en REV gjør med en hare?
Eller en GAUPE?
Har du overhodet sett ville (eller tamme) dyr fange og drepe bytte? En katt
for eksempel??
Tror du den virkelige verden er en Disney-film?

Det hender av og til på harejakt (hvor vi skyter haren etter beste evne) at
et vilt slipper unna skadeskutt, og blir tatt av hunden. Da vil som regel
både hund og vilt ha flyttet så mye og så fort på seg at vi kommer til stede
after the fact.

Det er ikke det vi ønsker.

Men ta du det med ro - det er slik Naturen gjør det!

Det er da interessant at du finner naturen ytterst frastøtende - går du på
sterk medisin?

--
ErikP

Ladebokens hjemmesider:
http://ladeboken.tripod.com/index.htm
Spesialfeltprogrammet:
http://spesialfelt.tripod.com/index.htm
Clas Lau <clasNOSPAM@sleepmonsters.dk> skrev i

Fra : Olfot

Dato : 02-03-05 14:31

Hvad faen har det med jagtpatroner at gøre.??

/jr