JSP / Servlet anbefalede bøger
Fra : Henrik Schmidt

Dato : 26-01-05 02:40

Hej Allesammen,

Jeg skal igang med at lave nogle webapplikationer vha servlets/JSP og prøver
at få et overblik over, hvad der findes af gode bøger om emnet.

Jeg har i den sammenhæng kigget lidt på et par gratis bøger på nettet.

I første omgang læste jeg lidt i "Webprogrammering med JSP" (
http://javabog.dk/index_JSP.html )

Mit indtryk af bogen er, at den lægger alt for meget vægt på JSP og næsten
ikke beskæftiger sig med Servlets. I de tilfælde, hvor det er nærliggende at
benytte Servlets, skriver forfatteren som regel noget i retning af: "dette
bliver som regel lavet med en Servlet, men der er sådan set ikke noget i
vejen for, at lave det samme med JSP, og sådan her gør du det med JSP". Det
er selvfølgelig ikke en farbar vej, hvis man har tænkt sig at bruge
webprogrammering til noget seriøst, så denne bog opfatter jeg som nærmest
ubrugelig.

Den anden bog, jeg kiggede på, var "Core Servlets and JavaServer Pages" (
http://www.coreservlets.com/first-edition.html ).

Her er vi mere inde på noget at det rigtigt, men 1. edition virker nu lidt
"bloated". Indtil videre tror jeg dog, at jeg nok ville kunne få en del ud
af 2. edition. Dog ser det ikke ud til, at bogen beskæftiger sig ret meget
med de muligheder, som der ligger i web.xml filen, og det er jo en skam.

Jeg er interesseret i en bog, som beskriver både JSP og Servlets og
fremhæver, hvordan man integrerer de to teknologier i arkitektonisk
sammenhæng med reference til diverse design patterns (hovedsagligt
model-view-controller (Front Control patternet ser interessant ud i den
sammenhæng)). Den grundlæggende metode er naturligvis at bruge JSP til View,
Servlets til Controller og JavaBeans/Servlets/"almindelige" Java klasser til
Model (som jeg forstår det, er idéen at bruge Beans til integrationen mellem
Model og View).

I den sammenhæng ville det nok være en idé at kigge nærmere på Struts
frameworket, men jeg vil gerne lære det på den "beskidte" måde først.

Er der en "bibel" på området?

Mvh,
Henrik Schmidt

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 26-01-05 07:56

On Wed, 26 Jan 2005 02:40:05 +0100, Henrik Schmidt wrote:

> [...]
> View, Servlets til Controller og JavaBeans/Servlets/"almindelige" Java
> klasser til Model (som jeg forstår det, er idéen at bruge Beans til

Hall, Marty og Brown, Larry (2004): Core Servlets and JavaServer Pages 2.
ed. Volume 1: Core Technologies. Printice Hall. ISBN: 0-13-009229-0.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Jonathan Stein

Dato : 27-01-05 11:38

Henrik Schmidt wrote:

> [...]
> Model (som jeg forstår det, er idéen at bruge Beans til integrationen mellem

Det lyder som om du egentlig har styr på den del, men jeg synes
alligevel, jeg vil nævne en artikel, som giver en meget god introduktion:
http://www.javaworld.com/javaworld/jw-12-1999/jw-12-ssj-jspmvc.html

Om ikke andet, kan andre måske få glæde af den.

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/