alignement
Fra : Anders

Dato : 25-01-05 05:01

Jeg har et par spørgsmål om css og alignement.

1. Hvilken attribut bør man egentlig bruge til alignement af images i en
div i xhtml? Jeg har erfaret at det (i hvert fald i det tilfælde jeg har
prøvet) fungerer at bruge text-align, men det er vel næppe hensigten, da
man vel må formode at der er en grund til den hedder text-align?

2. Hvordan center-aligner man en div i en div?... specifikt vil jeg
gerne på min side center-aligne 2 div-bokse med en width på 130px hver,
i hver sin større div med en width på 150px.

Det var vist det jeg er i tvivl om pt.

link - http://www.gooferd.dk/test/index.html

Hvis mit spørgsmål nummer 2 fremkommer lidt uklart, så burde et hurtigt
visit til siden fjerne enhver tvivl; som det kan ses i sourcen på siden
er det boksene med div class "lefttop" og "leftbot" jeg mener. Der er 2
bokse i højre del af siden som også skal centreres, men det burde foregå
på samme måde.

På forhånd tak.

------
Anders

Fra : zigma.dk

Dato : 25-01-05 08:30

> [...]
> prøvet) fungerer at bruge text-align, men det er vel næppe hensigten, da
> man vel må formode at der er en grund til den hedder text-align?

- Du skal bruge text-align, denne kan bruges til alt indhold, selvom den
hedder text.

> 2. Hvordan center-aligner man en div i en div?... specifikt vil jeg
> gerne på min side center-aligne 2 div-bokse med en width på 130px hver,
> i hver sin større div med en width på 150px.

- Du laver bare en div med 150px i bredden og derefter en div indeni med
130px i bredden, og så aligener du til center =)

Din tekst

> På forhånd tak.

Så lidt, håber du ka' bruge det =)

// Zigma

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Anders

Dato : 25-01-05 11:38

zigma.dk wrote:
> [...]

> - Du laver bare en div med 150px i bredden og derefter en div indeni med
> 130px i bredden, og så aligener du til center =)

Ja, det virker logisk, og dette var også den løsning jeg havde i
tankerne, men det er samtidigt grunden til jeg har lavet denne post. Når
jeg gør som du siger, sker der nemlig det at div-boksen bliver liggende
som den gjorde før (ikke centreret) mens teksten i boksen bliver
centreret. Dette fik mig naturligvis til at tænke at text-align jo nok
måtte være til tekst-brug og ikke så meget andet.. :)

Fra : Ukendt

Dato : 25-01-05 16:40

"zigma.dk" <zigma@zigma.dk> skrev i en meddelelse
<Klip>

> - Du skal bruge text-align, denne kan bruges til alt indhold, selvom den
> hedder text.

Er det ikke - som med så meget andet - browserafhængigt? Jeg har fx.
centreret en <form> - som ligger i en <div> - med "text-align: center". Det
virker fint i IE, men i Mozilla rykker formen sig ikke en pixel...

Mvh.

Martin

Fra : Thomas

Dato : 25-01-05 21:56

On Tue, 25 Jan 2005 16:39:51 +0100, "Martin Nystrup Rasmussen"
<martinnystrupAThotmail.com> wrote:

>Er det ikke - som med så meget andet - browserafhængigt? Jeg har fx.
>centreret en <form> - som ligger i en <div> - med "text-align: center". Det
>virker fint i IE, men i Mozilla rykker formen sig ikke en pixel...

så prøv med:

margin-right: auto;
margin-left: auto;

Det burde virke i Mozilla

--
Thomas Jari
http://www.altwebdesign.dk

Fra : Ukendt

Dato : 25-01-05 23:09

"Thomas" <jari@it.dk> skrev i en meddelelse
> On Tue, 25 Jan 2005 16:39:51 +0100, "Martin Nystrup Rasmussen"
> [...]

Hmm, det gør det bare ikke. Men jeg har sikkert skrevet noget
"uhensigtmæssigt" et andet sted i min kode.

http://www.cfcc.dk/Indmeldelse/indmeldelse.asp

Mvh.

Martin

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-01-05 00:40

Martin Nystrup Rasmussen skrev:

> [...]

Det formelt korrekte ligger midt i mellem: text-align virker på
inline-data (udover tekst gælder det bl.a. billeder) - men ikke på
blok-data (som fx en form).

> Er det ikke - som med så meget andet - browserafhængigt?

Standarden er ikke browserafhængig - men virkningen i de enkelte
browsere er selvfølgelig. Alle moderne browsere understøtter den
rigtige brug af text-align, men nogle (IE og browsere der
efterligner dens mærkværdigheder) vælger også at lade text-align
gælde for blok-elementer.

> Jeg har fx. centreret en <form> - som ligger i en <div> - med
> "text-align: center".

Som nævnt skal text-align ikke påvirke blok-elementers placering -
og da <form> er et blok-element, ligger forklaringen her.
Brug normal blok-centrering i stedet (se andetsteds i tråden).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Thomas

Dato : 25-01-05 08:34

On Tue, 25 Jan 2005 05:01:26 +0100, Anders <dont@mail.me> wrote:

>2. Hvordan center-aligner man en div i en div?... specifikt vil jeg
>gerne på min side center-aligne 2 div-bokse med en width på 130px hver,
>i hver sin større div med en width på 150px.

Prøv:

margin-right: auto;
margin-left: auto;

i div.lefttop, leftbot, fltop og flbot

se evt. test.altwebdesign.dk

--
Thomas Jari
http://www.altwebdesign.dk

Fra : Thomas

Dato : 25-01-05 08:40

On Tue, 25 Jan 2005 08:33:54 +0100, Thomas <jari@it.dk> wrote:

>Prøv:
>
>margin-right: auto;
>margin-left: auto;
>
>i div.lefttop, leftbot, fltop og flbot
>
>se evt. test.altwebdesign.dk

Du kan i øvrigt også bruge den på din container, for at centrere siden
i både IE og FF.

se http://test.altwebdesign.dk

--
Thomas Jari
http://www.altwebdesign.dk

Fra : Anders

Dato : 25-01-05 11:39

Thomas wrote:
> [...]

Mange tak skal du have Thomas, det virker præcis efter hensigten. :)

------
Anders