conditional i mac
Fra : TL

Dato : 24-01-05 21:12

Hej

Siden www.virenhem.dk har som omtalt i forrige tråd, problemer med at
divCenter ryger ud og vises under navigationen i siden, i stedet for i
midten.

Kan man bruge en conditional kommentar til at lave en CSS til mac eller
virker den
ikke med IE til mac? Og hvis ikke, hvad er så løsningen...?

Og nogen der kender en sted man kan se hvordan en side ser ud i IE til mac,
når man nu
ikke selv har råd/plads til en selv...

TL

--
www.lindkold.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-01-05 22:23

TL skrev:

> Kan man bruge en conditional kommentar til at lave en CSS til
> mac

Nej - IE-conditionals virker desværre kun til Windows-udgaverne af
IE.

> Og hvis ikke, hvad er så løsningen...?

Man kan bruge css-hacks til at skelne mellem IE/Mac og andre - se
en del muligheder her: <http://hintzmann.dk/articles/skjulecss/>.

En anden mulighed er at bruge javascript til at detektere OS og
browser.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : TL

Dato : 24-01-05 22:31

> [...]
> en del muligheder her: <http://hintzmann.dk/articles/skjulecss/>.
>
> En anden mulighed er at bruge javascript til at detektere OS og

Hmmm....lidt at kigge på - Tak for hjælpen.

TL

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 25-01-05 09:07

TL wrote:

> Hmmm....lidt at kigge på - Tak for hjælpen.

Jeg vil her anbefale at du benytter import reglen med plinger

@import 'styles_w3c.css'

Det forståes ikke af NS4, IE4 og IE5.2 (Mac).

Tuff luck for dem, men kan de ikke håndtere standard CSS, så må de
undvære. De kan trods alt stadig tilgå indholdet af siden, hvis du har
opbygget den semantisk korrekt.

--
Martin Hintzmann Andersen
http://www.hintzmann.dk/

Fra : TL

Dato : 25-01-05 17:14

> Jeg vil her anbefale at du benytter import reglen med plinger
>
> @import 'styles_w3c.css'
>
> Det forståes ikke af NS4, IE4 og IE5.2 (Mac).

Der røg jeg lige af - hvad gør det/virker det (evt. et uddybende link hvis
du lige har et på hånden)?

> Tuff luck for dem, men kan de ikke håndtere standard CSS, så må de
> undvære. De kan trods alt stadig tilgå indholdet af siden, hvis du har
> opbygget den semantisk korrekt.

Tror vi er enige (men så må du lige skrive semantisk på dansk ;.)....

TL

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 25-01-05 17:33

Martin Hintzmann Andersen skrev:

> Tuff luck for dem, men kan de ikke håndtere standard CSS, så må de
> undvære. De kan trods alt stadig tilgå indholdet af siden, hvis du
> har opbygget den semantisk korrekt.

hmm jeg er ret sikker på du mener css2 :) for ie 5.2 til mac var da
den der havde den bedste understøttelse af css1 overhovedet på markedet.
Men jeg forstår dit argument, det er på tide at bruge css2, og skrotte
de browsere der har en dårlig understøttelse af ver.2. Et andet
argument er, at man er til fare for hele internet samfundet når man
bruger så forældede og usikre browsere. Selv med en firewall og
virusscanner, kan der let snige sig en virus ind via en IE4 eller 5,
for slet ikke at tale om at skrotte Netscape 4.xx fordi det bare
generelt var en lorteversion.
Jeg kender dog en del macbrugere der stadig sidder med os9 og IE5.2 på
osx, alene fordi det er microsoft der har lavet browseren og den
understøtter html og css. (OK de har så ikke lige fulgt med i
udviklingen, så de har ikke fundet ud af at der er kommet nye specs til
men skidt!)

Claus

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 26-01-05 08:52

Claus Jacobsen wrote:

> hmm jeg er ret sikker på du mener css2 :) for ie 5.2 til mac var da
> den der havde den bedste understøttelse af css1 overhovedet på markedet.

Det er rigtigt at IE5.2 til Mac var på mange områder IE5.x til windows
overlegen, især på CSS1 området... men derfor alligevel er det en
browser der er "forladt".

> [...]
> virusscanner, kan der let snige sig en virus ind via en IE4 eller 5,
> for slet ikke at tale om at skrotte Netscape 4.xx fordi det bare

Enig, et forældet program til at tilgå internettet udgør en risiko,
ligesom at meget gamle biler udgør en større risiko en nyere biler.

> [...]
> understøtter html og css. (OK de har så ikke lige fulgt med i
> udviklingen, så de har ikke fundet ud af at der er kommet nye specs til

Der findes sikkert mac brugere der ikke følger med udviklingen.
Men mine erfaringer, både selv og med andre mac brugere, er at de er ret
flittige til at opgradere og vælge nye programmer. De har jo mulighed
for både Mozilla, Firefox, Camino, Safari, Omni Web og dem jeg nu ellers
mangler.

Så du må lige prikke lidt til dem

--
Martin Hintzmann Andersen
http://www.hintzmann.dk/

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 26-01-05 14:10

Martin Hintzmann Andersen skrev:

> Så du må lige prikke lidt til dem

Trust me!! done that already :), og efter at have demonstreret firefox'
egenskaber overfor et par af dem, kunne de godt se, at der var sket
uhyggelig meget siden den tid. Desværre virker ff ikke under os9 så
vidt jeg husker, så den gruppe er desværre låst til IE5.2. Men Dave
Shea og Dan Cederholm er jo nogle af de mennesker der er begyndt at
diskutere hvornår man egentlig skal stoppe med understøttelsen af
blandt andet IE/mac og ie5 til win.

Claus

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 26-01-05 14:57

Claus Jacobsen wrote:

> [...]
> uhyggelig meget siden den tid. Desværre virker ff ikke under os9 så
> vidt jeg husker, så den gruppe er desværre låst til IE5.2. Men Dave

Men de har mulighed for at downloade Mozilla 1.2.1
http://www.mozilla.org/download.html#os9

> Shea og Dan Cederholm er jo nogle af de mennesker der er begyndt at
> diskutere hvornår man egentlig skal stoppe med understøttelsen af
> blandt andet IE/mac og ie5 til win.

Ja, det læste jeg.

Når jeg får til opgave at lave et stylesheet til en hjemmeside, så
bruger jeg mest krudt på nutidens browsere, altså IE6, Opera, Safari,
Mozilla/Firefox/Netscape6+ o.s.v.

Bagefter bruger jeg så en halv times tid på at lave et ekstra stylesheet
til IE5.x til windows. Der er stadig forholdsvis mange IE5.x brugere.

Så print-og handheld-stylesheet.

Hvis der er yderligere tid tilovers, så prøver jeg også med IE5.2 til
Mac, men det sker yderst sjældent. Ofte bliver floated elementer og
horisontale menuer noget anderledes.

NS4 og IE4 spilder jeg ikke energi på.

--
Martin Hintzmann Andersen
http://www.hintzmann.dk/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-01-05 00:32

TL skrev:

> Der røg jeg lige af - hvad gør det/virker det

@import er en css-kommando der henter (importerer) en ekstern css-
fil. I udgaven med enkeltanførselstegn om filnavnet, forstår de
ovenfor nævnte browsere ikke kommandoen - det vil sige at de ikke
får indlæst styles_w3c.css-filen. Derfor kan man bruge filen til at
placere css-kode der ikke skal ses/fortolkes af de nævnte browsere.

> Tror vi er enige (men så må du lige skrive semantisk på dansk
> ;.)....

Semantisk er skam dansk ;). Betydningen i forhold til html er at
man skriver kode der markerer tekstens funktion - fx ved at bruge
<h1> o.l. til overskrifter. Ved at gøre det, kan man få siden til
at se fornuftig ud selv om al css er pillet væk.
--
Jens Gyldenkærne Clausen